Gå til innhold

Jeg har en ekkel følelse at daten/typen min tar igjen på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere må spørre om noe er uklart, men skal prøve å forklare så godt jeg kan. Det skjer i samtaler at jeg sier ting han ikke visste, det bare kommer frem, og det blir en rar stemning av det. Ofte sier han eller gjør ting som får meg til å føle meg dum og usikker med vilje. Jeg har forsøkt å analysere litt, jeg vet ikke om jeg er på viddene her, men kan det hende han blir usikker bare fordi jeg sier noe han ikke visste, helt vanlige hverdagsting? Plutselig tar han opp telefonen og snur seg bort fra meg ved matbordet når vi spiser frokost, eller sier noe litt negativt om meg og ler det bort som humor. 

Kan gi et eksempel, vi så på oppusingprogram på tv der amatører skulle pusse opp. Den ene personen gjorde en feil jeg holdt på å gjøre, og jeg påpekte at det ble feil og hvorfor, og han ble helt stille. Så kom fagfolkene inn og sa akkurat det jeg hadde sagt, og jeg ble jo litt glad fordi jeg ellers er enormt lite handy. Da sa han bare "jaja du vet ikke alt". Han selv er svært handy og har blant annet satt opp egen garasje, men han var tydeligvis ikke klar over dette. 

Lista er lang, men jeg er litt lei negginga..

Anonymkode: 70ce3...069

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan jeg forstå du er lei. Det er en veldig smålig og egotripp umoden oppførsel av ham.

Kjærester skal vise glede over den andres kunnskap og begeistring. Man skal bygge hverandre opp. Ikke trakke den andre ned, som han gjør i det eksempelet du sa.

Si til han direkte at du føler han trakker deg ned når du viser at du kan noe eller har rett. Det føles ikke greit.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet du, er er veldig cringe når noen som har lite erfaring/kunnskap rundt noe hele tiden skal vise at de kan noe allikevel, f.eks. ved å trekke frem den ene tingen de vet. "Stjerneskrue, heter den der" liksom.

Hvis du gjør det på en selvskrytete måte, forstår jeg at han mister litt respekten for deg. Du sitter jo og kritiserer noen på TV for være ca like lite handy som du er, uten noen form for selvironi. Hvis det er mer selvironisk humor, type "hu hei, jeg visste noe om det!" så er det mer spiselig. 

"Humble brag" er veldig, veldig turn-off, så det er greit å være bevisst det. Alle gjør det, men noen mer enn andre.

Anonymkode: dd7c5...003

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du, er er veldig cringe når noen som har lite erfaring/kunnskap rundt noe hele tiden skal vise at de kan noe allikevel, f.eks. ved å trekke frem den ene tingen de vet. "Stjerneskrue, heter den der" liksom.

Hvis du gjør det på en selvskrytete måte, forstår jeg at han mister litt respekten for deg. Du sitter jo og kritiserer noen på TV for være ca like lite handy som du er, uten noen form for selvironi. Hvis det er mer selvironisk humor, type "hu hei, jeg visste noe om det!" så er det mer spiselig. 

"Humble brag" er veldig, veldig turn-off, så det er greit å være bevisst det. Alle gjør det, men noen mer enn andre.

Du er jo i feil tråd du, eller? Ikke satt jeg og skrøt, og ikke trakk jeg frem noe enkelt heller, hun gjorde en veldig spesifikk feil som jeg selv nesten gjorde, og da fortalte jeg ham det og det var uten å skryte, klart jeg synes det var litt kult at jeg hadde rett. Det er ikke noe humblebrag her, og jeg sitter ikke og skryter i hverdagslige samtaler heller, jeg sier ting og noen ganger visste han det ikke og da blir det slik.

Svært så mye mer du leste inn i meg enn det jeg selv delte , Spesielt negativt.

Anonymkode: 70ce3...069

• Liker 13
Skrevet

Denne mannen har et veldig skjørt ego. Bare vent og se hva han kan finne på, den dagen han blir motsagt. 

Anonymkode: 40969...17f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kjenner igjen "typen". Tror heller ikke du har gjort noe  "humble brag". 

Tror rett og slett du er for bra for typen din! Gå fra han. Hva kan liksom fikses her? Ikke noe... Det er slik han er, han må isåfåll klare å bli trygg i seg selv. 

Altså det er en massiv jobb, og han får det ikke til, ikke før han MÅ.

Men mest sannsynligvis aldri... 

Det blir ikke bedre med tid, han kommer til å finne andre grunner til å rakke ned på deg.

Det er ikke verdt det!

Klart det er kult at du viste noe i det oppussings programmet... Hadde han vært "normal" hadde han også syntes at det var kult at du viste det!

Anonymkode: 272bc...c15

• Liker 3
Skrevet

Kjæresten min er faglært håndverker og ingeniør. 

Enkelte ganger kan jeg andre ting enn det han kan, men han oppfører seg da virkelig ikke slik som han du beskriver.

Vil du egentlig ha en så lite raus og en så usikker fyr som kjæresten din, han som egentlig skal heie deg fram? Skal han tråkke deg like liten som han selv føler seg? 

Anonymkode: fe9b6...806

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Cringe? Humble brag? Er du kjæresten til TS? 😅🤷‍♀️

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen menn fikser ikke at dama har hjernekapasitet over en sau. 

Fordi han vil du skal beundre og se opp til han.

Anonymkode: 2cfe3...ad4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, det er bra du er obs så kan du observere litt videre om du ønsker dette forholdet og evt ta det opp med han. Var med en mann i 8 år som startet allerede under datingfasen og si at jeg ikke er så pen eller spesiell som jeg tror, som regel sa han dette når andre menn ga meg oppmerksomhet og/eller prøvde seg. Sakte men sikkert forsvant selvtilliten og den er fremdeles borte lenge etter brudd. Av og til kunne han si han ser en drøss andre som er penere enn meg daglig, og så le det bort som en spøk som din date gjør og si «neida, ikke vær så hårsår» etterpå. 

Anonymkode: f6b94...0b9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (11 minutter siden):

Cringe? Humble brag? Er du kjæresten til TS? 😅🤷‍♀️

Eller en fjortiss som kjeder seg.

• Liker 1
Skrevet

Det der med at det er "cringe" med "humble brag" (hva f.. er det???) er noe av det teiteste og jantete jeg har hørt på en lang stund. Det er helt ok å snakke om ting man vet noe om og ikke vet noe om for den saks skyld. Det kalles å ha en samtale om noe man interesserer seg for. Hvor smalt felt skal man egentlig ha for hva man kan åpne munnen og si før en eller annen tynnhudet jante-woke-victim skal begynne å klage?  

TS har helt rett: Typen er ikke helt god! Det må være lov å snakke om/kommentere på ting uten at den andre skal ta offense av det og begynne nægge. Samtaler er stimulerende og kan bidra til å bygge hverandre og forholdet opp. Noen ganger har den ene rett noen ganger den andre, noen ganger har ingen rett og noen ganger begge. Who cares? Det er ikke en pissekonkurranse! Den type adferd som hele tiden handler om å komme med små kommentarer som rakker ned på partneren er nedbrytende og lever du lenge nok i et sånt forhold så kommer du til å trenge psykolog etter hvert hvis du i det hele tatt har selvtillitt igjen nok til å bryte ut av forholdet.  

Ta et skikkelig oppgjør med det nå og få det greiene der ut av forholdet deres nå, eller løp for livet.  Det første alternativet er utrolig nok fullt mulig, men det krever at du tar et standpunkt for deg selv og i noen tilfeller litt parterapi. Men får du ryddet dritten unna nå så kommer du til å takke det selv resten av livet. 

Anonymkode: 3e75b...4f1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det der med at det er "cringe" med "humble brag" (hva f.. er det???) er noe av det teiteste og jantete jeg har hørt på en lang stund. Det er helt ok å snakke om ting man vet noe om og ikke vet noe om for den saks skyld. Det kalles å ha en samtale om noe man interesserer seg for. Hvor smalt felt skal man egentlig ha for hva man kan åpne munnen og si før en eller annen tynnhudet jante-woke-victim skal begynne å klage?  

TS har helt rett: Typen er ikke helt god! Det må være lov å snakke om/kommentere på ting uten at den andre skal ta offense av det og begynne nægge. Samtaler er stimulerende og kan bidra til å bygge hverandre og forholdet opp. Noen ganger har den ene rett noen ganger den andre, noen ganger har ingen rett og noen ganger begge. Who cares? Det er ikke en pissekonkurranse! Den type adferd som hele tiden handler om å komme med små kommentarer som rakker ned på partneren er nedbrytende og lever du lenge nok i et sånt forhold så kommer du til å trenge psykolog etter hvert hvis du i det hele tatt har selvtillitt igjen nok til å bryte ut av forholdet.  

Ta et skikkelig oppgjør med det nå og få det greiene der ut av forholdet deres nå, eller løp for livet.  Det første alternativet er utrolig nok fullt mulig, men det krever at du tar et standpunkt for deg selv og i noen tilfeller litt parterapi. Men får du ryddet dritten unna nå så kommer du til å takke det selv resten av livet. 

Anonymkode: 3e75b...4f1

Helt enig med deg i dette! 

Ts, her må du enten sette foten kraftig ned og «ta han» hver gang han kommer med slike barnslige kommentarer, eller så må du slå opp med han. Hans usikkerhet og dårlige selvtillit kommer på sikt til å bryte ned din selvfølelse og selvtillit. Ikke la han gjøre dette mot deg 💛

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...