Gå til innhold

Pølse/bacon grateng med frossen varer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage grateng fra litt forskjellig for å motvirke matsvinn. Går gjennom fryser og skap nå. Tenker å blande litt forskjellig og fryse ned i mindre former. Tar gjerne i mot tips, jeg suger på matlaging.

Mitt første spørsmål er. Jeg skal bruke en pakke med ternet bacon (fra frys. Best før 20.12.22) og god og mager kjøttpølse (fra frys. Siste forbruksdag 14.02.23). Hvordan tine de før jeg steker de?

Anonymkode: 54721...8f4

Skrevet

I kjøleskap natta over, det blir best, hurtigtining gjør maten så vassen føler jeg

Anonymkode: 9df4b...c07

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I kjøleskap natta over, det blir best, hurtigtining gjør maten så vassen føler jeg

Hmm. Hadde tenkt å lage nå.. Dumt å tine i micro?

Skrevet

Har en mozzarella blokk (sånn hvit i vakumpose. Dato 23.1.23.

Ok å bruke i ostesausen om den lukter ok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmm. Hadde tenkt å lage nå.. Dumt å tine i micro?

Da vil jeg heller ha det i vasken i kaldt vann, eller en gryte med kaldt vann. Det fungerer bedre enn varmt vann. Men ha det i en pose hvis det ikke har emballasje og pass på at det ikke er så mye luft i den

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en mozzarella blokk (sånn hvit i vakumpose. Dato 23.1.23.

Ok å bruke i ostesausen om den lukter ok?

Ja det høres bra ut 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har en kvart frossen pakke med suppe/lapskaus blanding (potet, gulrot, sellerirot og purreløk) fra Coop. Hvor med den?

Litt rester av lettrømme som bør brukes/kastes over helgen. Blande i ostesausen eller vil det skille seg?

Skrevet

Ikke hvor med den, men hva med den? Kan den være god i, eller blir det rart?

Er fryktelig dårlig på å lage mat, men tenkte å bruke opp div rester i en grateng.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har en kvart frossen pakke med suppe/lapskaus blanding (potet, gulrot, sellerirot og purreløk) fra Coop. Hvor med den?

Litt rester av lettrømme som bør brukes/kastes over helgen. Blande i ostesausen eller vil det skille seg?

Vet ikke med rømma, men grønnsakene kan du gjerne ha rett i gratengen 

Skrevet

Takker for svar! Ts ☺️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takker for svar! Ts ☺️

Fikk skikkelig lyst på denne gratengen din altså 😍

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk skikkelig lyst på denne gratengen din altså 😍

He he, her blir det gjenbruk og blandings 😅

vurderer nå om jeg skal åpne pakken med Nordfjord karbonader jeg kjøpte på tilbud, men de er uåpnet og holdbarhet til 5.3.23. så kanskje singelfryse og bruke senere? Har også picnic skinke på boks jeg kan putte i for å få større volum på gratengen? Skal gjerne fryse ned gratengen til senere middager. Bor alene. Skal jeg putte oppi noe av dette?

Jeg har masse ost igjen fra vinterferien. Kan jeg bruke de i gratengen eller begynner jeg å blande for mye forskjellig nå? Ostene er Blue Castello (blåmuggost), Castello white med chili og fransk Brie + en parmensanstik og en liten bit Norvegia som bør brukes opp.

Har også fryste terninger med Jacobs kyllingkraft, er det noe å tilsette sausen? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

He he, her blir det gjenbruk og blandings 😅

vurderer nå om jeg skal åpne pakken med Nordfjord karbonader jeg kjøpte på tilbud, men de er uåpnet og holdbarhet til 5.3.23. så kanskje singelfryse og bruke senere? Har også picnic skinke på boks jeg kan putte i for å få større volum på gratengen? Skal gjerne fryse ned gratengen til senere middager. Bor alene. Skal jeg putte oppi noe av dette?

Jeg har masse ost igjen fra vinterferien. Kan jeg bruke de i gratengen eller begynner jeg å blande for mye forskjellig nå? Ostene er Blue Castello (blåmuggost), Castello white med chili og fransk Brie + en parmensanstik og en liten bit Norvegia som bør brukes opp.

Har også fryste terninger med Jacobs kyllingkraft, er det noe å tilsette sausen? Ts

Jeg hadde singelfryst karbonadene ja, det er det jeg selv gjør. Piknikkskinke i gratengen er en god ide, det hadde jeg gjort! De ostene har jeg dessverre ingen erfaring med så får vente til noen med bedre matkunnskaper kommer 😅

Jeg hadde ikke blandet kyllingkraft i alt dette, men det er fordi jeg hadde vært redd for at smakene hadde krasjet med så mye forskjellig, men du kan jo alltids prøve.

Kudos for å minske marsvinnet, synes du er flink jeg, og jeg får gode ideer selv 🙂

Skrevet

Ville ha brukt skinke,men spart karbonadene.  Ost kan blandes i sausen,men prøv deg litt fram,smak underveis.

Anonymkode: f0941...4f2

Skrevet

Jeg hadde singelfryst karbonadene ja, det er det jeg selv gjør. Piknikkskinke i gratengen er en god ide, det hadde jeg gjort! De ostene har jeg dessverre ingen erfaring med så får vente til noen med bedre matkunnskaper kommer 😅

Jeg hadde ikke blandet kyllingkraft i alt dette, men det er fordi jeg hadde vært redd for at smakene hadde krasjet med så mye forskjellig, men du kan jo alltids prøve.

Kudos for å minske marsvinnet, synes du er flink jeg, og jeg får gode ideer selv 🙂

Takk for snille og gode svar ☺️

• Hjerte 1
Skrevet

Ville ha brukt skinke,men spart karbonadene.  Ost kan blandes i sausen,men prøv deg litt fram,smak underveis.

Anonymkode: f0941...4f2

Takk! Mest redd for blåmuggost i dette? Har kun spist det på kjeks og liker det, men er tom for kjeks og tenker ostene er klare for kast etter helgen, så derfor jeg lurte på å putte de i ostesausen til gratengen? Har aldri brukt noe annet enn vanlig hvitost i ostesaus før, så føler meg litt lost her 😅

Skrevet

Bruk enten blå og hvit castello med norvegia og parmesan _eller_  brie, norvegia og parmesan.

Castello spesielt smelter veldig så om du lager en bechamel til gratengen ville jeg lagd den tykk og hatt i ostene der heller enn brukt som topping. 
Bruk gjerne egg også i «bechamelen», det gir ekstra proteiner og hjelper gratengen å holde fasongen, spesielt om det er en del vann i de frossne grønnsakene.

Bruker du castelloene og brien til topping funker det best å dele de opp i klumper og la de smelte ut slik, da får du mest igjen av smaken. Om du ønsker å dempe smaken er det lurt å dele de smått og blande de ut med de andre ostene du topper med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nevrosererroser skrev (3 minutter siden):

Bruk enten blå og hvit castello med norvegia og parmesan _eller_  brie, norvegia og parmesan.

Castello spesielt smelter veldig så om du lager en bechamel til gratengen ville jeg lagd den tykk og hatt i ostene der heller enn brukt som topping. 
Bruk gjerne egg også i «bechamelen», det gir ekstra proteiner og hjelper gratengen å holde fasongen, spesielt om det er en del vann i de frossne grønnsakene.

Bruker du castelloene og brien til topping funker det best å dele de opp i klumper og la de smelte ut slik, da får du mest igjen av smaken. Om du ønsker å dempe smaken er det lurt å dele de smått og blande de ut med de andre ostene du topper med.

Hei! Høres ut som at du kan dette 🥰

Da velger jeg blue og White Castello i bechamelen, kan jeg blande inn Mozzarellaen der? Alt i små biter.

Topping med Norvegia og parmensan?

Egg inn i sausen? Har masse egg, men aldri brukt det i saus/grateng 😅 Kan du evt gi meg en forklaring på fremgang til en som nå ble litt stresset 😉☺️ Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Mozzarellaen fikk jeg ikke med med, den hadde jeg toppa med samme med norvegia og parmesan om du trenger mer topping. Om du har nok norvegia og parmesan til topping kan du fint ha mozzarella i sausen.

Jeg bruker å slenge 1-2 egg i bechamel/ostesaus for å hjelpe gratengen å «sette seg» altså å bli fast. Flere egg jo mer grateng.

Jeg bruker 1-2 egg til ca 0,5 dl væske i sausen, er egga små blir det 2, er de store 1 til den mengden.

Jeg lager sausen helt som normalt, skrur av varmen og venter noen minutt så sausen kjøler seg litt ned, deretter knekker jeg ett og ett egg i og visper skikkelig mellom hvert egg. Det er viktig å røre godt her så egga ikke kokes og blir til eggerørebiter i sausen.

Når gratengen går i ovnen vil proteinene i eggehviten kokes og sausen blir fastere og bittelitt luftigere siden egg hever litt. Fettet fra plommene gir smak og fylde.

Sausen vil ikke smake av egg.

Skrevet

Du må selvsagt ikke bruke egg altså, det var bare ett tips som kan hjelpe  når man lager gratenger med mye forskjellig i☺️

Skrevet
Nevrosererroser skrev (4 minutter siden):

Du må selvsagt ikke bruke egg altså, det var bare ett tips som kan hjelpe  når man lager gratenger med mye forskjellig i☺️

Så bra forslag du også kommer med, jeg er heldig med flotte svar fra dere som bidrar inn for å hjelpe meg her 👍 Prøvde egg en gang i hjemmelaget fiskegrateng for flere år siden. Den smakte eggerøre og måtte dessverre kaste alt. Har jo nå mistanke om at jeg hadde det i for varm saus? Litt redd for at det samme skjer og jeg må kaste alt jeg prøver å redde. Bør jeg denne gang lage uten egg for å sikre meg, eller ville du anbefale meg å prøve igjen?

Ts, som er veldig takknemmelig for hjelpen dere gir ☺️

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...