Gå til innhold

Ville du leid ut hjemmet ditt til noen som har katt eller hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal leie ut hjemmet vårt og lurer på deres erfaringer med katt og hund i hjemmet? Vi har ikke dyr selv så vet lite om den type slitasje. Huset er nytt og uten en eneste ripe i parketten.

Er det generelt mindre slitasje med katt enn hund, hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 6f018...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Vi leier ut to leiligheter og dyrehold er fullstendig uaktuelt.

Anonymkode: 616b9...53e

• Liker 2
Skrevet

Ja, til katt i alle fall. Min katt har aldri ødelagt noe som helst, men det er såklart forskjell. Har aldri hørt om en katt som ødelegger gulv da slik hunder gjerne gjør.

Anonymkode: c390c...790

• Liker 7
Skrevet

Har hatt både hund og katt, og kan ikke huske at gulv eller lignende ble ødelagt. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å leie ut til noen som har dyr.

• Liker 7
Skrevet

Katt ja, hund kanskje. Kommer ann på størrelse kombinert med hvor vilter den er. Måtte ha møtt den først for å vurdere, men er ikke negativ. Vet om små hunder som eier har null kontroll på, og store hunder som bare er chill. 

Anonymkode: bc64c...5b5

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Jeg har katter selv. Det havner oppkast på gulv innimellom som det kan ta tid før vi oppdater. Pusen vi ikke har hos oss lenger hadde også problemer med blæra siste året, så det var stadig dammer som måtte vaskes opp. Ene liker også å klore på veggene. 

I og med at vi eier selv så fikser vi jo dette løpende, og er nøye på rengjøringsmidler og slik. Men man vet jo aldri hvor nøye en leietaker er på ting. 

Anonymkode: dcc11...c3b

• Liker 1
Skrevet

Synes jeg hele tiden hører om katter som pisser oppetter hjørner og tisser og bæsjer utenfor dokassen sin i protest mot noe... og dette suger seg rett inn i vegger og gulv, og man får ALDRI vekk stanken av kattepiss. Den sitter der.

Jeg er hundeeier selv, men jeg vet at hunder også kan ha ulykker inne.

Nei, jeg ville ikke leid ut til noen med kjæledyr som hund og katt eller annet. Pga fare for avføring og piss overalt. Man vet aldri hvilke katter og hunder som gjør sånt, så spar meg for svar om at "katten min er 17 år og har aldri tisset inne".

Anonymkode: 68545...b12

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi leier og har selv katter. Ja, det er uhell med oppkast/tiss/avføring, men aldri hatt problem med at man ikke får bort merker eller lukt. Og ja, noe skade kan det bli - hos oss er det noen klønemerker på vinduskarmer (prøver å hoppe opp, bommer og kløner opp når de henger seg fast), men det er også ting vi har null problem med å betale for å få fikset eller fikse selv.

Om man skal leie ut til folk med dyr, så avhenger det veldig av standard på huset, som feks gulv som lett ripes vs et slitesterkt, og eventuell risiko man er villig til å ta. Man kan vel også legge det inn i leiekontrakten om at skader påført av husdyr må dekkes av leieboer for eksempel? Om det er lov? 

Anonymkode: 2644c...b3e

• Liker 1
Skrevet

Har bodd i et hus der det hadde bodd en stor hund før, og det var tydelig spesielt foran verandadøra der hunden ble sluppet ut for å lufte i hagen at parketten var ekstremt slitt og ripete. Så tror det hadde med hunden å gjøre. 

Anonymkode: 4e9dc...37a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi skal leie ut hjemmet vårt og lurer på deres erfaringer med katt og hund i hjemmet? Vi har ikke dyr selv så vet lite om den type slitasje. Huset er nytt og uten en eneste ripe i parketten.

Generelt sett ja. Evt tatt ekstra depositum. En ting er at jeg ikke ser problemet med å leie ut med folk med dyr, en annen ting er at det er en god strategi. Det er gjerne vanskelig å få leid bolig med dyr, så man er garantert å få mange interesserte. 

Slitasje vil det jo bli, men som hundeeier så må jeg si at det er ikke hundene som skaper slitasjen. Med mindre man har sånn gammelt tregulv av mykt tre som lett får riper av hundeklør. Den slitasjen som evt har blitt har vært etter meg. Sånn helt normale ting som at man kan miste ned ting i gulvet, være uheldig å kakke borti veggen med noe etc. Pluss sånn standard ting som å henge opp bilder, hyller osv. Hundene ligger nå stort sett bare å sover inne. Barn er nok langt verre 😆🙈

Er man skikkelig uheldig så kan man sikkert risikere en hundeeier med en destruktiv hund som ikke tar ansvar for å sikre hunden og bare lar den holde på, jeg tror riktig nok dette er meget sjeldent/usannsynlig, spesielt som leietaker, men det kan man jo sikre seg greit imot med å feks ta høyere depositum slik at man i verste fall kan bytte noe listverk og/eller male noen vegger. Tror dog ikke det er noe større sannsynlighet for å få inn en slik dyreeier enn det er å få inn en sånn leietaker uten dyr. De finnes, men de er heldigvis sjeldne. 

Ville sett på det som positivt generelt sett at folk har en fin hobby og noe å ta ansvar for. Jeg tror det ofte gjenspeiler dem som person og at det øker sannsynligheten for at leietaker er ansvarlig og ikke utpreget bråkete, fester hele tiden etc.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg leide ut til ei catgirl en gang, men det blir vel litt annerledes.

Anonymkode: 3dac9...893

• Liker 1
Skrevet

Katt ja, hund nei. Hunder bør holdes på gårder pga alt griset de driver med.

Anonymkode: 2ee5a...473

Skrevet

Vi leier ut til dyreeiere, og det har forekommet litt mer slitasje med hund enn katt. Men det er sånn en må regne med, har vi kommet fram til.

Anonymkode: cffcd...a7b

• Liker 2
Skrevet

Ja. Heller til folk med dyr enn folk med barn

Anonymkode: 2a9c5...d2e

• Liker 7
Skrevet

Utekatt er jo helt uproblematisk. Da går de jo på do ute, bare sover og slapper av inne.

• Liker 1
Skrevet

Katter og små hunder kunne jeg ha leid ut til, altså folk med de dyrene 😅

Anonymkode: 82500...4d0

• Liker 1
Skrevet

Aldri. Jeg er dog svært kresen på leietagere, så det er ikke bare de med dyr som utgår.

Anonymkode: 58e36...15e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hund og klørne på en hund vil ikke fungere. Foreldrene mine hadde parkert og bare de mistet en kniv eller barna lekte på gulvet ble det merker fort. De gikk over til laminat.

Jeg har hatt laminat i alle år og gulvet jeg har nå er sikkert 20 år gammel og like fint Tim tross for flere hunder som har vill iver har spola over gulvet mange ganger. Barn og barnebarn har lekt masse på gulvet. Ingen riper ennå.

Katt gjør ikke mye skade på parkett. 

Bare husk at selv om hele huset blir vasket grundig når leieforholdet er over, så finnes allergener i huset så en som er allergisk kan bli dårlig.

Jeg er ferdig med dyr og skulle jeg leid ut huset mitt, så skulle det være uten dyr.

• Liker 1
Skrevet

Nei, viser dårlig dømmekraft å ha katt eller hund 

Anonymkode: 98102...f89

Skrevet

Nei, dessverre - ikke i ny bolig. 

Hund fordi fremtidige leietakere kan ha allergi, og fordi bjeffing. Samt potensiell konflikt om leietaker er sløv med hygiene ute. Samt slitasje på gulv. 

Katt er nei fordi allergi der og, samt at den kan tenkes å gå på do i hage/busker osv og reke rundt hos oss. 

Anonymkode: edef8...474

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...