Gå til innhold

Noen som har tatt lappen i 40-årene? Er det vanskeligere når man er eldre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var 33 år, det blir vel nesten det samme. Tok automat-gir da. Syntes det var enklere. Er dame og klarte oppkjøring på 3. forsøk. 

Anonymkode: ae01c...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var 33 år, det blir vel nesten det samme. Tok automat-gir da. Syntes det var enklere. Er dame og klarte oppkjøring på 3. forsøk. 

Hvor mye betalte du til sammen? Jeg har ingen å kjøre med, så må lære hele greia sammen med læreren. 

Anonymkode: 0f61e...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her, er 31 og tok den nylig. Synes faktisk det var mye enklere nå enn da jeg var 18 (jeg strøk da jeg var 20 og tok ikke kjøretimer igjen på ti år). Tok vel 15 kjøretimer og hadde ingen å kjøre med ellers. Tok automatlappen da.

Anonymkode: 1c2ff...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her, er 31 og tok den nylig. Synes faktisk det var mye enklere nå enn da jeg var 18 (jeg strøk da jeg var 20 og tok ikke kjøretimer igjen på ti år). Tok vel 15 kjøretimer og hadde ingen å kjøre med ellers. Tok automatlappen da.

15 timer og absolutt ingen praksis ellers? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye betalte du til sammen? Jeg har ingen å kjøre med, så må lære hele greia sammen med læreren. 

Jeg betalte ca. 90 k til sammen inkludert 3 oppkjøringer. Måtte ta de fleste kjøretimene på skole, og resten med en i familien. Så de private kjøretimene var i mindretall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok for 2 år siden, var 36 da. Selve opplæringen gikk fint, 0 feil på teori og bestod  oppkjøring. Jeg hadde kjørt litt hjemme, tok  intensivkurs på det obligatoriske. Det gikk veldig raskt unna, og selv om jeg kjører bra ble jeg ikke så trygg på meg selv som jeg burde. Jeg kjørte et par ganger etter jeg fikk lappen, men det er det. Angrer voldsomt på at jeg tok den, for nå har folk forventninger til at jeg bør kjøre, men jeg tør ikke. Har fått helt sperre for det. Tenker at det ikke hadde skjedd om jeg hadde tatt lappen da jeg var yngre, og ikke hadde like mye konsekvenstenking som jeg har nå…

Anonymkode: 70bbc...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

15 timer og absolutt ingen praksis ellers? 

Ja, var for det meste dobbelttimer da. Jeg bor i utlandet, så var en god del billigere enn i Norge og slapp alt det obligatoriske som langkjøring og glattkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 36, men jeg har ingenting å sammenligne med, så jeg aner ikke om det er vanskeligere.
Jeg hadde rundt ti dobbeltimer, pluss mørkekjøringskurs, glattkjøring og førstehjelpskurs. Langkjøringa tok vi samtidig med landeveiskjøring/forbikjøring.
De to siste dobbeltimene var kun for å bli kjent med den nye bilen kjørelæreren byttet til, slik at jeg ikke stod med helt ny bil jeg aldri hadde kjørt ved oppkjøring. Hovedårsaken var at den gamle bilen var diesel og den nye var en liten sports-BMW med bensin, og når du har kjørt fire måneder med kun diesel, er det litt funky når du skal venne deg til hvor kløtsjen tar på en bensinmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (1 minutt siden):

Jeg var 36, men jeg har ingenting å sammenligne med, så jeg aner ikke om det er vanskeligere.
Jeg hadde rundt ti dobbeltimer, pluss mørkekjøringskurs, glattkjøring og førstehjelpskurs. Langkjøringa tok vi samtidig med landeveiskjøring/forbikjøring.
De to siste dobbeltimene var kun for å bli kjent med den nye bilen kjørelæreren byttet til, slik at jeg ikke stod med helt ny bil jeg aldri hadde kjørt ved oppkjøring. Hovedårsaken var at den gamle bilen var diesel og den nye var en liten sports-BMW med bensin, og når du har kjørt fire måneder med kun diesel, er det litt funky når du skal venne deg til hvor kløtsjen tar på en bensinmotor.

Klarte du det uten å øvelseskjøre med noen i tillegg til kjøretimene?

Anonymkode: fb50c...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (6 minutter siden):

Men…. man skal jo ha omkring 100 timer bak rattet før man kjører opp.

Så vi uten familie og venner med bil skal ikke ha mulighet til å ta lappen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemor tok lappen i 1960, da var hun 40 år gammel. Hun blir 103 snart, men sluttet å kjøre da hun var 92. Tror hun stod på første forsøk.

Anonymkode: f8d99...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Klarte du det uten å øvelseskjøre med noen i tillegg til kjøretimene?

Anonymkode: fb50c...69b

Klarte og klarte, jeg hadde i grunnen ikke noe valg, for vi kjøpte helt ny bil omtrent på den tiden.
Jeg kjørte rundt på en parkeringsplass i en liten times tid sammen med mannen min søndagen før første kjøretime (en onsdag) med den gamle manuellgir-bilen vi hadde, men når vi da fikk den nye bilen, var den med automat, og jeg ønsket ikke å få uvaner knyttet til automatgir når jeg tok lappen for manuell, pluss at jeg var litt bekymret for å risikere å skrape opp den nye bilen som usikker sjåførstudent.

6 minutter siden, MyMichelle said:

Men…. man skal jo ha omkring 100 timer bak rattet før man kjører opp.

Det er ikke noe minimumskrav til antall timer, kun til obligatoriske kurs og et minimum av kjøreferdigheter som kjørelæreren skal vurdere og være sikker på at eleven kan bestå oppkjøringen med.
Jeg har heller ikke tatt trafikalt grunnkurs, fordi reglene for førerkort klasse B da jeg tok lappen, sa at hvis du var over en viss alder, ble du fritatt for dette kurset. Det var heller ikke tunellkjøring som spesifisert kurs da jeg tok lappen, det er det nå.
Jeg hadde også en trafikklærer som hadde litt flytende læremetoder, så jeg ante aldri spesifikt hvilket trinn jeg lå på, som mange andre var opptatt av, og som står trinnforklart i reglene for kjøreopplæring.
Han ba meg bare om å kjøre, og så fikk jeg de obligatoriske kursene de gangene han syntes det passet inn i kjøreferdighetene mine.
Etter langkjøringen fikk jeg beskjed om at han bestilte oppkjøring, men mellom langkjøringen og oppkjøringen (som ikke var før en måned etter langkjøringen) byttet han bil, og spurte om jeg ville ha et par ekstra timer bare for å bli vant til bilen, noe jeg takket ja til.
Jeg besto på første forsøk, med ros fra sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minya skrev (28 minutter siden):

Klarte og klarte, jeg hadde i grunnen ikke noe valg, for vi kjøpte helt ny bil omtrent på den tiden.
Jeg kjørte rundt på en parkeringsplass i en liten times tid sammen med mannen min søndagen før første kjøretime (en onsdag) med den gamle manuellgir-bilen vi hadde, men når vi da fikk den nye bilen, var den med automat, og jeg ønsket ikke å få uvaner knyttet til automatgir når jeg tok lappen for manuell, pluss at jeg var litt bekymret for å risikere å skrape opp den nye bilen som usikker sjåførstudent.

Det er ikke noe minimumskrav til antall timer, kun til obligatoriske kurs og et minimum av kjøreferdigheter som kjørelæreren skal vurdere og være sikker på at eleven kan bestå oppkjøringen med.
Jeg har heller ikke tatt trafikalt grunnkurs, fordi reglene for førerkort klasse B da jeg tok lappen, sa at hvis du var over en viss alder, ble du fritatt for dette kurset. Det var heller ikke tunellkjøring som spesifisert kurs da jeg tok lappen, det er det nå.
Jeg hadde også en trafikklærer som hadde litt flytende læremetoder, så jeg ante aldri spesifikt hvilket trinn jeg lå på, som mange andre var opptatt av, og som står trinnforklart i reglene for kjøreopplæring.
Han ba meg bare om å kjøre, og så fikk jeg de obligatoriske kursene de gangene han syntes det passet inn i kjøreferdighetene mine.
Etter langkjøringen fikk jeg beskjed om at han bestilte oppkjøring, men mellom langkjøringen og oppkjøringen (som ikke var før en måned etter langkjøringen) byttet han bil, og spurte om jeg ville ha et par ekstra timer bare for å bli vant til bilen, noe jeg takket ja til.
Jeg besto på første forsøk, med ros fra sensor.

Hvordan får man lære alle reglene og skiltene uten trafikalt grunnkurs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man leser selv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man leser selv?

Den blåe boka? 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Teoritentamen.no og appen deres er veldig bra for å lære dette.

Anonymkode: e7871...ea8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Seriøst? Så du mener du må sitte på et kurs for å lære deg disse tingene. 

Mye handler om sunn fornuft og de skiltene er ikke vanskelig å tolke uavhengig om man leser eller ikke. Alle over 26 år trenger ikke trafikalt grunnkurs for å ta lappen. 

Anonymkode: 031d7...5f2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Teoritentamen.no og appen deres er veldig bra for å lære dette.

Anonymkode: e7871...ea8

Ok, og hvordan vet jeg at jeg har lært nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...