AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #1 Skrevet 25. februar 2023 Mitt lokale sykehus er et universitets sykehus, og de har informasjon overalt at studenter kan dukke opp under behandling. Er det greit å be studenten om å forlate rommet? Jeg var hos gynokolog, og jeg hater det virkelig synes det er utrolig ukomfertabelt! Og det er ille nok med legen som står og jobber der, og sykepleieren som hjelper han. Altså det er ok. Men når det også er en stundent der inne som står og barre stirrer meg opp i skrittet synes jeg var helvetes creepy, og ukomfertabelt.. Og nå gruer jeg meg veldig til neste gang... Er det greit å be de om å gå ut? Anonymkode: b76a6...e57
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #2 Skrevet 25. februar 2023 Ja, du kan be om å ikke ha med studenter på gu. Bare husk at en dag er de legger, og har de aldri fått se og lære så risikerer du å måtte ta gu hos en som kun har lest om det i en bok, og det vet du ikke om på forhånd. Anonymkode: cb4e4...1ae 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #3 Skrevet 25. februar 2023 Jeg skjønner det, men som tidligere sykepleierstudent så må jeg understreke hvor mye det betyr å få være med og observere prosedyrer. Synes imidlertid det var voldsomt at du har både lege og sykepleier? Aldri vært mer enn én tilstede ved GU hos meg. Om det begynner å bli flokker inne hos deg så skjønner jeg det er ekkelt. Anonymkode: d3b78...ade
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #4 Skrevet 25. februar 2023 Lite klok avgjørelse. En dag må din datter ta GU og risikoen for at hun får en lege uten erfaring er relativt stor hvis majoriteten har den samme holdningen som du. Hvordan mener du studenter skal få erfaring hvis de ikke får være med på praksis ts? Anonymkode: 5891b...e4f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #5 Skrevet 25. februar 2023 Du har lov til å be om å ikke ha studenter der, men hvis alle gjør det så får de jo ikke lære. På min forundersøkelse før abort, hadde jeg 4-5 studenter i rommet mens gyn utførte innvendig ultralyd (husker ikke nøyaktig hvor mange de var, dette er lenge siden). Selvsagt ikke en behagelig situasjon å være i, men forhåpentligvis ga det nytte til studentene. Jeg er ikke blitt påvirket av det i ettertid liksom. Anonymkode: 70d60...2ce
Silva Pluvialis Skrevet 25. februar 2023 #6 Skrevet 25. februar 2023 Studentene skal vel spørre om det er ok at de blir med? 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #7 Skrevet 25. februar 2023 Ts her. Ja jeg skjønner virkelig at de må selvsagt få være med og lære. Det er derfor det sitter så langt inne å be de om gå. Det var ikke en vanlig gyn time, og det er sikert grunnen til at det var så forferdelig. Gruet meg til undersøkelsen og resultatet. Og det ble ikke akurrat bedre av å ha en nyskjerrig mann på min alder stirrende og nikkene mot skrittet mitt. Skal tilbake om 2 uker, og jeg gruer meg helt ekstremt til gå... 😔 (jeg har den typiske "kan de ikke bare studere alle andre meg" følelsen..) Anonymkode: b76a6...e57 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #8 Skrevet 25. februar 2023 Du er i din fulle rett til å si nei til studenter. Den ene gangen jeg har fått spørsmål om det har jeg sagt nei. Før andre kommenterer innlegget mitt og mener jeg ødelegger for studentenes erfaring - tenk litt over at det kan være grunner til at noen sier nei. Jeg har ptsd pga voldtekt på sykehus. Jeg blir retraumatisert av alt av legeundersøkelser ikke bare GU. Det blir verre for meg om det er flere personer der uansett om de er sykepleiere, studenter eller leger. Ja, studenter får ikke erfaring når jeg er pasient. Konsekvensene for meg blir for store. De må øve seg på andre som ikke blir retraumatisert av det. Det kommer ikke jeg til å forsvare. Det må være lov å sette grenser uten at man får høre at man er ansvarlig for at kommende leger mangler erfaring. Anonymkode: dbcf7...57e 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #9 Skrevet 25. februar 2023 Jeg er legestudent. Og jeg kan love deg at vi ikke husker navnet ditt eller deg som person etterpå. Vi husker casen, og situasjonen, og det er helt avgjørende at vi har tilgang på disse læringssituasjonene. Ofte tar legen seg bedre tid og forklarer underveis, og pasienten vil til og med kunne oppleve å få en bedre opplevelse med pasienter tilstede. Håper du får en positiv opplevelse 🙂 Anonymkode: f75a4...47d 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er legestudent. Og jeg kan love deg at vi ikke husker navnet ditt eller deg som person etterpå. Vi husker casen, og situasjonen, og det er helt avgjørende at vi har tilgang på disse læringssituasjonene. Ofte tar legen seg bedre tid og forklarer underveis, og pasienten vil til og med kunne oppleve å få en bedre opplevelse med pasienter tilstede. Håper du får en positiv opplevelse 🙂 Anonymkode: f75a4...47d Med STUDENTER tilstede, ikke pasienter 😅 Anonymkode: f75a4...47d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #11 Skrevet 25. februar 2023 Ja såklart. Anonymkode: e26e3...000
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #12 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er legestudent. Og jeg kan love deg at vi ikke husker navnet ditt eller deg som person etterpå. Vi husker casen, og situasjonen, og det er helt avgjørende at vi har tilgang på disse læringssituasjonene. Ofte tar legen seg bedre tid og forklarer underveis, og pasienten vil til og med kunne oppleve å få en bedre opplevelse med pasienter tilstede. Håper du får en positiv opplevelse 🙂 Anonymkode: f75a4...47d Jeg har full forståelse for at det er lærerikt. Skulle bare ønske at jeg som pasient ble spurt om det var ok at dere var der før jeg står i rommet og oppdager at dere er der. Da blir det vanskeligere å si nei, som kanskje er intensjonen. Men i tilfeller der det er gode grunner for å si nei er det viktig at pasienten blir hørt. Anonymkode: dbcf7...57e 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mitt lokale sykehus er et universitets sykehus, og de har informasjon overalt at studenter kan dukke opp under behandling. Er det greit å be studenten om å forlate rommet? Jeg var hos gynokolog, og jeg hater det virkelig synes det er utrolig ukomfertabelt! Og det er ille nok med legen som står og jobber der, og sykepleieren som hjelper han. Altså det er ok. Men når det også er en stundent der inne som står og barre stirrer meg opp i skrittet synes jeg var helvetes creepy, og ukomfertabelt.. Og nå gruer jeg meg veldig til neste gang... Er det greit å be de om å gå ut? Anonymkode: b76a6...e57 Du skal få forespørsel og det er lov å si nei, jeg er en av de som alltid sier nei 2
Fru Uperfekt Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner det, men som tidligere sykepleierstudent så må jeg understreke hvor mye det betyr å få være med og observere prosedyrer. Synes imidlertid det var voldsomt at du har både lege og sykepleier? Aldri vært mer enn én tilstede ved GU hos meg. Om det begynner å bli flokker inne hos deg så skjønner jeg det er ekkelt. Anonymkode: d3b78...ade Min grunn er var på Hus og sa ja (var ung og dum) var til slutt 2 leger og jeg talte 14(!) studenter (kan ha vært flere for rommet var pakket) etter det har jeg konsekvent sagt nei uansett hva det gjelder 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner det, men som tidligere sykepleierstudent så må jeg understreke hvor mye det betyr å få være med og observere prosedyrer. Synes imidlertid det var voldsomt at du har både lege og sykepleier? Aldri vært mer enn én tilstede ved GU hos meg. Om det begynner å bli flokker inne hos deg så skjønner jeg det er ekkelt. Anonymkode: d3b78...ade Ved GU får man mange steder tilbud om at en ekstra person blir med inn i rommet. Da gjerne en dame om gynekologen er mann. Mange mannlige gynekologer tar med seg en kvinnelig "medperson" i rommet også for egen sikkerhet for ikke å bli anklaget for overgrep ol. Anonymkode: 2fe1a...c0a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ved GU får man mange steder tilbud om at en ekstra person blir med inn i rommet. Da gjerne en dame om gynekologen er mann. Mange mannlige gynekologer tar med seg en kvinnelig "medperson" i rommet også for egen sikkerhet for ikke å bli anklaget for overgrep ol. Anonymkode: 2fe1a...c0a Har opplevd at mannlig fastlege har hatt med seg en kvinnelig ansatt uten å si ifra på forhånd eller spørre meg om det var i orden. Skjønner tankegangen, men som pasient takler jeg det ikke og undersøkelsen blir da ikke gjennomført. Savner at pasienten blir involvert og kan gi samtykke. Det er noe annet om det som skal gjøres krever ekstra personer pga faglige hensyn. Anonymkode: dbcf7...57e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er legestudent. Og jeg kan love deg at vi ikke husker navnet ditt eller deg som person etterpå. Vi husker casen, og situasjonen, og det er helt avgjørende at vi har tilgang på disse læringssituasjonene. Ofte tar legen seg bedre tid og forklarer underveis, og pasienten vil til og med kunne oppleve å få en bedre opplevelse med pasienter tilstede. Håper du får en positiv opplevelse 🙂 Anonymkode: f75a4...47d Javel. Men som legestudent bør du også øve deg i ydmykhet overfor pasienter med ulike bakgrunner. Jeg har selv hatt student til stede ved en «vanskelig» undersøkelse (dvs en type undersøkelse de fleste slipper å gjennomgå i løpet av et liv). Det var en svært lite hyggelig opplevelse. Legen henvendte seg kun til studenten, mens jeg ble liggende der som en annen prøvedukke. Anonymkode: 18165...647 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved GU får man mange steder tilbud om at en ekstra person blir med inn i rommet. Da gjerne en dame om gynekologen er mann. Mange mannlige gynekologer tar med seg en kvinnelig "medperson" i rommet også for egen sikkerhet for ikke å bli anklaget for overgrep ol. Anonymkode: 2fe1a...c0a Ja, det har jeg opplevd og. Men virket som TS ville ha færrest mulig folk på rommet, derfor jeg tenkte legen i utgangspunktet må kunne klare seg selv 😄 Anonymkode: d3b78...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå