Gå til innhold

Lei av gensere som røyter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva må jeg se etter for å unngå at gensere/cardigans røyter?

Har gjort så mange bomkjøp fordi jeg ikke har oppdaget at genseren røyer før jeg har begynt å bruke den, det vises jo typisk ikke før man bruker svart skjorte eller noe annet enn denim.

Se eksempel på mitt siste kjøp. Er det alpakkaull som røyter? Er det polyamid? Er det andre faktorer?

1167122427_2023-02-2516_16_10.jpg

Anonymkode: e7b4e...55e

Skrevet

Pakk genseren i en pose, legg den i fryser i 24 timer. Ta den ut å rist den skikkelig🙂 Det funker på mine når de røyter 🙂

Skrevet

den du har bilde av der røyter i allefall mikroplast 

Anonymkode: 07529...b33

Skrevet

Gå for ren ull. Mohair og alpakka røyter, det samme med enkelte syntetiske materialer. Ellers er frysetipset over her godt. 

Anonymkode: 877aa...9b4

Skrevet

Jeg kjenner ikke til problemet med røyting. Kanskje det har med materialene å gjøre? Jeg bruker stort sett kasjmir, noe ull og noe blanding mellom ull og kasjmir.

Anonymkode: 5b78f...da7

Skrevet
mjau87 skrev (På 25.2.2023 den 18.05):

Pakk genseren i en pose, legg den i fryser i 24 timer. Ta den ut å rist den skikkelig🙂 Det funker på mine når de røyter 🙂

Hva er det med frysing som gjør at det ikke røyter lenger?

Skrevet
applestories skrev (4 minutter siden):

Hva er det med frysing som gjør at det ikke røyter lenger?

Frysing alene gjør ingenting. Å riste en dypfryst genser hardt, skal i teorien gjøre at løshår knekker av litt lettere. Men er vel så som så hvor effektivt det er.

Anonymkode: e46e5...0ef

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
mjau87 skrev (På 25.2.2023 den 18.05):

Takk for tips. Prøvde å gjøre det, men den røyter ganske mye enda. Skal prøve en gang til :)

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 18.20):

Gå for ren ull. Mohair og alpakka røyter, det samme med enkelte syntetiske materialer. Ellers er frysetipset over her godt. 

Anonymkode: 877aa...9b4

Takk for tips, skal være mer bevist på materialer neste gang.

Anonymkode: e7b4e...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...