AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Forsyner seg uten å be om lov, svarer frekt, er mye sur.. er dette normalt tenåringsopprør eller mangel på oppdragelse? Anonymkode: 2c169...d6a
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Er det din tenåring. Ja. Normalt. Besøk. Dårlig oppdragelse/omsorgssvikt.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Normalt. Trodde det var en som stjal,drakk og var helt tullete i hodet men det der er normalt . Puberteten heter det! Anonymkode: 6aa7b...081 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Normalt, så lenge der er hjemme hos dem selv. Anonymkode: 4505c...c76
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsyner seg uten å be om lov, svarer frekt, er mye sur.. er dette normalt tenåringsopprør eller mangel på oppdragelse? Anonymkode: 2c169...d6a Mangel på oppdragelse. Foreldre i dag er elendige til å oppdra barn. Anonymkode: 44eb5...9ac 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 Høres ut som mine tenåringer, det! Men de oppfører seg ikke sånn ute blant andre, bare her hjemme. Anonymkode: 8f2f1...173
Mezzosoprena Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsyner seg uten å be om lov, svarer frekt, er mye sur.. er dette normalt tenåringsopprør eller mangel på oppdragelse? Anonymkode: 2c169...d6a Svarer frekt og er mye sur, er en normal tenåring. Forsyner seg uten lov? Hva mener du? Hjemme må da vel ungdommen få lov til å ta det h*n vil når h*n er sulten, eller har lyst på noe? 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #10 Skrevet 24. februar 2023 Normalt. Dette med å svare frekt var vel ikke så vanlig hjemme hos oss, mer mutt. Eventuelt en slags indirekte frekkhet. Direkte frekkheter hadde jeg reagert på med et blikk og en kommentar. Sur, sint, irritert ....og innsluttet. Veldig normalt. Men isolerer de seg, så må du følge med. Snakk med ungdommen, ta opp noe godt til han/henne...og sørg for at det alltid er en kommunikasjon der og du vet litt hvordan de egentlig har det. Du vil bli avvist, og du vil bli frustrert, men tillit går begge veier, og du har veldig mye igjen for å lytte, snakke litt og ha en god tone. De raidet skapene hjemme hos meg. Alle har hatt en periode der vi ikke kunne ha noe godt i skapet og forvente at det var der neste dag. Det går over. Bare stryk dem over kinnet , snakk pent til dem og be om at du og de overlever. Anonymkode: 2110c...f4e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Skrevet 24. februar 2023 Mezzosoprena skrev (1 time siden): Svarer frekt og er mye sur, er en normal tenåring. Forsyner seg uten lov? Hva mener du? Hjemme må da vel ungdommen få lov til å ta det h*n vil når h*n er sulten, eller har lyst på noe? Nei, det får de faktisk ikke lov til hjemme hos oss. Å ta hva de vil. Her har eldste forsynt seg av kjøttkaker, karbonader, pølser etc som vi har planlagt vi skal ha til middag. Og når vi da står der og skal lage middag, så er det bare to karbonader igjen. Tipper det er noe sånt ts mener. Anonymkode: b678f...4d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det får de faktisk ikke lov til hjemme hos oss. Å ta hva de vil. Her har eldste forsynt seg av kjøttkaker, karbonader, pølser etc som vi har planlagt vi skal ha til middag. Og når vi da står der og skal lage middag, så er det bare to karbonader igjen. Tipper det er noe sånt ts mener. Anonymkode: b678f...4d5 Kjenner jeg blir flau og litt trist når jeg leser innlegg av foreldre som er sinte fordi barn «forsyner» seg av mat i huset.. ser for meg at dette er barn som kommer til å flytte vekk den dagen de har mulighet og ha begrenset kontakt med foreldrene. Hadde noen venner i oppveksten som hadde slike hjem, og de flyttet langt vekk. Ofte er det andre ting også, som at barnet brukte mor sin sjampo eller «stjal» et bind fra mor. i vårt hus er alt vårt. Det er ikke mitt eller ditt pålegg. Om ungdommen vil steike seg en biff så gjør de det, men som oftes gidder de ikke. våre ungdommer har et mini kjøleskap på rommet sitt der de har smoothie, yoghurt, frukt og det de liker. Mat er ikke noe man må spørre om lov om, mat spiser man når man er sulten og en spiser det man vil. her deler vi på alt. Anonymkode: 7dfd9...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forsyner seg uten å be om lov, svarer frekt, er mye sur.. er dette normalt tenåringsopprør eller mangel på oppdragelse? Anonymkode: 2c169...d6a Helt normalt. Har hørt psykologer kalle tenåringer psykopater og det må jeg si meg enig i. Det er visst aller verst i 9. og 10. trinn. Her har jeg bare slutta å mase, det gjorde stemninga litt lettere. Anonymkode: bf491...254
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 Mezzosoprena skrev (2 timer siden): Svarer frekt og er mye sur, er en normal tenåring. Forsyner seg uten lov? Hva mener du? Hjemme må da vel ungdommen få lov til å ta det h*n vil når h*n er sulten, eller har lyst på noe? Ja her er det lov, noe annet er bare rart Anonymkode: bdbbd...619
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 Når er tenåringstrassen over? Anonymkode: 79ff2...9f0
Andro Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 Det er nok normalt for noen, men ikke for alle. Uansett: Det krever at man er forelder og oppdrager til de modnes og skjerper seg. Jeg har vært heldig; minimale slike tenåringsproblemer her i huset.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 en kjempeviktig tid å holde hodet kaldt og møte dem så godt en kan. Å være tennåring, spesielt på ungdomsskolen, kan vel de fleste av oss huske at ikke var en spesielt god tid. Mye som skjer i kropp og hode og humør som svinger og endringer i venskap og interesser og bekymringer for skole og fremtid og alt mulig. En sårbar periode for å havne i feil miljø også. Kjempeviktig at mamma og pappa alltid er klare til å stille opp og representer en trygg havn om de skulle få lyst til å si litt om hvordan de har det. selv spør jeg fremdeles om å ta noe fra skap og skuffer når jeg er hjemme og foreldrene mine svarer som de alltid har gjort «du trenger ikke spørre! Alt her like mye ditt» Anonymkode: 0f833...e57
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 Mener du virkelig at ungdommen i huset, som bor der, ikke får lov til å forsyne seg av mat og drikke når de selv ønsker ? Her burde du ta deg en tur på FVK for å lufte tankene og reglene dine, for dette er langt ifra normalt. Ungdommen er ikke eiendeler du bestemmer over eller skal leve for, det er egne mennesker - individer, med egne tanker, følelser og anatomiske prosesser som alle andre. Du høres faktisk ikke frisk ut. Skaff hjelp. Anonymkode: 69760...590 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Skjønner heller ikke dette med å ikke forsyne seg uten lov, er det slik at de som bor i huset må be om lov før de tar seg mat? Er da en merkelig måte å gjøre ting på. Anonymkode: b9946...9a5
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. februar 2023 #20 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, det får de faktisk ikke lov til hjemme hos oss. Å ta hva de vil. Her har eldste forsynt seg av kjøttkaker, karbonader, pølser etc som vi har planlagt vi skal ha til middag. Og når vi da står der og skal lage middag, så er det bare to karbonader igjen. Tipper det er noe sånt ts mener. Anonymkode: b678f...4d5 Da har man en samtale om det. At de kan spise det de vil, men ikke middags ingredienser. Gjør de det får de i isåfall brødskiver til middag de dagene det skjer 🤷♀️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå