Gå til innhold

Litteratur i barnebokhylla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke bøker tenker du at et barn bør ha opplevd i løpet av oppveksten sin? «Bør» er ikke strengere ment enn at du ønsker det for et barn, uansett om du vektlegger nytte, tradisjon, ren leseglede eller helt andre ting. 

Ta gjerne med en kort begrunnelse :) 

Anonymkode: e72be...90a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et spørsmål er jo hva et "barn" er. For de yngste vil Kardemomme by og Hakkebakkeskogen være selvsagte klassikere. I mitt hode kan man rett og slett ikke vokse opp uten å kjenne de bøkene, nærmest utenat, og ha med seg alle referansene videre i livet. Og enda tidligere kan man introdusere Ruffen - sjøormen som ikke kunne svømme. Dette tilhører barnelitteraturens kanon og står seg bedre i dag enn det Anne Cath. Vestly skrev. Astrid Lindgrens historier om Pippi og Emil har derimot holdt seg. Albert Åberg, Ole Brumm etc. er selvsagt. Er "Det suser i sivet" blitt gammeldags? Verdt å sjekke ut.

Så - hva deretter? Jeg tror man planter leseglede ved å trappe opp, slik at bøkene blir bittelitt mer krevende og ikke blir "kjedelige". Bøkene om Svein og rotta er gode. De klassiske Donald-historiene til Carl Barks fungerer, og det var godt språk i dem. Det er viktig. "Tordivelen flyr i skumringen" er en kjempespennende bok av Maria Gripe. Se også etter noen bøker som tilsvarer gamle dagers "Historien om...", og gjerne noen bildebøker med substans: Historiske hendelser, kjente personer, teknologisk utvikling... Et illustrert oppslagsverk vil være noe å bla i, dessuten god trening i alfabetet.

Og så ville jeg puttet noen mer krevende, men tynne, bøker innimellom. Fluenes herre av William Golding. Mørkets hjerte av Joseph Conrad. Slike ting. Det er ikke sikkert de blir lest, men kanskje - av tolvåringen. Men bare det at slike titler står der, og blir sett, vil føre til at barnet/ungdommen husker dem senere i livet og har fått en referanse til klassisk litteratur. Kanskje også en inngang til den.

"Mysteriet"-bøkene til Bjørn Sortland er spennende for jenter og gutter og kan leses når man har vokst fra Svein og rotta. I en tidligere tid var Bobsey-barna, Hardy-guttene og Frøken detektiv inngangen til spenningslitteraturen. Derfra gikk man videre til Bagley og MacLean, som ble mellomsteget før man var klar for voksen krim og spenning. Mye av dette er nok utdatert i dag. Det nærmeste jeg kommer på er ungdomsbøkene til Jo Nesbø og Tom Clancy. Men da er vi kommet til tiden da barn blir ungdom, men det kan være lurt å ha en miks i bokhyllen.

• Liker 1
Skrevet

Ruffen var min favoritt som barn, og er en av favorittene til sønnen min og 😊

Skrevet

Jeg ble lest mye for som barn, og lærte å lese tidlig. Har slukt enormt mange bøker. Har heldigvis barn som også er glad i bøker, men det jeg fant relevant er dessverre ikke så interessant. Jeg har f.eks lest litt Bringsværd som jeg elsket som barn, men det fenger ikke like mye. Alle Detektivbyrå nr 2 har derimot blitt lest fortløpende her. Skal prøve meg på Astrid Lindgren og Roald Dahl som høytlesning, men ellers får de i stor grad velge selv, det viktigste er at de lærer seg å like bøker og fortsetter å lese 😊

Gjest DreamWorks
Skrevet (endret)

...

Endret av DreamWorks
AnonymBruker
Skrevet

Leser gjerne for tips her. Jeg leser enda på sengen til begge mine barn selvom de begynner å bli store og mener det er en viktig tid sammen- og jeg får introdusert dem til god litteratur før de selv er gode nok til å lese det selv. Har mange jeg mener er absoludt nødvendig å lese til barn

* Emil, Pippi, Marikken, Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte. De første fordi barna elsker dem enda, for masse gode samtaler om mennesker, famile, historie. De to siste fordi det er nydelige bøker. Ronja Røverdatter burde også stå her men den blir litt lang for barna i bokform

* Alt at Roald Dahl, men særlig Heksen, Mathilda og SVK. Morsomme bøker som barna fort kan lese selv også

* Narnia, der føler bøkene litt barna i alder om man leser de litt sjelden. De tre første er se beste. En god intro til annen fantasy enn Harry Potter

* Hobbiten - koselig historie, blir litt kjent med Tolken, som man jo bør være

* Albert Åberg. Masse fine tema, foretrekker disse over Karsten og Petra - de blir overpedagogiske

* Brillebjørn- for de yngste, flott for nåtidens foreldre for den har en del gjennkjenbare ting fra dagens foreldrenerolle

* Gruffalo bøkene - fordi de er nydelig skrevet. Barna elsker repetisjonene

* Harry Potter - skal aldri kanselleres. Vakkert om vennskap og at ting ikke er så lett at det finnes bare godt og bare ondt. Men vent til en stund ut i barneskolen med å lese disse. Barna kan tåle de yngre men får ikke med seg nyansene da

* Desverre har Anne Katt Vesltly sine bøker ikke holdt tidens tann

* Snøsøsteren- nydelig om jul, livet, 

* Hakkebakke og Kardemommeby- viktig historie læring og artig for de yngste. 

* Håndbok for superhelter - 6+ fordi jenter også kan være superheltene

* Godnatthistorier for rebelske jenter 8+ kort historielære som alle jenter bør kunne

* Min første biografi- bøkene. Så vi ikke glemmer de store før oss

*Kaptein Sabeltann bøkene, så de kan historiene bedre før evnt show

* Detektivbyrå nr 2 slukes av barna, jeg er mindre imponert

Dette var de jeg nom på i farten, men listen er mye lenger

Anonymkode: d1fa2...0d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

bøkene til Sven Nordqvist. 💔

Spesielt den om Gubben og katten og nisse-maskinen!

Anonymkode: 8ad8f...670

Skrevet

Jeg og mine barn liker godt:

-"Lillesøster"bøkene og Brillebjørn til barn i 2-4 årsalderen. Mye som kan kjennes igjen der.

-Albert Åberg er også veldig greie å lese. Vekker noen tanker og fin å filosofere til sammen med barna.

-Mine liker Pulverheksa, og jeg liker den best på lydbok pga kjendisstemmene til figurene. 😂

-Astrid Lindgren ❤️

-Torbjørn Egners Kardemommeby, Hakkebakkeskogen, Karius og Baktus.

-Sneglen og Hvalen av Julia Donalds.

-Snart Sover Du, av Lisa Aisato.

-Poteby-bøkene, særlig historien om Emil Esel er en gjenganger på puta hos oss...

-Gubben og Kattten, spesielt Pannekakerøre.

- Detektivbyrå nr2 er alltid spennende for de minste detektivene.

- Min eldste likte Kaptein Supertruse.

- Gutta i Trehuset er lettleste, morsomme bøker for skoleguttene.

- CLUE-serien til Lier Horst er god.

- Harry Potter er i egen klasse. 😍

- "Kattekrigerne"-serien er også anbefalt av husets 9-åring.

AnonymBruker
Skrevet

Lappjævel av Kathrine Nedrejord. Fordi det er en roman om fornorskningsprosessen av samene. Handler om Samuel må begynne på norsk skole.

Ankh og serien om Lykke av Monika Steinholm. Fordi det er gode serier på hver sin måte. 

Serien om Pitbull-Terje/ En terrorist i senga / Verdens beste pappa / Den sommeren pappa ble homo av Endre Lund Eriksen. Fordi det er gode bøker om de guttene på slutten av barneskolen som ikke passer helt inn.

Klodeklubben av Ruth Lillegraven. God krimserie

Hjemsøkt av Christoffer Lamøy. Fantatisk skummel grøsser for barn. 

Salamanderprinsen av Elisabeth Moseng. Fin bok om tilhørighet.

Min venn, piraten av Ole Kristian Løyning. Røverhistorie uten like, kjip forside - men veldig god bok.

Syden av Marianne Kaurin. Fin bok om å vokse opp i familie med dårlig råd. (Og om å lyve).

Hør’a dagbok av Amina Sewali. 
Bøkene til Jenny Jägerfeld er bra.

Alma Freng/ Amari /Ingenlund er gode fantasyseeiet.

Anonymkode: 5960e...6d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom at jeg hadde glemt bøkene til Maria Parr! De bør finnes på barnerommet.

Anonymkode: 5960e...6d3

Skrevet

Utenom alt som allerede er nevnt så anbefaler jeg forfatteren Jakob Martin Strid. 
Bøker fra han har alle mine tantebarn fått i gaver. Favorittene er Da Lille Larsens hus blåste bort og bøkene om lille Frosk. 
Er også han som har skrevet boken om Den kjempestore pæra. 
Bøkene er lettleste og gode illustrasjoner. Veldig gode å ha når barna lærer ser å lese selv også. 

For litt eldre barn så vil jeg anbefale Ingenlund-serien. En fantasy-serie som som starter litt mørkt og tregt, men som åpner et fantastisk univers. Kan fint brukes til høytlesning fra 8 år og opp. 

Fremmedsteds reisebyrå, igjen en fantasy-serie for barn. Lett lest og fengende. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye flott nevnt allerede at jeg har egentlig ikke mye å legge til :) Men ville tatt med enkelte gode folkeeventyr, både våre skandinaviske og fra andre land. De er veldig fine å bruke som utgangspunkt for å snakke om forskjellige tema, og særlig å forklare barn om overført betydning og metafor: feks hva kan Rødhette og Ulven lære oss om å ikke snakke med fremmede, osv. (Trenger ikke forklare små barn at ulven er en metafor for voldtektsmenn, seff, men mer som at vi ikke blir med fremmede som lokker med godteri og kattunger i varebilen sin)

Ellers ville jeg sagt nei til Harry Potter og istedet ja til Percy Jackson. Ikke fordi JK Rowling troller på twitter, men fordi kvaliteten på Rick Riordan sine bøker er på et helt annet nivå. Det er rikere og mer variert språk, bedre verdensbygging, mer komplekse og flersidige karakterer, massevis av humor og ikke minst en veldig god introduksjon til gresk mytologi, som danner grunnlaget for all vestlig litteratur. Hvis vi tar med de andre seriene til Riordan er det også romersk, egyptisk og norrøn mytologi. De handler om ting som vennskap, familie, at det er lov å være annerledes, å gjøre det rette selv når det er vanskelig, at man kan ta egne valg selv når ting ser ut til å være styrt av profetier, og om toleranse og aksept for hverandre uansett hvem man er eller hvor man kommer fra.
Bøkene passer best for barn fra 10 år.

Anonymkode: 73379...9a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...