Gå til innhold

Fiskesuppe - hvordan får jeg den mer fyldig og kremet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I oppskriften jeg har brukt står det at jeg skal bruke moset, kokt potet.  Men suppa er likevel ikke så fyldig som jeg ønsker den.  Fiskesuppen er laget på kraft av rekeskall og tilsatt fløte.  Smaker veldig godt, men den er for tynn...

Maizenna, kanskje?  Eller hvetemel?  

Skrevet

Fløte

Anonymkode: c9740...b16

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fløte

(altså mer fløte)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg liker ikke "tykk" fiske suppe, men crÆm frÆche er jo en grei måte å få den tykkere, og litt mer smakfull, imo. 

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Skrevet

Jevning med mel, eller maizena hadde nok jeg brukt for å få det tykkere.

Anonymkode: 42d38...ccc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Maizena blandet ut i kaldt vann. Noen skjeer med det :) 

Anonymkode: 09a80...5aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

(altså mer fløte)

Jeg har brukt 2,5 dl fløte på 2 liter rekekraft.  Men fløte er godt, så jeg skal ha i litt mer.  

Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (8 minutter siden):

Jeg liker ikke "tykk" fiske suppe, men crÆm frÆche er jo et jo en grei måte å få den tykkere, og litt mer smakfull, imo. 

Jeg har lett creme fraiche i huset, men ikke av den feteste typen.  Men det går sikkert for det samme?  Takk, jeg skal prøve det.  

Skrevet
Amossa skrev (1 minutt siden):

Jeg har lett creme fraiche i huset, men ikke av den feteste typen.  Men det går sikkert for det samme?  Takk, jeg skal prøve det.  

Funker sikket det også, uten at jeg er helt 100 - for jeg har aldri kjøpt/brukt en "lett-variant" av frÆiche. Håper det funker da :) 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.  Jeg prøver først med maizenna, og så med litt hvetemel hvis nødvendig.  Tar uansett oppi et par gode skjeer med creme fraiche, for smakens skyld :)  

Skrevet

Meljevning, helt unødvendig med maizena. 

Fyll et 2 ss hvetemel og 4-5 ss vann i et syltetøyglass e.l. og rist til det er flytende.

Hell det i sausen og kok i minst ti minutter så du ikke får melsmak av sausen

Alternativt så kan du bruke hvetemel og smør, like del av begge to. Gni hvetemelet inn i smøret til det er en fin masse. 

• Liker 2
Skrevet
Rotehodet skrev (23 timer siden):

Meljevning, helt unødvendig med maizena. 

Fyll et 2 ss hvetemel og 4-5 ss vann i et syltetøyglass e.l. og rist til det er flytende.

Hell det i sausen og kok i minst ti minutter så du ikke får melsmak av sausen

Alternativt så kan du bruke hvetemel og smør, like del av begge to. Gni hvetemelet inn i smøret til det er en fin masse. 

Jeg rørte hvetemel sammen med creme fraiche, og hadde det så i suppen.  Det gikk veldig fint, og suppa ble akkurat som jeg ønsket det.  Husket plutselig en oppskrift på viltgryte hvor dette ble gjort for å tykne saus :)  
Som deg har jeg bedre erfaring med hvetemel som tykningsmiddel enn maizenna. Men kanskje grunnen til at maizenna anbefales er at det lett kan bli melsmak?  Jeg vet ikke.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt at noen pisker fløte til krem før den tilsettes. Vet ikke om det funker. Andre pisker opp suppa før fisken tilsettes. 

Anonymkode: 897fb...595

• Liker 1
Skrevet

Du kan ogsåå ha i noen skjeer potetmospulver fra pose.

Anonymkode: d8747...559

• Liker 2
Skrevet

Den klassiske måten å jevne bergensk fiskesuppe på er å blande sammen seterrømme og eggeplommer, og røre inn i suppen rett før servering. Har ikke forsøkt selv, men det skal jeg jammen ved første anledning som byr seg, påminnet av denne tråden.

Eksempel på oppskrift her, av Christopher Haatuft som driver Lysverket i Bergen: 

https://www.dn.no/smak/oppskrifter/fisk/bergen/bergensk-fiskesuppe/1-1-5631923

Anonymkode: 51d3d...6e1

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den klassiske måten å jevne bergensk fiskesuppe på er å blande sammen seterrømme og eggeplommer, og røre inn i suppen rett før servering. Har ikke forsøkt selv, men det skal jeg jammen ved første anledning som byr seg, påminnet av denne tråden.

Eksempel på oppskrift her, av Christopher Haatuft som driver Lysverket i Bergen: 

https://www.dn.no/smak/oppskrifter/fisk/bergen/bergensk-fiskesuppe/1-1-5631923

Presisering: Han har altså i smør/meljevning først (rører inn i kraften med stavmikser), og så eggeplomme/seterrømme tilslutt, rett før servering.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 9.52):

Du kan ogsåå ha i noen skjeer potetmospulver fra pose.

Anonymkode: d8747...559

Da ødelegger du en god, HJEMMELAGET suppe!

Anonymkode: a9d07...b10

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da ødelegger du en god, HJEMMELAGET suppe!

Anonymkode: a9d07...b10

Neida, dette er et gammelt knep som brukes av kjente kokker. Potetmospulveret gir mindre og bedre smak enn mel. I tillegg kan du tilsette en og en skje til riktig konsistens uten å tenke på klumper. Jeg pleier å ha en pose i skuffen til dette formålet, (men ville aldri finne på å bruke den til å lage potetmos).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...