AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #1 Del Skrevet 25. februar 2023 Jeg har jobbet som intensivsykepleier i mange år, og etter et jobbytte i august møtte jeg veggen så det sang nå etter jul. Jeg har vært sykmeldt i 7 uker snart, og lurer på om denne nye jobben rett og slett er for tøff for meg. Jeg har lang erfaring, men allikevel... Jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje burde gjøre noe helt annet. Det knyter seg i meg bare jeg tenker på å gå tilbake til jobb, dessverre. Og turnusjobbing blir ikke lettere med årene heller. Problemet er at jeg aldri har gjort noe annet enn å være sykepleier ute i klinikken. Hvilke jobber kan jeg da ha? Hvilke egenskaper tenker en arbeidsgiver at er attraktive hos meg? ER det noen her som kan hjelpe meg å brainstorme litt? Anonymkode: 0d287...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catbert Skrevet 25. februar 2023 #2 Del Skrevet 25. februar 2023 Du kan bli helsesykepleier 😊 men det krever kanskje litt videreutdanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 25. februar 2023 #3 Del Skrevet 25. februar 2023 Jeg har vært ikke-medlem av KG i lang stund, men etter å ha sett så mange ulykkelige (frustrerte/sinte) helsearbeidere her inne har jeg oppretta en egen profil bare for å kunne fortelle at det fins et alternativ. Bli bemanningssykepleier. OK, jeg har ikke all informasjon om alle, for eksempel om du har barn, ikke liker å reise, er ukomfortabel i nye miljøer, men når for eksempel du spør så åpent som du gjør, kan jeg svare åpent tilbake. Det fins hundre grunner til ikke å bli bemanningssykepleier hvis man ikke tenker at det er et alternativ. Men det er virkelig det. Særlig du, med den kompetansen du har. Et hvert bemanningsbyrå vil snappe deg opp umiddelbart. Selv har jeg vært det i snart to år, med en litt annen kompetanse enn det du har, og har bare gode erfaringer å snakke om. Nå i ettertid angrer jeg på at jeg ikke gjorde det for lenge siden. Jeg jobber kun deler av året, og resten av tiden holder jeg på med de tingene som egentlig betyr mest for meg her i livet. Å få jobbe som sykepleier er fantastisk når man kan gi absolutt alt i en kort periode, og så få lov til å leve livet ellers. Det er jo det som er viktig, ikke jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 25. februar 2023 #4 Del Skrevet 25. februar 2023 Jeg har ingen jobbtips til deg, men jeg mener helt klart at du bør gjøre alt i din makt for å komme deg bort ifra der du er nå, for den jobben er ikke bra for deg. Tør å tenke nytt, og det er bedre at du finner deg noe annet med lavere rang/lønn med arbeidsforhold som gjør at du klarer å komme deg til hektene igjen. Det kan være en investering i livet ditt. Jeg ville absolutt ikke pushet meg videre i den jobben og den situasjonen du har nå. Lykke til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 25. februar 2023 #5 Del Skrevet 25. februar 2023 (endret) Om du liker jobben i seg selv og ikke følte du var ekstremt sliten - kan dette skyldes arbeidsplassen? Ellers tenker jeg vel at intensivsykepleier vel må være det mest slitsomme innen helse man kan finne? Jeg er ikke helsearbeider selv, men det virker jo høyintensivt for kropp og hjerne. Alt annet vil vel være et hakk mindre krevende. Dagpost kirurgi for eksempel? Endret 25. februar 2023 av AprilLudgate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 25. februar 2023 #6 Del Skrevet 25. februar 2023 (endret) 3 hours ago, Vikarsykepleier said: Jeg har vært ikke-medlem av KG i lang stund, men etter å ha sett så mange ulykkelige (frustrerte/sinte) helsearbeidere her inne har jeg oppretta en egen profil bare for å kunne fortelle at det fins et alternativ. Bli bemanningssykepleier. OK, jeg har ikke all informasjon om alle, for eksempel om du har barn, ikke liker å reise, er ukomfortabel i nye miljøer, men når for eksempel du spør så åpent som du gjør, kan jeg svare åpent tilbake. Det fins hundre grunner til ikke å bli bemanningssykepleier hvis man ikke tenker at det er et alternativ. Men det er virkelig det. Særlig du, med den kompetansen du har. Et hvert bemanningsbyrå vil snappe deg opp umiddelbart. Selv har jeg vært det i snart to år, med en litt annen kompetanse enn det du har, og har bare gode erfaringer å snakke om. Nå i ettertid angrer jeg på at jeg ikke gjorde det for lenge siden. Jeg jobber kun deler av året, og resten av tiden holder jeg på med de tingene som egentlig betyr mest for meg her i livet. Å få jobbe som sykepleier er fantastisk når man kan gi absolutt alt i en kort periode, og så få lov til å leve livet ellers. Det er jo det som er viktig, ikke jobben. Kan du fortelle litt mer om hvordan arbeidshverdagen din ser ut? Har du faste plasser du jobber? Du sier du har mer fri er dette fordi du får bedre betalt og kan ta mer fri? Hvordan er det med (syke) fravær og ferie når man jobber via bemanningsbyrå? Jeg har vurdert bemanningsbyrå men synes det virker litt skummelt og har sett at sykepleiere fra bemanningsbyrå ofte får mye dårligere turnus osv enn de faste ansatte Endret 25. februar 2023 av Cordellia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #7 Del Skrevet 25. februar 2023 Cordellia skrev (6 minutter siden): Kan du fortelle litt mer om hvordan arbeidshverdagen din ser ut? Har du faste plasser du jobber? Du sier du har mer fri er dette fordi du får bedre betalt og kan ta mer fri? Hvordan er det med (syke) fravær og ferie når man jobber via bemanningsbyrå? Jeg har vurdert bemanningsbyrå men synes det virker litt skummelt og har sett at sykepleiere fra bemanningsbyrå ofte får mye dårligere turnus osv enn de faste ansatte Jeg tjener mye mer som sykepleier via byrå. Men det jeg vet at dette KOSTER enorme summer for helsevesenet, så fortstår at dette ikke kan gå i lengden... Anonymkode: a1153...56a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 25. februar 2023 #8 Del Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men det jeg vet at dette KOSTER enorme summer for helsevesenet, så fortstår at dette ikke kan gå i lengden... Anonymkode: a1153...56a Et sidespor: Er vi helt sikre på det? Eller er det noe som blir sagt fordi ingen sykepleiere skal tjene godt i norsk helsevesen, verken vikarer eller faste? Eller er det bare jeg som tror på konspirasjoner? Det er jo en del utgifter i forbindelse med faste i heltidsstilling som aldri blir nevnt, som om forskjellen mellom en fast sykepleier og en vikar er 49 000 i måneden og 158 000 i måneden. Jeg vet jo for eksempel at jeg selv aldri er syk i oppdrag, i hvert fall ikke så langt, mens både kortid- og langtidssykemeldinger for faste i heltid aldri blir regnet med i lønnssummen. For å nevne ett eksempel. Ikke vet jeg, men jeg skulle ønske det var mer transparans på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 25. februar 2023 #9 Del Skrevet 25. februar 2023 Cordellia skrev (34 minutter siden): Kan du fortelle litt mer om hvordan arbeidshverdagen din ser ut? Har du faste plasser du jobber? Du sier du har mer fri er dette fordi du får bedre betalt og kan ta mer fri? Hvordan er det med (syke) fravær og ferie når man jobber via bemanningsbyrå? Jeg har vurdert bemanningsbyrå men synes det virker litt skummelt og har sett at sykepleiere fra bemanningsbyrå ofte får mye dårligere turnus osv enn de faste ansatte Da jeg jobbet fast, turnus i hundre prosent, måtte jeg trygle leder og kollegaer om når jeg skulle ha ferie. Nå bestemmer jeg det selv. Jeg reiser på oppdrag som kanskje er avtalt til å være to måneder, og så trives jeg og oppdragsgiver er fornøyd med meg og trenger meg videre, så det kan bli utvidet. Og hvis jeg ikke har andre avtaler da blir jeg værende. På to steder jeg har jobbet er jeg bedt om å komme tilbake. Det passer meg, det passer dem. Mens jeg er i oppdrag er jeg dekket av vanlig sykefraværsregler, det vil si at jeg er nødt til å jobbe to måneder før jeg kan ta ut egenmelding, ellers må jeg ha sykemelding fra lege. Når jeg er mellom oppdrag er det ingen som betaler for at jeg er syk, så sånn sett passer nok dette best til alle som har en god helse, ikke har kroniske sykdommer og lignende. Ja, det stemmer, som vikar får jeg oftest turnuser som fyller hullene, der det er behov. Siden jeg bare jobber i korte perioder, plager ikke det meg. Tvertimot jobber jeg enda mer enn jeg ville da jeg var fast, og likevel er jeg mindre sliten. Jeg tror det har noe med kontrollen å gjøre, og at jeg har mye mindre ansvar, at jeg vet dette bare er en periode. Det er fortsatt mye tyngre å jobbe fast. Det fins en gruppe på fb som heter TravelNurse Norge som er verdt å bli medlem av hvis du ønsker mer informasjon. Der er det mange helsearbeidere, både helsefagarbeidere, vernepleiere og sykepleiere som deler erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 25. februar 2023 #10 Del Skrevet 25. februar 2023 Vikarsykepleier skrev (14 minutter siden): Da jeg jobbet fast, turnus i hundre prosent, måtte jeg trygle leder og kollegaer om når jeg skulle ha ferie. Nå bestemmer jeg det selv. Jeg reiser på oppdrag som kanskje er avtalt til å være to måneder, og så trives jeg og oppdragsgiver er fornøyd med meg og trenger meg videre, så det kan bli utvidet. Og hvis jeg ikke har andre avtaler da blir jeg værende. På to steder jeg har jobbet er jeg bedt om å komme tilbake. Det passer meg, det passer dem. Mens jeg er i oppdrag er jeg dekket av vanlig sykefraværsregler, det vil si at jeg er nødt til å jobbe to måneder før jeg kan ta ut egenmelding, ellers må jeg ha sykemelding fra lege. Når jeg er mellom oppdrag er det ingen som betaler for at jeg er syk, så sånn sett passer nok dette best til alle som har en god helse, ikke har kroniske sykdommer og lignende. Ja, det stemmer, som vikar får jeg oftest turnuser som fyller hullene, der det er behov. Siden jeg bare jobber i korte perioder, plager ikke det meg. Tvertimot jobber jeg enda mer enn jeg ville da jeg var fast, og likevel er jeg mindre sliten. Jeg tror det har noe med kontrollen å gjøre, og at jeg har mye mindre ansvar, at jeg vet dette bare er en periode. Det er fortsatt mye tyngre å jobbe fast. Det fins en gruppe på fb som heter TravelNurse Norge som er verdt å bli medlem av hvis du ønsker mer informasjon. Der er det mange helsearbeidere, både helsefagarbeidere, vernepleiere og sykepleiere som deler erfaringer. Akkurat det er noe av det verste med turnusen min, forutenom mye sen tidlig. Hvor lite ferie jeg får med barna om sommeren. mannen må være hjemme med barna alene i hele juli når barnehagen er strengt, for jeg jobber nesten hele sommeren. Slitsomt for han. Vi får ikke noe særlig felles ferie. Høres fint ut å kunne velge. Jeg kan dog ikke reise så veldig langt pga. Barna. Max 1 1/2 time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 25. februar 2023 #11 Del Skrevet 25. februar 2023 mitch92 skrev (5 minutter siden): Akkurat det er noe av det verste med turnusen min, forutenom mye sen tidlig. Hvor lite ferie jeg får med barna om sommeren. mannen må være hjemme med barna alene i hele juli når barnehagen er strengt, for jeg jobber nesten hele sommeren. Slitsomt for han. Vi får ikke noe særlig felles ferie. Høres fint ut å kunne velge. Jeg kan dog ikke reise så veldig langt pga. Barna. Max 1 1/2 time. Jeg tror ikke noen utenfor helsevesenet skjønner hvor tungt det egentlig er med turnusarbeide, og særlig mens man har små barn. Det var nok greit den gangen arbeidsgivere kunne fortelle sykepleiere at de ikke kunne være gift 😂 Det fins for øvrig vikaroppdrag via bemanningsbyråer lokalt også, kanskje verdt å undersøke? Hvis du for eksempel bor i en av de større byene på Vestlandet kan du kanskje kontakte Dedicare, de vet jeg har avtaler med kommunene der. Dedicare betaler dessverre veldig dårlig, så det kan hende du ikke syns det er verdt det. Jeg bare slang ut ett av veldig mange bemanningsbyråer som det går an å snakke med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 25. februar 2023 #12 Del Skrevet 25. februar 2023 Vikarsykepleier skrev (15 minutter siden): Jeg tror ikke noen utenfor helsevesenet skjønner hvor tungt det egentlig er med turnusarbeide, og særlig mens man har små barn. Det var nok greit den gangen arbeidsgivere kunne fortelle sykepleiere at de ikke kunne være gift 😂 Det fins for øvrig vikaroppdrag via bemanningsbyråer lokalt også, kanskje verdt å undersøke? Hvis du for eksempel bor i en av de større byene på Vestlandet kan du kanskje kontakte Dedicare, de vet jeg har avtaler med kommunene der. Dedicare betaler dessverre veldig dårlig, så det kan hende du ikke syns det er verdt det. Jeg bare slang ut ett av veldig mange bemanningsbyråer som det går an å snakke med. Bor på østlandet , i nærheten av Oslo. Så finnes nok noe her og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #13 Del Skrevet 25. februar 2023 Flysykepleier halv stilling kombinert med klinikk, MTU/FUS, jobbe i vikarbyrå, lærerstilling på universitetet - vurdert noe av dette? Anonymkode: 923ce...629 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 27. februar 2023 #14 Del Skrevet 27. februar 2023 (endret) On 2/25/2023 at 3:28 PM, Vikarsykepleier said: Da jeg jobbet fast, turnus i hundre prosent, måtte jeg trygle leder og kollegaer om når jeg skulle ha ferie. Nå bestemmer jeg det selv. Jeg reiser på oppdrag som kanskje er avtalt til å være to måneder, og så trives jeg og oppdragsgiver er fornøyd med meg og trenger meg videre, så det kan bli utvidet. Og hvis jeg ikke har andre avtaler da blir jeg værende. På to steder jeg har jobbet er jeg bedt om å komme tilbake. Det passer meg, det passer dem. Mens jeg er i oppdrag er jeg dekket av vanlig sykefraværsregler, det vil si at jeg er nødt til å jobbe to måneder før jeg kan ta ut egenmelding, ellers må jeg ha sykemelding fra lege. Når jeg er mellom oppdrag er det ingen som betaler for at jeg er syk, så sånn sett passer nok dette best til alle som har en god helse, ikke har kroniske sykdommer og lignende. Ja, det stemmer, som vikar får jeg oftest turnuser som fyller hullene, der det er behov. Siden jeg bare jobber i korte perioder, plager ikke det meg. Tvertimot jobber jeg enda mer enn jeg ville da jeg var fast, og likevel er jeg mindre sliten. Jeg tror det har noe med kontrollen å gjøre, og at jeg har mye mindre ansvar, at jeg vet dette bare er en periode. Det er fortsatt mye tyngre å jobbe fast. Det fins en gruppe på fb som heter TravelNurse Norge som er verdt å bli medlem av hvis du ønsker mer informasjon. Der er det mange helsearbeidere, både helsefagarbeidere, vernepleiere og sykepleiere som deler erfaringer. Takk for tilbakemeldingen Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å prøve, men har litt helseproblemer så er redd det blir litt for risikabelt. Samtidig tror jeg mer kontroll på hverdagen og lengre friperioder kunne gjort godt for helsa også, så det er ikke så godt å si om det kunne vært en god ide eller ikke. Endret 27. februar 2023 av Cordellia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #15 Del Skrevet 27. februar 2023 TS her. For min del tror jeg ikke bemanningsbyrå og vikarjobbing er noe. Har tenkt tanken på å søke meg tilbake til min gamle jobb når jeg kommer meg på beina igjen, det var jo ikke noe galt med den. Hadde bare vært der lenge og jeg hadde lyst til å prøve noe nytt. Jeg er så heldig at jeg økonomisk kan klare meg med 80-90% stilling (siden det er turnusjobb det er snakk om), og kanskje gjøre noe lystbetont ved siden av. F.eks ta et nettstudie jeg synes ser interessant ut, uavhengig av om det nødvendigvis "passer inn" rent yrkesmessig, kun velge ut fra interesse. Anonymkode: 0d287...957 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 27. februar 2023 #16 Del Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): TS her. For min del tror jeg ikke bemanningsbyrå og vikarjobbing er noe. Anonymkode: 0d287...957 Det viktigste med min kommentar var å peke på muligheten, fordi jeg tror mange ikke ser den. Uansett hva du lander ned på, lykke til. Det er godt å komme til et punkt der man er nødt til å tenke litt på hva man ønsker seg videre. Tøft mens det står på, men bra for ens egen utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå