AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Del Skrevet 24. februar 2023 Jeg er selv en kjedelig skeptiker, men er nysgjerrig på følgende: Hvilke overnaturlige/paranormale emner er du: overbevist om at finnes? overbevist om at ikke finnes? Hvilke vurderinger gjør du for å bestemme hva som havner i hvilken kategori? Eksempler kan være spøkelser / gjenferd, gudstro, skytsengler, reinkarnasjon, karma, sjel, overnaturlige evner så som medium, tarotlesere, astrologer, mentalister etc. Er ikke ute etter å diskutere OM disse tingene finnes eller ikke, bare interessert i å høre tankeprosessen 🙂 Anonymkode: be982...bfb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
queenbii Skrevet 24. februar 2023 #2 Del Skrevet 24. februar 2023 Har sett spøkelser 👻 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Del Skrevet 24. februar 2023 5 minutter siden, queenbii said: Har sett spøkelser 👻 Ble du da 100% overbevist om at det finnes, eller tenker du at det _kan_ hende at de finnes, men det kan ha vært noe annet? Er det kun spøkelser isåfall, eller er du en som tenker at "det er mer mellom himmel og jord", og at alt er mulig? Ikke la meg legge ord i munnen din, altså - igjen: jeg er bare nysgjerrig! Anonymkode: be982...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 24. februar 2023 #4 Del Skrevet 24. februar 2023 Ingenting 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Del Skrevet 24. februar 2023 Kjærlighet Anonymkode: 4743c...cb2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Del Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er selv en kjedelig skeptiker, men er nysgjerrig på følgende: Hvilke overnaturlige/paranormale emner er du: overbevist om at finnes? overbevist om at ikke finnes? Hvilke vurderinger gjør du for å bestemme hva som havner i hvilken kategori? Eksempler kan være spøkelser / gjenferd, gudstro, skytsengler, reinkarnasjon, karma, sjel, overnaturlige evner så som medium, tarotlesere, astrologer, mentalister etc. Er ikke ute etter å diskutere OM disse tingene finnes eller ikke, bare interessert i å høre tankeprosessen 🙂 Anonymkode: be982...bfb Vel, siden jeg selv har sett et spøkelse, føler jeg vel egentlig må tro på det - selv om jeg er sterkt fristet til å tvile på meg selv istedet. Anonymkode: 64255...71e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Del Skrevet 24. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kjærlighet Anonymkode: 4743c...cb2 Tenker du at det ikke finnes naturlige bevis for kjærlighet? Anonymkode: be982...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 24. februar 2023 #8 Del Skrevet 24. februar 2023 Jeg tror på mye som kan kategoriseres som overnaturlig, men jeg tenker at det ikke er spesielt overnaturlig, bare umulig å forklare vitenskapelig eller med vår begrensede midler/ vår begrensede intelligens. Mange tror jo at alt må kunne bevises vitenskapelig før de kan tro på det. Det er mer overnaturlig for meg at vi i dag vet alt, eller det aller meste, enn at vi i dag vet omtrent ingen ting av alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Del Skrevet 24. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, siden jeg selv har sett et spøkelse, føler jeg vel egentlig må tro på det - selv om jeg er sterkt fristet til å tvile på meg selv istedet. Anonymkode: 64255...71e Det er et godt poeng; hvis hjernen vår er overbevist om at vi har sett noe med egne øyne, så vil jeg tro det er veldig vanskelig å overbevise seg selv (eller bli overbevist av andre) om at det ikke stemmer. Takk for innspill! Anonymkode: be982...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #10 Del Skrevet 24. februar 2023 queenbii skrev (26 minutter siden): Har sett spøkelser 👻 Tror du på dem, ser du dem. Sånn er det bare. Har opplevd et par merkelige ting i mitt liv, men finner alltid en forklaring. Anonymkode: 51294...ed0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Del Skrevet 24. februar 2023 Livet er magisk nok. Tenk at du eksisterer på grunn av at faren din spurtet noen kroppsvæsker inn i moren din sin kropp, og hun grodde et menneske (deg) inni seg! Det er enormt å vri hodet sitt rundt. Jeg trenger ikke spøkelser og gjenferd når jeg funderer på menneskelig eksistens. Anonymkode: 625e1...f37 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #12 Del Skrevet 24. februar 2023 Just now, Paramount said: Det er mer overnaturlig for meg at vi i dag vet alt, eller det aller meste, enn at vi i dag vet omtrent ingen ting av alt. På denne lille kloden, i en galakse 13.8 millarder år unna universets start, i et univers med så utenkelig høyt antall galakser, stjerner og planeter, så er jeg helt enig i at vi vet nok mye mindre enn vi tror at vi vet. Men jeg tror nok svarene er der ute, så lenge vi fortsetter å lete. Anonymkode: be982...bfb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #13 Del Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er selv en kjedelig skeptiker, men er nysgjerrig på følgende: Hvilke overnaturlige/paranormale emner er du: overbevist om at finnes? overbevist om at ikke finnes? Hvilke vurderinger gjør du for å bestemme hva som havner i hvilken kategori? Eksempler kan være spøkelser / gjenferd, gudstro, skytsengler, reinkarnasjon, karma, sjel, overnaturlige evner så som medium, tarotlesere, astrologer, mentalister etc. Er ikke ute etter å diskutere OM disse tingene finnes eller ikke, bare interessert i å høre tankeprosessen 🙂 Anonymkode: be982...bfb Tror på det jeg ser og opplever selv. Ser alltid etter en naturlig forklaring på ting før jeg konkluderer med noe som helst "overnaturlig". Alltid skeptisk, men har opplevd ting som ikke har naturlig forklaring selv, så derfor tror jeg ingenting, jeg vet hva jeg vet, enkelt og greit. Og hva jeg vet er ikke noe jeg har behov for å tre nedover ørene på andre. Kan være åpen for å snakke om det om andre forteller meg fortrolig om lignende opplevelser derimot. Anonymkode: 4ad4e...ade 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #14 Del Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er selv en kjedelig skeptiker, men er nysgjerrig på følgende: Hvilke overnaturlige/paranormale emner er du: overbevist om at finnes? overbevist om at ikke finnes? Hvilke vurderinger gjør du for å bestemme hva som havner i hvilken kategori? Eksempler kan være spøkelser / gjenferd, gudstro, skytsengler, reinkarnasjon, karma, sjel, overnaturlige evner så som medium, tarotlesere, astrologer, mentalister etc. Er ikke ute etter å diskutere OM disse tingene finnes eller ikke, bare interessert i å høre tankeprosessen 🙂 Anonymkode: be982...bfb Jeg tror på det paranormale, energier/ånder, demoner osv, og har veldig lyst til å kunne kommunisere med energier, altså medium. Mange i familien min tror på slike ting, og det er vel egentlig sånn jeg også har begynt å tro på det. Jeg har også hørt mange historier om familien min, og jeg syntes det er så interesant! Jeg tror også at jeg kan føle om et sted er «hjemsøkt», da pleier jeg å føle det på energien på en måte (vanskelig å forklare). +Nå i det siste har jeg også fått dilla på en serie som heter Spökjakt, den er svensk, men den går på discovery! Anonymkode: ae92a...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 24. februar 2023 #15 Del Skrevet 24. februar 2023 Hva som er paranormalt handler kanskje mest om menneskers sanseevner. Gitt at vi kun kan se et bitttelite utsnitt av synlig lys, og høre et bittelite spekter av lyd, og at begge deler består av vibrasjoner/bølger/energi, tror jeg vi kategoriserer overnaturlig med det vi ikke vanligvis kan oppfatte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #16 Del Skrevet 24. februar 2023 Er ikke overtroisk lenger etter at jeg ble voksen og tok utdannelse. Før det var det mye confirmation bias og lite kritisk tenkning. Det holdt lenge at jeg kunne tenke eller forestille meg noe, da kunne det gjerne være sant. Leste horoskop og svelget det rått, krystaller hadde krefter, trodde på mammas venninne når hun sa hun var klarsynt osv. Det handler om manglende kunnskap. Synes det er viktig at folk tar en utdannelse, så blir de vanskeligere å lure. Anonymkode: 244f1...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #17 Del Skrevet 24. februar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror på det paranormale, energier/ånder, demoner osv, og har veldig lyst til å kunne kommunisere med energier, altså medium. Mange i familien min tror på slike ting, og det er vel egentlig sånn jeg også har begynt å tro på det. Jeg har også hørt mange historier om familien min, og jeg syntes det er så interesant! Jeg tror også at jeg kan føle om et sted er «hjemsøkt», da pleier jeg å føle det på energien på en måte (vanskelig å forklare) Finnes det andre ting du umiddelbart avfeier som humbug? F.eks de fem store religionene i verden? Eller har du en slags egenkomponert mytologi som bygger på familiehistorier og opplevelser, og det er det eneste paranormale / overnaturlige som du tror på? 3 minutter siden, AnonymBruker said: Spökjakt Er dette noe á la Ghost Adventures, eller kanskje Åndenes Makt? Anonymkode: be982...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #18 Del Skrevet 24. februar 2023 6 minutter siden, klarinetta said: Hva som er paranormalt handler kanskje mest om menneskers sanseevner. Gitt at vi kun kan se et bitttelite utsnitt av synlig lys, og høre et bittelite spekter av lyd, og at begge deler består av vibrasjoner/bølger/energi, tror jeg vi kategoriserer overnaturlig med det vi ikke vanligvis kan oppfatte. Jeg ser hva du sier. Det skal sies at veldig mye vi kan vi måle og observere med instrumenter som ikke er avhengig av våre sanser, eller som våre sanser ikke kan oppfatte. Men det er ganske sannsynlig at vi vil fortsette å utvikle instrumenter som kan måle ting vi ikke kan måle i dag. Spennende tanke! Anonymkode: be982...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #19 Del Skrevet 24. februar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke overtroisk lenger etter at jeg ble voksen og tok utdannelse. Før det var det mye confirmation bias og lite kritisk tenkning. Det holdt lenge at jeg kunne tenke eller forestille meg noe, da kunne det gjerne være sant. Leste horoskop og svelget det rått, krystaller hadde krefter, trodde på mammas venninne når hun sa hun var klarsynt osv. Det handler om manglende kunnskap. Synes det er viktig at folk tar en utdannelse, så blir de vanskeligere å lure. Anonymkode: 244f1...79f Kunnskap er helt klart viktig, men det finnes mange svært kunnskapsrike mennesker som er overtroiske. Å konfrontere sin egen overbevisning er tøft, uansett hva den overbevisningen består i. Anonymkode: be982...bfb 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #20 Del Skrevet 24. februar 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Livet er magisk nok. Tenk at du eksisterer på grunn av at faren din spurtet noen kroppsvæsker inn i moren din sin kropp, og hun grodde et menneske (deg) inni seg! Det er enormt å vri hodet sitt rundt. Jeg trenger ikke spøkelser og gjenferd når jeg funderer på menneskelig eksistens. Anonymkode: 625e1...f37 For ikke å snakke om verdensrommet - hjernekapasiteten min har sprengt lenge før vi har kommet til nærmeste planet! Anonymkode: be982...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå