Gå til innhold

Alle som døde i en arbeidsulykke i fjor var menn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de har yrker med større risiko for å dø. 

Anonymkode: e151d...b93

• Liker 30
  • Nyttig 8
Skrevet

Alt alt i samfunnet er til for menn. Inkludert muligheten til å ha størst mulig risiko for å dø på jobben. 

Evt. det at menn velger høyere risiko mot høyere lønn enn det kvinner gjør.

Skrevet

Jeg tenker at sånn har det alltid vært, men sånn kan det ikke lenger være når det faktisk er årets årstall. Dette må selvfølgelig gjøres noe med. Og det som må gjøres er å hindre menn i å ta risiko for større gevinst enn de som ikke tar risiko. Det må de ikke få lov til i årets årstall. I alle fall ikke i rike vestlige land.

Anonymkode: d68ba...b6d

• Liker 5
Skrevet

Har det noen gang dødd en dame i arbeidsulykke? Aldri hørt om det faktisk..

Anonymkode: b3c62...de4

• Liker 1
Skrevet
Helgekarjol skrev (1 time siden):

De siste fem årene er det kun én kvinne som har omkommet i en arbeidsulykke, mens 142 menn har omkommet.

Hva tenker vi om det?

https://www.arbeidstilsynet.no/om-oss/statistikk/arbeidsskadedodsfall/

Jeg tenker det om ikke annet er noe å ha i bakhodet når en snakker om andre forskjeller i samfunnet. Det er kanskje ikke helt unaturlig at en gruppe som jobber mer, tar jobber i mer konkurranseutsatt sektor og i tillegg tar svært mye høyere risiko tjener litt mer. 

• Nyttig 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at menn må bli mye flinkere til å følge HMS. De gjør så sykt mye dumt i arbeidstiden. 

Anonymkode: 2d832...415

Ja, noen annen konklusjon enn det kan fort true kvinners posisjon som ofre og undertrykte. 

Anonymkode: c25c2...355

• Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker det om ikke annet er noe å ha i bakhodet når en snakker om andre forskjeller i samfunnet. Det er kanskje ikke helt unaturlig at en gruppe som jobber mer, tar jobber i mer konkurranseutsatt sektor og i tillegg tar svært mye høyere risiko tjener litt mer. 

Da covid kom til Norge ble jeg beordret til å jobbe på covidpost. Det viste seg jo at det ikke var covid som var den største faren med å jobbe der, men at alle som ikke kunne gjøre rede for smittestatus havnet der, så det var psykotiske mennesker blant annet og det var ikke alltid politi eller vekter til stede. Så når jeg da stod på smitterom med en psykotisk mann på over 100 kilo som holdt på å druse meg ned, fikk jeg ikke akkurat umiddelbar hjelp for å si det mildt. I følge ditt argument burde jeg jo tjene mer når jeg jobber et sted der man tar høyere risiko. Du skriver til og med at det er naturlig. Gjett hva, det var ikke snakk om noe risikotillegg på meg, og jeg valgte ikke engang selv å jobbe der. 

Anonymkode: 24def...fd9

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 17
Skrevet

Når menn gjør dårlige valg regnes det som et personlig problem.

Når kvinner gjør dårlige valg regnes det det et samfunnsproblem.

(Satt på spissen)

Jeg kunne ha blitt bitter for det, men egentlig er det menn som vinner på at det er sånn. 

Anonymkode: 92388...77c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når menn gjør dårlige valg regnes det som et personlig problem.

Når kvinner gjør dårlige valg regnes det det et samfunnsproblem.

(Satt på spissen)

Jeg kunne ha blitt bitter for det, men egentlig er det menn som vinner på at det er sånn. 

Anonymkode: 92388...77c

Ja, det er faktisk litt sånn.

Ved skoleproblemer er det gaming og latskap hos gutta som problematiseres, altså et personlig problem. Dersom det berører jentene er det "press i samfunnet" "so-me" eller "usynlige maktstrukturer. Samme i yrkesproblematikk, det er strukturer og samfunnet som holder igjen jentene og hos gutta er selvfølglelig personlige dumme valg.

Anonymkode: 57da8...2ff

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har det noen gang dødd en dame i arbeidsulykke? Aldri hørt om det faktisk..

Anonymkode: b3c62...de4

For et par år siden ble en ung kvinne myrdet da hun var nattevakt på en barnevernsinstitusjon. 
Det defineres kanskje ikke som «ulykke», men hun døde nå hvertfall på post…

• Liker 24
  • Hjerte 7
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (5 minutter siden):

For et par år siden ble en ung kvinne myrdet da hun var nattevakt på en barnevernsinstitusjon. 
Det defineres kanskje ikke som «ulykke», men hun døde nå hvertfall på post…

Og det er vel også et par ( minst) tilfeller hvor kvinner er blitt drept på jobb i NAV? Lurer på hvilken statistikk disse havner i? Siden det tydeligvis ikke er arbeidsulykker

Endret av Minmorsbarn
  • Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da covid kom til Norge ble jeg beordret til å jobbe på covidpost. Det viste seg jo at det ikke var covid som var den største faren med å jobbe der, men at alle som ikke kunne gjøre rede for smittestatus havnet der, så det var psykotiske mennesker blant annet og det var ikke alltid politi eller vekter til stede. Så når jeg da stod på smitterom med en psykotisk mann på over 100 kilo som holdt på å druse meg ned, fikk jeg ikke akkurat umiddelbar hjelp for å si det mildt. I følge ditt argument burde jeg jo tjene mer når jeg jobber et sted der man tar høyere risiko. Du skriver til og med at det er naturlig. Gjett hva, det var ikke snakk om noe risikotillegg på meg, og jeg valgte ikke engang selv å jobbe der. 

Anonymkode: 24def...fd9

En må nesten skille mellom individ og gruppe, og særtilfeller og normaltilstand. Det er samtidig verdt å merke seg at sykepleiere fikk tillegg under COVID. 

• Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

En må nesten skille mellom individ og gruppe, og særtilfeller og normaltilstand. Det er samtidig verdt å merke seg at sykepleiere fikk tillegg under COVID. 

Jeg tror du skjønte AB sitt poeng: om risiko skal gi økt lønn bør mange helsearbeidere som opplever vold, trakassering og trusler i løpet av sin arbeidsdag få ekstra lønn for det, noe de ikke gjør. For ikke å snakke om smusstillegg.

Når det gjelder H.I så er kanskje menn mer villig til å ta risiko enn kvinner? Det er vel flest menn som kjører over fartsgrensa også? 

Ellers enig i at yrker som er potensielt farlig bør lønnes mer, men da burde det også selvfølgelig gjelde for helsepersonell. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, det er faktisk litt sånn.

Ved skoleproblemer er det gaming og latskap hos gutta som problematiseres, altså et personlig problem. Dersom det berører jentene er det "press i samfunnet" "so-me" eller "usynlige maktstrukturer. Samme i yrkesproblematikk, det er strukturer og samfunnet som holder igjen jentene og hos gutta er selvfølglelig personlige dumme valg.

Anonymkode: 57da8...2ff

Dette blir jo en rar sammenligning. Jeg ville jo ansett overdreven gaming som ett symptom heller enn problemet i seg selv, men uansett hvordan man ser på det så blir det jo litt rart å sammenligne gaming og hvordan det påvirker en kontra press i samfunnet. Gaming er jo noe man gjør for gøy, for å være sosial, for å koble av eller evt for å slippe unna noe vanskelig. Press i samfunnet, some eller usynlige maktstrukturer er noe helt annet. Gaming kan være ett symptom på at noe er galt, men det andre er jo ting som direkte påvirker oss/prøver å påvirke oss. Altså gaming kan være et symptom, det andre kan være årsak.. Overdreven gaming kan være en konsekvens av at man opplever vanskeligheter pga en av de ovennevnte eller noe annet men det er jo ikke i seg selv på noen måte sammenlignbart med de ovennevnte i seg selv. 

Kanskje er det en tendens til å urettmessig skylde på ting som press og maktstrukturer etc, la oss si for jenter/damer ifbm skole/jobb, men det er naivt å tro at dette ikke går begge veier, om enn kanskje på forskjellige områder. Det er jo forsåvidt heller ikke noen fordel nødvendigvis å bli sett på som at man er veldig skjør under press, lettpåvirkelig  etc så slike ting kan fort slå begge veier. Og det kan gjerne ramme folk som ikke er rammet av disse utfordringene. Bare fordi man tilfeldigvis er jente/dame og folk har lett for å ta alle under en kam. 

Det er bare sånn det er og det tar lang tid å bryte sånne veldig godt innarbeidete ting, selv om man prøver å være bevist det, nettopp fordi det er så godt innarbeidet og normalisert at vi gjør det litt ubevist. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Skrevet
Full Ugle skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du skjønte AB sitt poeng: om risiko skal gi økt lønn bør mange helsearbeidere som opplever vold, trakassering og trusler i løpet av sin arbeidsdag få ekstra lønn for det, noe de ikke gjør. For ikke å snakke om smusstillegg.

Når det gjelder H.I så er kanskje menn mer villig til å ta risiko enn kvinner? Det er vel flest menn som kjører over fartsgrensa også? 

Ellers enig i at yrker som er potensielt farlig bør lønnes mer, men da burde det også selvfølgelig gjelde for helsepersonell. 

Som sagt tror jeg en bør klare å skille gruppenivå og enkelttilfeller. Det er nok mange grupper som opplever en viss risiko som samtidig ikke tjener spesielt godt. Poenget er at vi ut fra disse tallene ser at en gruppe stikker seg ut blant de som utsettes for den klart høyeste risikoen. At dette sammen med andre faktorer påvirker lønn virker ikke unaturlig. 

• Liker 2
Skrevet
Minmorsbarn skrev (9 minutter siden):

Og det er vel også et par ( minst) tilfeller hvor kvinner er blitt drept på jobb i NAV? Lurer på hvilken statistikk disse havner i? Siden det tydeligvis ikke er arbeidsulykker

Ja, det stemmer. 
Er det slik at menn har størst risiko for å dø i arbeidsulykker, mens kvinner har størst risiko for å bli myrdet på jobb?

Var også en sak i Frankrike for noen år tilbake der to kvinnelige ansatte på et psykiatrisk sykehus ble skjært halsen over på jobb. 

Og ikke minst, hvordan definerer vi disse hendelsene? Er det drap, eller er det en ulykke hvis en psykotisk eller  dement pasient  kveler deg på jobben? Kan jo argumenteres for at det også er et ulykkestilfelle..

Nå er vel gruppa helsepersonell (mest kvinner) overrepresentert over yrkesgrupper som blir utsatt for vold og trusler, og seksuell trakassering. De dør ikke av det vanligvis, men det fører til uhelse og i verste fall uførhet. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
herzeleid skrev (20 minutter siden):

Som sagt tror jeg en bør klare å skille gruppenivå og enkelttilfeller. Det er nok mange grupper som opplever en viss risiko som samtidig ikke tjener spesielt godt. Poenget er at vi ut fra disse tallene ser at en gruppe stikker seg ut blant de som utsettes for den klart høyeste risikoen. At dette sammen med andre faktorer påvirker lønn virker ikke unaturlig. 

Med enkelttilfeller så mener du da de enkelttilfeller som dør av ulykke? 
(Fordi vold mot helsepersonell i helsesektoren er jo ikke snakk om enkelttilfeller) 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...