Gå til innhold

Behandling av traumer- helt konkret, hva og hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på sykehusenes nettsider om ptsd, og ser at alle har den samme teksten. Legger ved et eksempel her, men alle de ulike landsdelene har samme standartekst:

https://nordlandssykehuset.no/behandlinger/traumelidelser-hos-voksne

Imidlertid vet jeg at mitt sykehus (dvs dps) ikke tilbyr verken emdr eller traumespesifikk terapi. Hvorfor står det da på nettsidene? Stemmer det som står på «deres» dps/sykehus? 

Spørsmål til dere:

HVOR har du fått behandling?

HVA slags behandling har du fått, og hvor lenge?

Hjalp det?

Jeg får ikke noe hjelp, og jeg nekter å finne meg i det. Det kan ikke være sånn at mennesker med traumer skal ignoreres. 

Anonymkode: e97a6...471

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen min fikk EMDR behandling på DPS, men akkurat denne behandleren jobber ikke der lenger. Det var et lite lokalsykehus i sør. Hun fikk behandling i 3 måneder. Det hjalp med påtrengende bilder hun hadde i hodet etter ganske ferske traumer. Hun er tilsynelatende frisk i dag.

Anonymkode: c9112...ad1

Skrevet

Det er ikke alltid traumeterapi anbefales for traumepasienter. For noen kan stabilisering for å håndtere traumereaksjoner det riktige verktøyet. 

Du kan jo for eksempel kjøpe deg boken: Tilbake til nåtid - Modum Bad, som brukes i behandling for traumer.

Anonymkode: e04ab...807

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alltid traumeterapi anbefales for traumepasienter. For noen kan stabilisering for å håndtere traumereaksjoner det riktige verktøyet. 

Du kan jo for eksempel kjøpe deg boken: Tilbake til nåtid - Modum Bad, som brukes i behandling for traumer.

Anonymkode: e04ab...807

Den har jeg. Dette med stabilisering er omstridt, nyere forskning tyder på at det ikke har noe for seg. 

Håper på flere svar på spørsmålene mine :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble henvist fra lege til psykolog i "AFR"- avdeling for rusmedisin, da jeg drakk ganske mye. Fikk poliklinisk psykolog etter ca 4 uker. Hun hadde spesialisert seg innenfor emdr men det var naturligvis ikke der vi begynte. Etter et år var jeg blitt såpass rusfri at hun henviste hun meg til en traumegruppe de hadde innenfor AFR, vi var ca 10 stykker i den gruppen som hadde traumekurs en dag i uken i et halvt år der vi gjekk igjennom boken "tilbake til nåtid" https://www.bibsent.no/tilbake-til-natid-en-manual-for-handtering-av-traumereaksjoner-9788292014202 vi fikk også boken etter kurset og den har hjulpet meg mye. AFR tilbyr dette kurset til fungerende rusmisbrukere med oppstart hver vår. Etter dette sa psykologen min at hun hadde spesialisert seg innenfor edmr men det var aldri et tema for oss to å jobbe innenfor dette. Jeg fikk ny psykolog for 2 måneder siden innenfor AFR (ja jeg har vært rusfri i 16 måneder men det er fremdeles en kamp) og hun nye har spesialisert seg innenfor traumebehandling, hva nøyaktig det vil si vet jeg ikke da jeg trenger tid til å bli trygg i relasjonen. Også hun har emdr spesialisert seg men hun sier hun skjeldent får bruk for det da det er få som ønsker det. Jeg har aldri vært innenfor dps. 

Anonymkode: 45a78...f03

Skrevet

Veldig mye utskifting av psykologer mange steder, så er litt tilfeldig hva slags opplegg som finnes til ulik tid. Noen kjører gruppe, noen er spesialisert i EMDR og andre generaliser kjører kanskje tfcbt. Noen har psykiatrisk sykepleier som står for traumebehandling i kommunen. 

Anonymkode: f493f...c55

Skrevet

Hva med et opphold på en spesialisert traumeavdeling? Det er dessverre svært lite kunnskap om traumer (spesielt komplekse traumer og dissosiasjon) ute på DPSene.

Spesialisert behandling kan du få for eksempel på Modum Bad eller Nidaros DPS (PE). 

Anonymkode: 044d1...5cc

Skrevet

EDMR ❤️❤️❤️

Anonymkode: f5a35...0f3

Skrevet

Jeg hadde kjempe god hjelp av EDMR 🙂

Anonymkode: edc4c...4bc

Skrevet

ISTDP

Anonymkode: d2249...412

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen har psykiatrisk sykepleier som står for traumebehandling i kommunen. 

Herregud. 

Anonymkode: 5b170...0dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ISTDP

Anonymkode: d2249...412

Du prøvde det? Dps har ikke det. Hvor gjorde du det? Jeg har googlet meg fram til at dette kan være en av tingene som kan være verdt å prøve, så fortell gjerne mer, om du har lyst. 

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med et opphold på en spesialisert traumeavdeling? Det er dessverre svært lite kunnskap om traumer (spesielt komplekse traumer og dissosiasjon) ute på DPSene.

Spesialisert behandling kan du få for eksempel på Modum Bad eller Nidaros DPS (PE). 

Anonymkode: 044d1...5cc

Jeg har blitt henvist til, og fått plass på regional enhet for traumebehandling på Nidaros DPS. Godt å høre at det er bra kompetanse der.

Anonymkode: 814ef...b7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har blitt henvist til, og fått plass på regional enhet for traumebehandling på Nidaros DPS. Godt å høre at det er bra kompetanse der.

Var det lang ventetid? Legen min snakker om at det er opp mot et års ventetid på Modum. Regner med det er dit jeg må henvises siden det er nærmest. Fritt sykehusvalg eksisterer vel ikke mer. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Var det lang ventetid? Legen min snakker om at det er opp mot et års ventetid på Modum. Regner med det er dit jeg må henvises siden det er nærmest. Fritt sykehusvalg eksisterer vel ikke mer. 

Jeg ble henvist forrige uke, og fikk brev denne uken om at jeg får time i uke 20, ikke nærmere spesifisert dato enda. Så det kunne vel vært verre... Modum har lang ventetid ja, har jeg hørt, men de har også landets beste behandlingstilbud, så det kan godt være at det er vel verdt ventetiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg leser på sykehusenes nettsider om ptsd, og ser at alle har den samme teksten. Legger ved et eksempel her, men alle de ulike landsdelene har samme standartekst:

https://nordlandssykehuset.no/behandlinger/traumelidelser-hos-voksne

Imidlertid vet jeg at mitt sykehus (dvs dps) ikke tilbyr verken emdr eller traumespesifikk terapi. Hvorfor står det da på nettsidene? Stemmer det som står på «deres» dps/sykehus? 

Spørsmål til dere:

HVOR har du fått behandling?

HVA slags behandling har du fått, og hvor lenge?

Hjalp det?

Jeg får ikke noe hjelp, og jeg nekter å finne meg i det. Det kan ikke være sånn at mennesker med traumer skal ignoreres. 

Fikk hehandling på lokal DPS.

Først EMDR - som fungerer veldig godt for veldig mange, men dessverre ikke for meg (sannsynligvis fordi jeg ikke var klar og motivert, og pga en del tilleggsdiagnoser som muligens sto i veien), deretter kognitiv atferdsterapi som fungerte bedre for meg.

håper du får hjelp, TS! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Modum har lang ventetid ja, har jeg hørt, men de har også landets beste behandlingstilbud, så det kan godt være at det er vel verdt ventetiden.

Da er det nok vanskelig å få plass. Vet ikke om jeg faktisk får lov å bli henvist dit heller, har spurt legen min om henvisning nå fire ganger, til behandling, men skjer ingenting. Første gang jeg spurte var vel i oktober. 

Skrevet
Lill3My skrev (1 minutt siden):

håper du får hjelp, TS! 

Takk! Fikk du vanlig kognitiv adferdsterapi eller sånn type som er spesielt rettet mot traumer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk! Fikk du vanlig kognitiv adferdsterapi eller sånn type som er spesielt rettet mot traumer?

Rettet spesifikt mot traumer. 

Går,. I korte trekk, ut på å få tak i det som skjedde, fange opp antakelser og tolkninger, se hvordan dette påvirker hvordan man ser på seg selv og påvirker atferden. Så Utfordrer man disse antakelsene. Undervegs lærer man teknikker for å takle flashbacks (eller andre symptomer du måtte ha) som gjerne dukker mer opp når man er i en behandling situasjoner. Og.msn skal takle dette på bedre måter enn det man typisk gjør med otsd (typ unngåelse, bli nummen etc)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...