AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #41 Skrevet 25. februar 2023 En halv holdt som middag, resten fryses ned. Var godt, ost og krydder betyr mye! Redd mat du har kjøpt inn og prøv å lage noe godt. Jeg gjorde det, og fryser ned til mat for en annen dag! Ts Anonymkode: 54721...8f4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #42 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hurtigtining er best, jo raskere jo bedre. Vitenskapelig fakta. Når maten befinner seg rett under frysepunktet dannes det store iskrystaller som "sprenger" i stykker cellene i kjøtt, fisk og grønnsaker, så den naturlige væsken lekker ut og maten blir tørr. Det er derfor en fordel at maten befinner seg på dette punktet kortest mulig tid. Dette oppnår man best ved hurtigtining, f.eks. i kaldt vann. (Dersom maten skal varmes videre og brukes med en gang kan man bruke varmere vann også, men da blir tiden en faktor mtp. bakterievekst.) Kilde: Slik tiner du maten best (Forskning.no) (Jeg ser gratengene er ferdige, men legger inn dette likevel til bruk en annen gang. ) Anonymkode: dcccf...ee9 Aha takk for forklaring! Jeg har alltid lært at over natta i kjøleskap er best, på kjøkkenbenk er verst, og om en må ha det samme dag så kan en tine i kaldt vann, sistnevnte har jeg ofte måtte gjort pga dårlig hukommelse 😅 Anonymkode: 9df4b...c07 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #44 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aha takk for forklaring! Jeg har alltid lært at over natta i kjøleskap er best, på kjøkkenbenk er verst, og om en må ha det samme dag så kan en tine i kaldt vann, sistnevnte har jeg ofte måtte gjort pga dårlig hukommelse 😅 Anonymkode: 9df4b...c07 Ja, dette med at mat helst skal tines over natten i kjøleskapet har jo vært opplest og vedtatt, og "alle" vet at sånn er det. Og så er det helt feil. Men det er jo helt super kunnskap å ha, spesielt for oss som er litt "planleggingsutfordret", så jeg deler den linken ved enhver mulighet. Anonymkode: dcccf...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #45 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det ser snadder ut, TS! Kosemat med supersamvittighet, kan det bli bedre? Anonymkode: dcccf...ee9 Det ble super godt. Varianter av ost og krydder betydde alt. Mat utenfor dato er jeg ikke redd for lengre. Utrolig digg, brukte mest ting i fryse og i kjøleskap utenfor dato. Fryser nå ned, en halv form holdt for meg som middag, (mektig mat og bor alene) Har nå 7 middager som er digg etter jeg spiste nå laget på "tja, hva gjør man med dette?" Takk for all hjelp! Dette ble bra med deres hjelp! 8 digg middager for en, der man står i fare for å kaste mye mat. Takk for hjelpen til dere alle! 👍 Ts Anonymkode: 54721...8f4 2 2 1
Frøkensina Skrevet 25. februar 2023 #46 Skrevet 25. februar 2023 Jeg lurer på om jeg kan lage grateng med skivet ost? Altså i sausen 😅
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #47 Skrevet 25. februar 2023 Frøkensina skrev (9 minutter siden): Jeg lurer på om jeg kan lage grateng med skivet ost? Altså i sausen 😅 Det kan du helt klart 👍Den smelter fint i sausen uavhengig av form 👍 Anonymkode: 54721...8f4 1 1
Frøkensina Skrevet 25. februar 2023 #48 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan du helt klart 👍Den smelter fint i sausen uavhengig av form 👍 Anonymkode: 54721...8f4 Takk Jeg ble inspirert av tråden til å lage grateng jeg også, men jeg har ikke laget hvitsaus/gratengsaus før. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #49 Skrevet 26. februar 2023 Frøkensina skrev (16 timer siden): Takk Jeg ble inspirert av tråden til å lage grateng jeg også, men jeg har ikke laget hvitsaus/gratengsaus før. Hei, så bra du ble inspirert av gratengen min, jeg kan jo minimalt om mat 😅 Hvitsaus til disse 4 små formene lagde jeg med å smelte 2ss smør, røre inn 4ss hvetemel, spe med 8dl melk, rør godt mellom hver gang du sper med melka. La det putre litt på plata så melsmaken forsvinner. Smak til med krydder som muskat, salt og pepper. Da har du standard hvit saus. (Dette må du justere mengde eter behov). Vil du lage ostesaus til pastaretter eller gratenger, kan du fint ha i skivet hvitost. Det er godt. Det ble også anbefalt egg, det turte jeg ikke nå, men skal prøve en annengang. Denne gangen ville jeg bruke opp div oster som jeg hadde og nærmet seg utløpsdato. Dette ble så godt at jeg kommer til å kjøpe det inn for å lage ostesaus en annen gang. Lagde hvitsaus/bechamel saus som forklart med muskat, salt og pepper. Hadde i White Castello med chillismak, fersk hvit mozzarella. Dette smeltet inn i sausen, smakte til med chilli explosion (kvernet krydder jeg har blitt veldig glad i). På toppen hadde jeg revet vanlig hvitost og parmensan. Skulle jeg ikke hatt grateng bare ostesaus og ikke noe på toppen, hadde jeg blandet disse også inn i selve sausen. Min lærdom i går ble: 1. Du kan hurtigtine i kaldt vann. 2. Ikke vær så redd for datoer og slappe grønnsaker, lukt, smak og bruk. 3. Ostesaus er godt og blir veldig mye bedre om man tør å tilsette flere oster med smak. 4. Krydder er viktig. 5. Det finnes virkelig hyggelige folk på KG, som vil deg vel og hjelper selv om jeg har dumme spørsmål. Takk ☺️. Hilsen Ts Anonymkode: 54721...8f4 2
Frøkensina Skrevet 26. februar 2023 #50 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, så bra du ble inspirert av gratengen min, jeg kan jo minimalt om mat 😅 Hvitsaus til disse 4 små formene lagde jeg med å smelte 2ss smør, røre inn 4ss hvetemel, spe med 8dl melk, rør godt mellom hver gang du sper med melka. La det putre litt på plata så melsmaken forsvinner. Smak til med krydder som muskat, salt og pepper. Da har du standard hvit saus. (Dette må du justere mengde eter behov). Vil du lage ostesaus til pastaretter eller gratenger, kan du fint ha i skivet hvitost. Det er godt. Det ble også anbefalt egg, det turte jeg ikke nå, men skal prøve en annengang. Denne gangen ville jeg bruke opp div oster som jeg hadde og nærmet seg utløpsdato. Dette ble så godt at jeg kommer til å kjøpe det inn for å lage ostesaus en annen gang. Lagde hvitsaus/bechamel saus som forklart med muskat, salt og pepper. Hadde i White Castello med chillismak, fersk hvit mozzarella. Dette smeltet inn i sausen, smakte til med chilli explosion (kvernet krydder jeg har blitt veldig glad i). På toppen hadde jeg revet vanlig hvitost og parmensan. Skulle jeg ikke hatt grateng bare ostesaus og ikke noe på toppen, hadde jeg blandet disse også inn i selve sausen. Min lærdom i går ble: 1. Du kan hurtigtine i kaldt vann. 2. Ikke vær så redd for datoer og slappe grønnsaker, lukt, smak og bruk. 3. Ostesaus er godt og blir veldig mye bedre om man tør å tilsette flere oster med smak. 4. Krydder er viktig. 5. Det finnes virkelig hyggelige folk på KG, som vil deg vel og hjelper selv om jeg har dumme spørsmål. Takk ☺️. Hilsen Ts Anonymkode: 54721...8f4 Tusen takk! Jeg er ikke noen racer på matlaging selv og har godt av litt inspirasjon og hjelp ☺️ Kjempehyggelig at du skrev ned hele framgangsmåten, nå har jeg en oppskrift 😄Muskat og andre krydder ja, det var lurt å bli minnet på. Chili høres godt ut! Det gjør det heldigvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå