AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Vi har en datter som blir to år i mars. Og nå har vi lyst på en til. Skal slutte på prevensjon i mars. Hvordan var overgangen fra en til to? Hva bør man være forberedt på som man kanskje ikke tenker over? Hvordan håndterte dere søsken sjalusi? Jeg er veldig redd for at jenta vår skal føle at noen andre «tar» plassen hennes. Anonymkode: 90d43...ce1 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Tror det er ganske vanlige spørsmål tanker du deler her. Vi venter nr.2 når eldste er 2,5 år. Har håp om at eldste skal forstå nok språk til at det går an å forklare og resonnere littegrann i alle fall 🤞 Fikk tips i dag om å kjøpe en barnebok som handler om det å få søsken, tror jeg skal finne tak i en slik bok. Anonymkode: d0c9e...58a 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Fikk nr 2 før sommeren i fjor. Da var nr 1 2 år og 8 mnd. For vår det gikk det veldig fint, liten eller ingen sjalusi foreløpig og egentlig veldig stolt og glad i søsteren sin. Vært veldig bevist på å snakke om av vi (alle tre) skulle få baby og inkludere storesøster så mye som mulig. Var nok jeg som mamma som syns det var vanskligst de første par ukene for jeg kunne føle at jeg «mistet» nr 1 fordi det var mye amming osv og kunne bli lei meg fordi jeg ikke kunne dra å bade 2 uker etter fødsel typ, men er jo så innmari kort periode man er så låst. Nr 2 var en ganske rolig baby så det hjalp sikkert at hun sov mye så vi greide å opprettholde de vanlige rutinene så jeg la nr 1 annenhver kveld som vi pleide osv. Har jo ikke noe erfaring med en annen aldersforskjell, men jeg syns det var veldig deilig at nr 1 skjønte/skjønner såpass mye så man kan forklare hvorfor ting er som det er/hvorfor mamma må det nå osv, i tillegg til at nr 1 har blitt mye mer selvstendig (hun har alltid vært veldig mammadalt) Så for oss har det gått helt supert. Også er det jo vanskelig å skjønne men man elsker jo nr 2 like mye som nr 1 selv om man ikke skjønner at det er mulig<3 lykke til!! Anonymkode: 9eef8...6c3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Fikk nr to for tre uker siden så er fortsatt ganske ferskt. Eldste er to år. Er litt misnøye når jeg ammer babyen, men stort sett er han seg selv lik og vi prøver å inkludere han i det meste med babyen. Jeg kjenner mest på at jeg ikke får like mye tid med eldstemann nå som tidligere. Anonymkode: 36508...773 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Ble gravid da eldste var akkurat fylt to. Det var større overgang fra 0-1 enn 1-2 ☺️ Det fine med å ha nesten tre år mellom var at vi kunne kommunisere og forklare at nå var mamma opptatt etc, pluss ferdig med bleier etc før man begynner på nytt Anonymkode: e4c33...171 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #6 Skrevet 25. februar 2023 Var ganske lite søskensjalusi, men det var likevel ekstremt krevende for oss. Lillebror hadde kolikk, så det var noen måneder der jeg har fortrengt. Det var fire måneder hvor eldste ikke fikk lest bok ved leggetid fordi lillebror hylte av full hals. Utrolig at eldste fikk sove i det hele tatt. Men det gikk seg til😃 Anonymkode: 0f417...80b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Vår eldste ble nettopp 2, yngste er 5 måneder. Ikke vært noe søskensjalusi fra eldste enda, men tror nok det kommer en gang😊 Vi har vært bevisste på å inkludere eldste i det som har med baby å gjøre, og alltid ha plass til begge to på fanget. Sier også at babyen må vente så 2-åringen får oppmerksomheten først flere ganger. Det hender at begge gråter samtidig, da må man bare vurdere hvem som får vente hvis man har begge alene akkurat da😂 Jeg legger 2-åringen, litt for at hun skal få litt dedikert mamma-tid også😊 Og når baby sover får hun oss alene. Syns ikke det har vært så vanskelig å gå fra 1 til 2 - annet enn at vår baby ikke sover på kvelden, så vi har mistet voksentida etter at største er lagt😅 Anonymkode: 7a87d...3b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå