Gjest gjest 0 Skrevet 26. desember 2005 #1 Skrevet 26. desember 2005 Jeg har en venninne som fikk 2 gangs inkasso fra Lindorf fra bøker hun liksom skulle lånt på deichmanske for lenge siden. Problemet er at hun aldri har lånt en eneste bok der, og hun har heller ikke mottatt en eneste purring fra før... Nå skal det sies at de har hatt en del familieproblemer med stjålet post, personer som har tatt opp lån i deres navn osv osv... Det er jo klart at dette kravet blir frafalt når de får anmeldt tilfellet og forklart hele historikken, men skal hun betale regningen først? Nå er det jul og forfallet er rett etter nyttår. Er Lindorf vanskelige med slike ting? Er det umulig å få tilbakebetalt pengene når alt er ordnet opp??
Gjest Piper Skrevet 26. desember 2005 #2 Skrevet 26. desember 2005 Jeg hadde ringt Lindorff, og sagt at jeg ville se bevisene for at det var meg som hadde lånt de.
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. desember 2005 #3 Skrevet 26. desember 2005 Jeg ville ikke betalt, det verste som skjer er at man møte i forliksrådet og forklare saken der, og det er jo ikke penger man skylder. Men ta kontakt med Lindorff og forklar situasjonen først, gjerne send det skriftlig, så du kan dokumentere at kravet er bestridt.
Gjest GreenSky Skrevet 26. desember 2005 #4 Skrevet 26. desember 2005 Jeg hadde ringt Lindorff, og sagt at jeg ville se bevisene for at det var meg som hadde lånt de. ← Det er bibliotektet hun må kontakte. Lindorff driter i slikt.
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. desember 2005 #5 Skrevet 26. desember 2005 Det er bibliotektet hun må kontakte. Lindorff driter i slikt. ← Det kommer helt an på. Da jeg hadde en konflikt med NextGentel nektet de å inngå dialog, så da måtte jeg ta all kommunikasjon via Lindorff. Anbefaler deg å kontakte begge, så er du på den sikre siden.
Gjest gjest 0 Skrevet 26. desember 2005 #6 Skrevet 26. desember 2005 Men det er kanskje lurt å kontakte biblioteket først og finne ut når dette skulle vært lånt, og så anmelde det før hun går til lindorf? Da har hun kanskje litt mer å vise til?
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #7 Skrevet 26. desember 2005 Hun kan kanskje få problemer med biblioteket dersom bøkene er lånt ut på et stjålet lånekort. Jeg mener nemlig de har en klausul om at man plikter å sperre lånekortet dersom det blir stjålet. Mulig at de er litt mer lempelige på dette i vireligheten da. Har hun ikke mottatt purring kan det jo tyde på at de har hatt en annen adresse på henne først? Sjekk med Lindorff om det har vært andre adresser på saken tidligere. Hender det sendes uten en del brev til adressen de har fått av oppdragsgiver som kommer i retur, for så å sjekke med folkeregisteret, telefonkatalogen eller posten for ny/rett adresse. Det greieste er å la alt gå via Lindorff. Mange kunder har avtale om at all kommunikasjon skal gå via inkassobyrået etter at saken har gått dit, Lindorff kan gå videre til Deichmanske og skaffe all ønskelig info dere måtte ønske. Ikke betal kravet, hun bestrider det jo, saken skal derfor rett til forliksrådet. Krangler de på at hun skulle sagt fra før er det jo et godt argument at hun ikke har visst om saken før (en evt adresseendring vil understøtte dette). Krev å få snakke med hovedsaksbehandler dersom det blir problemer, ofte er den første man får snakke med en generell kundebehandler som har begrenset fullmakt til å f.eks stoppe/slette saken. Det er som regel en hovedsaksbehandler som har ansvaret for hele porteføljen til f.eks Deichmanske (dette kan ha blitt endret, en stund siden jeg hadde med Lindorff å gjøre). Det krever ID når man får nytt lånekort, så dersom noen har klart å skaffe et lånekort i hennes navn uten at hun vet om det er det bibliotekets problem (de skal ha underskrift som vel da ikke vil matche hennes, har de ikke det har de ikke fulgt retningslinjene).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå