Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vedtak på starlån 800000,- full finansiering… Får jo ikke kjøpt noe for det her i kommunen - mangler iallefall 1 mill.. Snakket med banken og de vil ikke låne meg noe. Fast jobb cirka 450000,- i året, ingen annen gjeld. Vil det være en ide å høre med andre banker, eller er det bare bortkastet? Lest litt om co owner, men usikker på om det er så «enkelt» som det høres ut som? Noen som har erfaring med co owner? Eller andre råd å komme med? 

Anonymkode: f0ead...f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke poenget med startlån at det er for de som ikke får lån i andre banker?

Anonymkode: 268be...193

• Liker 1
Skrevet

Det er jo i de fleste tilfeller et krav om egenkapital i vanlige banker. Kun husbanken som ofte låner ut til folk uten dette. Derfor får du nei fra vanlige banker. Kravet til egenkapital er 15% av boligens verdi. Du nevner ingenting om at du har egenkapital, så da regner jeg med at du ikke har det?

Anonymkode: de737...f0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er ikke poenget med startlån at det er for de som ikke får lån i andre banker?

Jo men fikk 800000,- og det er jo helt umulig å få kjøpt noe til den prisen - det står forresten i vedtaket fra kommunen også.. 

Skrevet

Høres ut som du ikke har råd til å kjøpe før rentene går ned.

Anonymkode: 710df...349

Skrevet

I følge DNB sin lånetestkalkulator vil noen med 450k i årslønn kunne kvalifisere for 2 150 00 kr.

Har du barn?

Skrevet

Fikk det samme, i Arendal. De er bare ikke virkelighetsnære i det hele tatt. Virker som poenget er å bevilge penger, sånn at det ser fint ut på papiret, ikke at man faktisk får kjøpt et sted å bo. 

Anonymkode: f7f0b...9f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk det samme, i Arendal. De er bare ikke virkelighetsnære i det hele tatt. Virker som poenget er å bevilge penger, sånn at det ser fint ut på papiret, ikke at man faktisk får kjøpt et sted å bo. 

Ja det er jo bare latterlig - jeg fikk først muntlig beskjed om at jeg kom til å få det innvilget, men desto mer skuffet når vedtaket kom! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I følge DNB sin lånetestkalkulator vil noen med 450k i årslønn kunne kvalifisere for 2 150 00 kr.

Har du barn?

Ja har ett barn, 12 år

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja har ett barn, 12 år

Fikk beskjed om at de kunne ikke låne meg penger nå, men om jeg hevet inntekten min så kunne det være mulighet.. Men jeg jobber allerede 100 %,fikk ikke vite noe om hvor mye jeg måtte øke inntekten min - på arbeidsplassen får jeg ikke mer timer, så det må bli evt en ekstra jobb - i tillegg til deltid studier da, men de ville jo ikke at jeg skulle jobbe meg ihjel heller da sa hun - så det blir vel heller å skrinlegge hele startlånet og fortsette å leie i fremtiden også da

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jo men fikk 800000,- og det er jo helt umulig å få kjøpt noe til den prisen - det står forresten i vedtaket fra kommunen også.. 

Hva står i vedtaket?

At du har fått 800000,-? At du ikke får kjøpt? At du kan ta lån i andre banker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja det er jo bare latterlig - jeg fikk først muntlig beskjed om at jeg kom til å få det innvilget, men desto mer skuffet når vedtaket kom! 

Fikk du også i Arendal?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Latterlig er det neppe. De har på grunnlag av info du har gitt dem kommet frem til at det er dette lånebeløpet økonomien din tåler.

Anonymkode: 49f71...dff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Latterlig er det neppe. De har på grunnlag av info du har gitt dem kommet frem til at det er dette lånebeløpet økonomien din tåler.

Anonymkode: 49f71...dff

Det er latterlig fordi det ikke er mulig å kjøpe noe for den summen. Det er som å sende ungen på butikken med en krone for å kjøpe lørdagsgodt. Hva er vitsen, liksom. 

Skrevet

Vi er to med samlet inntekt på 550 000kr og vi får 1,9 mill. Ingenting å kjøpe innenfor vår kommune med det. Vi må bare vente foreløpig. 

Anonymkode: c983a...e67

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva står i vedtaket?

At du har fått 800000,-? At du ikke får kjøpt? At du kan ta lån i andre banker?

At jeg får låne 800000,- men at det kan bli vanskelig å få kjøpt noe til den summen står i vedtaket. 

Skrevet

Noen som har erfaring med å klage på vedtak på startlån? 

Gjest takinova
Skrevet

Hvorfor får du ikke lån i vanlig bank om du har den inntekten og ingen betalingsanmerkinger og annen gjeld?

EK-kravet kan de gå bort fra om de virkelig har lyst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 15.44):

Har du barn?

Med barn senkes det til 900 000,- 
Men det er snakk om fullfinansiering, og DNB vil neppe  gi lån til noen med såpass lav lønn, barn og null egenkapital. 
Hele poenget med startlån er at man er i en så langvarig dårlig økonomisk situasjon at ingen banker vil låne en penger. 

Skrevet
takinova skrev (1 time siden):

Hvorfor får du ikke lån i vanlig bank om du har den inntekten og ingen betalingsanmerkinger og annen gjeld?

EK-kravet kan de gå bort fra om de virkelig har lyst.

Det er nok ikke så enkelt, iallefall ikke i min bank. 
Og som blir skrevet her, så trekker det mye ned med en gang det er barn inne i bildet. 
Kan få lån med medlåntaker, men har dessverre ingen jeg kan få hjelp av med det - derfor søkte jeg startlån

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...