AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Jeg og samboeren kjøpte vår første bolig sammen i høst. Tidligere leide vi samme type bolig i samme borettslag ca. 100 meter unna den boligen vi nå kjøpte. Vi trodde rekkehuset vi kjøpte hadde den perfekte beliggenheten for oss. Superfin utsikt, relativt nære byen, langt unna motorvei og ingen innsyn. Vi brukte mye tid på å finne en bolig vi ville kjøpe, og gikk aktivt på visninger i over et halvt år på forhånd. Det var et oppussingsobjekt, og vi har derfor brukt mye penger og veldig mye tid på å pusse opp boligen før vi flyttet inn. Vi har valgt kostbare løsninger, og ikke tenkt på verdiøkning siden vi tenkte vi skulle bo her lenge. Nå har vi bodd her i nyoppusset bolig i 3 uker, og jeg mistrives veldig! Vet ikke hvor lenge jeg klarer å bo her en gang. Problemet er støy fra naboer. Det er alltid innveldig støy. Trampelyder fra noen som går i trappa, vann som renner gjennom rørene, naboen sin TV eller musikk, vifta til badet til naboen som høres gjennom hele huset fra vårt bad, naboen som snakker i telefonen, dunkelyder, osv... Det forrige rekkehuset var superstille! Jeg elsket det, og vi ville lett ha kjøpt den om vi fikk muligheten. Jeg antok at alle boliger i borettslaget var like stille som den forrige boligen. De ser jo helt like ut! Det falt meg ikke inn en gang at det kunne være såpass store variasjoner. Hva gjør jeg nå? Kan jeg bli vant til dette støyet? Jeg har vokst opp i enebolig på landet, så er vant til å ha det stille rundt meg. Typen har litt dårlig hørsel, og plages ikke av lydene. Han blir veldig oppgitt over at jeg mistrives og vil flytte, pga. alt styret med oppussing og at han virkelig har gått inn for å ordne drømmehjemmet vårt sammen. Har dere noen tips? Noen her med erfaring med hypnose for å bli mindre lydsensitiv? Er det noen av dere som har blitt vant til støy sånn at dere nå klarer å slappe av uansett om det bråker? Jeg bruker allerede ørepropper om natta, men de fungerer ikke mot mørke lyder Anonymkode: 4c545...4a5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Så kjipt. Vi bodde i rekkehus tidligere og elsket det. Begge naboene var rolige mennesker som vi hørte svært lite til. Men så solgte begge naboene ganske på likt, og inn flyttet det naboer på begge sider som laget MYE lyd. 3 barn som konstant løp opp og ned trappene. Dunk, dunk, dunk. Naboen på andre siden elsket både røyk og høy musikk. Det var ikke til å holde ut. Man er SÅ prisgitt gode naboer i rekkehus. Nå bor vi i enebolig, og jeg elsker friheten med fire egne vegger. Jeg skjønner nesten ikke hvordan vi holdt ut å bo med naboers lyder så tett på. Kanskje dere kan prøve et år? 3 uker er jo veldig kort tid, forsøk å tenk at du skal gi det et år og hvis du fremdeles ikke trives så se etter andre løsninger. Anonymkode: 7c850...69e 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Så kjipt.... Dere kan jo prøve å være der litt lenger, mange blir vant til det etterhvert og merker ikke lenger. Går kanskje an å isolere bedre, men dere har jo nettopp flyttet inn... Lykke til, hva enn dere bestemmer dere for å gjøre! Anonymkode: 8be64...f41
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Bedre isolasjon kan hjelpe litt ja, det hjalp her. Ellers som en annen sier så har det mye med hvilke naboer man har å gjøre. Er du heldig så kanskje de flytter på seg snart? 🙏 Anonymkode: 83c9f...562
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #5 Skrevet 25. februar 2023 Prøv å bli kjent med naboene så reagerer du mindre på lydene de lager og det blir lettere å si fra når noe er plagsomt. Anonymkode: 2dc52...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #6 Skrevet 25. februar 2023 Dakkar. Hva med å selge og kjøpe seg noe nytt da? Kanskje dere tjener en slant også. Anonymkode: 16c4c...48c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #7 Skrevet 25. februar 2023 Jeg ville innhentet takst så dere i det minste vet hvor mye dere er «i minus». Anonymkode: 7a1cc...96d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #8 Skrevet 25. februar 2023 Siden det er rekkehus, så er det bare å lydisolere vegg mot nabo. Anonymkode: 3a788...386 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #9 Skrevet 25. februar 2023 Og man blir fort vant til daglidags støy, etter en tid vil du kanskje ikke høre det i like høy grad som nå. Anonymkode: 3a788...386 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 Som andre sier, dere kan lydisolere vegger. Det vil ikke ta alt, men det vil hjelpe. Dere kan også innhente ny takst, og se hvor mye dere evnt går i minus. Selger dere innen 1 år, så får dere skattelette av evnt tap. har vært gjennom det samme, jeg valgte å flytte innen 1 år. Tapte ca 100 000 kr pluss skattelette, men det var det verdt for å få slippe nabolydene. Anonymkode: 4b9b3...6e0 1
sommermor Skrevet 25. februar 2023 #11 Skrevet 25. februar 2023 Her er selve rekkehuset veldig stille,men ute er det et konstant bråk av tungtransport, fly og annen trafikk. Og ekstra støy nå som brøytebilen kjører døgnet rundt.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #12 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøv å bli kjent med naboene så reagerer du mindre på lydene de lager og det blir lettere å si fra når noe er plagsomt. Anonymkode: 2dc52...dc9 Det er faktisk et kjempebra tips. Isolering fungerer best mot luftlyd (tv, prat OL), mens lyder i bygget er vanskelige å få vekk. Det høres utrolig irriterende ut! Kan du få noen på befaring for å sjekke hva som kan gjøres? Anonymkode: 6d0f5...c2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå