Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 13 mnd som ikke lenger sover på natt føles det som. Barnet la seg for kvelden rundt 21 fra nyfødt, og fra 10 mnd kl 19. Alltid sovet godt på natten.. 

Siste 1,5 mnd våkner barnet mellom 2 og 3, og har helt party til rundt 5-6…og opp igjen kl 8.. blir furten og survete når barnet ikke får oppmerksomhet, men har forsøkt både vann,mat og sjekket bleie og det hjelper ikke. Jeg gidder ikke stå opp med barnet midt på natten, og jeg begynner å bli veldig veldig sliten. Det tar skikkelig på, og det er sånn HVER natt.

noen som har råd på hvorfor det kan være sånn, og hva som kanskje kan hjelpe? Jeg begynner å bli helt utenfor, og det føles som at jeg henger 8 år etter med søvn… hun har drevet med tannfrembrudd, men tennene er fremme nå…vært det i 1-2 ukers tid..

Anonymkode: df5c0...ddf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barna har begynt å våkne på natten (etter de fikk eget rom) så har jeg tatt med  dyna og lagt meg på gulvet ved siden av sprinkelsengen.

Da har barnet fått gråte, men med visshet om at det ikke er alene, jeg er her, men du får ikke oppmerksomhet på natten. Har gått et par uker, og vi har kommet tilbake til normalen. 

Endel år siden jeg hadde småbarn, men er nok det samme som gjelder nå.

Skrevet

Etter min erfaring så må man justere dagsøvn når de plutselig begynner å tulle på natten. Ofte må man enten kutte ut en blund eller kutte ned på tiden de sover på dagen, evt justere så de har lengre våkentid før de legger seg. Så, hvordan sover barnet på dagtid?

Anonymkode: 220ea...6bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter min erfaring så må man justere dagsøvn når de plutselig begynner å tulle på natten. Ofte må man enten kutte ut en blund eller kutte ned på tiden de sover på dagen, evt justere så de har lengre våkentid før de legger seg. Så, hvordan sover barnet på dagtid?

Hun har 1 dupp mellom 11 og 12, og den varer stort sett ikke lenger enn absolutt maks(og veldig sjeldent) en hel time.

Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har 1 dupp mellom 11 og 12, og den varer stort sett ikke lenger enn absolutt maks(og veldig sjeldent) en hel time.

Nesten litt lite søvn på dagtid for en på 13 mnd. Kanskje hun er overtrøtt? Jeg ville sikkert prøvd å legge litt tidligere for å se om det hjelper. 

Skrevet

Min er 14 måneder, og vi har plutselig fått noen vanskelige netter de siste ukene. Har dessverre ingen råd.

Vi har forsøkt kortere dupp, legge tidligere og legge senere, men resultatet er det samme: Hun våkner minimum en gang etter leggetid og gir tegn til at hun vil ha flaske med melk. Noe vi var ferdige med for leeeenge siden. Hun gir seg ikke med skriking før hun får den🙃 Noen ganger sovner hun, og andre ganger holder hun det gående i et par timer…

Vi slipper å sitte der inne hele denne perioden, men noen ganger er hun grinete og vi må gå inn igjen.

Vet ikke om det bare er en fase, men dere er ikke alene om å plutselig få endret nattesøvnen. Mulig vi bare må holde ut og håpe at det går over😅 I går kom vi oss gjennom natten uten flaske, så det er noe, men hun lå våken i mange timer.

Anonymkode: 8687e...f1b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nesten litt lite søvn på dagtid for en på 13 mnd. Kanskje hun er overtrøtt? Jeg ville sikkert prøvd å legge litt tidligere for å se om det hjelper. 

Føler jeg har prøvd å snu opp og ned og sidelengs alle kanter på døgnet, for å få det til å typ gå rundt… hvis vi legger henne tidligere så tror hun det er dupp, og våkner kl 22… 

Skrevet

Sverger til samsoving, da har man sjeldnere det problement at de våkner såpass ( med unntak såklart ). Funket med mine tre. 

Anonymkode: a3bf7...7e9

Skrevet

Tenkte tenner, men du skriver hun er ferdig. Kan det være fler på vei?😅

Har selv ei på 13 måneder som har vært mye våken de siste nettene. Bare flaske med lunken melk fungerer. Aner ikke hva som er grunnen, men trøster meg med at det går over.

Her er normal rytme soving fra 18-5.30. 2 dupper på dagtid på til sammen 2 timer og 15 minutter.

Tracker du søvnen? Anbefaler å gjøre det hvis ikke, for det kan hjelpe stort. Jeg synes det er helt gull iallfall. Går det over 4 timer fra søvn til søvn er det vanskeligere med legging, og blir det over 14 timer med søvn i døgnet så vet jeg at det blir mindre søvn andre dager. Vet også når jeg bør legge på kvelden ved å se på hvor mye søvn det har vært fra 00.00 samme dag. For eksempel hvis det har vært tilsammen 7,5 timer søvn så er det greit å legge halv seks, og er det nærmere 9 timer søvn så må jeg drøye til nærmere 19 med legging. Kunne ha laget en hel bok om dette, men skal stoppe nå😂

Håper det går seg til fort! Vet hvor ufattelig slitsomt det er😴

Anonymkode: 5c5c8...0af

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sverger til samsoving, da har man sjeldnere det problement at de våkner såpass ( med unntak såklart ). Funket med mine tre. 

Anonymkode: a3bf7...7e9

Vi samsover. Alltid gjort.

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...