AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #21 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har en 14 åring som gikk gjennom barneskolen uten "stigmatiserende diagnose". Og det gikk bra det, sånn tålelig hvertfall. Han er en skarp gutt som i utg.pkt lærer lett. Så de største utfordringene så vi ikke så mye til i skolesammenheng. Sosialt fungerte han også bra, frem til mars 2020 i alle fall. Nedstengingen ble en bråstopp for hans sosiale liv. Skolemessig har det heller ikke gått særlig strålende. Hjemme har vi strevd en del mer. Det har vært mye testing av grenser, lite respons på rutiner, søvnproblemer, utfordringer rundt mat og kosthold(særspiser). Vi må mase om alt, gjenta oss igjen og igjen, dag ut og dag inn. Gjør lekser, kom å spise, nå må du gå å dusje, nå må du pusse tenner, nå må du legge deg. Finnes ikke selvgående, vi gjentar og gjentar, men ingen respons. Mye er prøvd, men vi står på stedet hvil og maser oss i hjel. Og mest fordi vi strever sånn hjemme ønsket vi å få han henvist til Bup, for å utrede for Adhd, uoppmerksom type, noe vi (omsider) fikk innvilget i fjor og utredning startet i fjor sommer. Men jeg ønsket veldig at vi skulle vært i gang i god tid før ungdomsskolen, sånn ble det dessverre ikke. I høst begynte han så på ungdomsskolen. Og det ble en krasjlanding. Sosial angst, depresjon og skolevegring. Fant seg på ingen måte til rette. Nå 6 mnd senere er fraværet skyhøyt og faglige prestasjoner elendige. Han er totalt likegyldig og uinteressert i det meste. Han er ikke (fysisk) sosial på fritiden, tilbringer mesteparten av tiden på rommet sitt, men har heldigvis digital kontakt og gamer med noen få kompiser. Så jeg vet ikke hva som er verst og best jeg. En stigmatiserende diagnose eller et liv der man ikke fungerer? Selv har jeg fått utbrentdiagnose. Jeg har strevd, prøvd og holdt ut så mye for han i mange år(ja, egentlig siden han ble født) og føler konstant at jeg bare står å stanger hodet i veggen. Pr i dag ser jeg veldig mørkt på fremtiden hans om han ikke får hjelp. Anonymkode: 62d93...be3 Så trist, Ønsker dere lykke til. Dette var trist lesing. Anonymkode: 8191f...368 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #22 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor lar dere barna deres få en diagnose bare fordi de ikke passer 100 % inn i malen til skolesystemet? Hvorfor skal dere utsette dem for dette stigmaet, fremfor å forstå at barnet er et BARN! Anonymkode: c359a...260 Å få lov å forstå seg selv og vite hvorfor man er som man er er veldig viktig. Jeg vokste opp hele livet og følte meg annerledes, teit og idiotisk. Alle var så oppgitt over at jeg ikke var "som dem" og sa stadig at " åååååh kan du ikke bare følge med da, som alle andre? " Følte meg så utrolig dum. " nå må du følge med" "lytter du?" "er du med" osv. Selvtilliten min var i bånn. Fikk adhd diagnosen i en alder av 38 og skulle gjerne hatt denne hjelpen jeg får nå, med medisin og allting, før, slik at jeg slapp å slite med arbeidsledighet, eller psykisk tortur fra leder som HATER meg fordi jeg er "lat" eller "idiot" som ikke greier å fungere på samme måte som alle andre. Jeg forstår at du tenker at "får man en diagnose så blir man stigmatisert" og at det kommer fra et empatisk ståsted. Men du forstår ikke hvordan det er å være annerledes uten diagnosen. Da er man bare en lat tufs. Det er DA man virkelig blir stigmatisert. Anonymkode: 67c4c...f19 2
Majer Skrevet 25. februar 2023 #23 Skrevet 25. februar 2023 (endret) Greit for mange å forstå at det er greit de er annerledes. Det er lettere med en diagnose. Det vil også hjelpe på valg man tar senere. Nå har Flesvik hyperaktiv type, men tror du han hadde blitt komiker om han ikke hadde visst at han hadde adhd? Kan hende han istedet hadde lidd seg gjennom lange studier med dårlige resultater og tenkt han var dum. Jeg synes man skal være litt varsom på å sette diagnosen før barneskolen, men henger man først etter faglig, som følge av manglende diagnose, blir det vanskelig å hente seg inn igjen. En som får diagnosen tidlig kan rekke å lære seg mestringsstrategier som gjør at hen kan få bort diagnosen om hen ønsker å jobbe i forsvaret eller politiet senere. Adhd kan være en superkraft om man lærer å bruke den. Endret 25. februar 2023 av Majer 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå