Gå til innhold

Demotiverende å legge inn bud når det er forkjøpsrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe for seg å gidde? Det er en OBOS leilighet i Oslo med forskjøpsrett.

Det står først at forkjøpsretten er parallellavklart. Under der igjen står det at "Etter aksept av bud vil det bli avklart om forkjøpsretten benyttes". Betyr det at jeg får vite at det er noen som vil ha den før jeg evt. legger inn bud?

Jeg mistet en leilighet for endel år siden til forkjøpsrett. Den gang underskrev jeg kontrakt med selger og måtte purre opp megler etter dette for å høre om forkjøpsretten var benyttet; noe den var (han hadde glemt å informere meg??).

Denne leiligheten er nok ganske attraktiv i borettslaget, og sjelden jeg finner leiligheter av interesse, men føler at det blir mye unødige greier om noen bare sitter der på gjerdet og venter. 

Noen erfaringer?

Anonymkode: 314ce...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øk budet så det svir

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ikke vite før du legger inn bud nei, de som har meldt forkjøp må jo vite hva budrunden slutter på før de melder om de vil bruke den.

Men du får vite det raskt etter du eventuelt vinner budrunde. Jeg fikk vite det etter en halvtime.

Anonymkode: e8aa0...c55

• Liker 2
Skrevet

Høyere pris gjør det mindre sannsynnelig at de bruker forkjøpsretten

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du får ikke vite før du legger inn bud nei, de som har meldt forkjøp må jo vite hva budrunden slutter på før de melder om de vil bruke den.

Men du får vite det raskt etter du eventuelt vinner budrunde. Jeg fikk vite det etter en halvtime.

Ja, det hadde vært en greiere løsning enn å måtte skrive kontrakt først.

NakenPanda skrev (19 minutter siden):

Høyere pris gjør det mindre sannsynnelig at de bruker forkjøpsretten

Jo, men jeg er ikke nødt til å kjøpe og er ikke interessert i å gi over hva jeg syns den er verdt. Jeg får jo svi selv om jeg tar i kraftig. Det er litt diverse som må gjøres før eller siden på den og det vanlige er jo bad, så hadde tenkt å by under først. Det er jo uansett ikke sikkert det er interessant etter visning (som er det normale). Mye ser fint ut på bilder:) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men jeg er ikke nødt til å kjøpe og er ikke interessert i å gi over hva jeg syns den er verdt. Jeg får jo svi selv om jeg tar i kraftig. Det er litt diverse som må gjøres før eller siden på den og det vanlige er jo bad, så hadde tenkt å by under først. Det er jo uansett ikke sikkert det er interessant etter visning (som er det normale). Mye ser fint ut på bilder:) 

Det er også grunnen til at du ikke vinner, jeg skjønner at det er frustrerende og dette er også grunne til at jeg unngår forkjøps leilligheter som dekker alle OBOS medlemmer som pesten.

• Liker 1
Skrevet

At det er mulighet for forkjøpsrett betyr ikke at leiligheten blir tatt på forkjøp. Ikke krisemaksimer. Jeg har vært med i ca 100 budrunder og det skjedde max 5 ganger at noen tok den på forkjøp.

Anonymkode: d14ce...01e

• Liker 2
Skrevet

Husk at de med forkjøpsrett må gå inn i ditt kjøp, dvs sum og overtakelse, så kan du ta kort overtakelse kan det være med på at andre lar være som må ha lengre overtakelse bl.a.

Anonymkode: f4cda...d0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At det er mulighet for forkjøpsrett betyr ikke at leiligheten blir tatt på forkjøp. Ikke krisemaksimer. Jeg har vært med i ca 100 budrunder og det skjedde max 5 ganger at noen tok den på forkjøp.

Ok, det var jo litt betryggende å høre da. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husk at de med forkjøpsrett må gå inn i ditt kjøp, dvs sum og overtakelse, så kan du ta kort overtakelse kan det være med på at andre lar være som må ha lengre overtakelse bl.a.

Ja, kan overta raskt så det er et sterkt kort på hånda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det hadde vært en greiere løsning enn å måtte skrive kontrakt først.

Du får selvfølgelig vite det uansett før du skriver kontrakt... Det gjør man alltid! Forkjøp avklares ofte relativt raskt, en sjeldent gang tar det en uke, halvannen uke før det er avklart.

Jeg fikk vite det etter en halvtime, jeg hadde vinnende bud på prisantydning, og fire stykk hadde meldt forkjøp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, det var jo litt betryggende å høre da. 

Ja, kan overta raskt så det er et sterkt kort på hånda.

Jeg tok min leilighet på forkjøpsrett. Kort overtakelse skremte ikke meg, leiligheten ville jeg ha. Men heg ventet til like før fristen gikk ut med å melde meg, bare fordi jeg hadde mulighet til det… 😂

Anonymkode: b805a...69d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Både kjøpt og solgt forkjøpsretts-leiligheter.

Skjønner det føles "feil" å by over seg selv om man står alene som en slags vinner av en budrunde, men du må jo tenke litt at egentlig er forkjøpsrettkjøperen en del av budrunden - men uten å by. 

Så er det jo sånn at man ikke vet hvor høyt man må gå, siden de ikke byr og avslører sin grense. Megler har ofte en feeling på det (men de skal jo pushe pris høyest mulig, så hvor mye skal man tro på dem da). 

Men jeg vil jo tenke at en som har meldt forkjøp og faktisk har vært på vising og glodd på boden og takterassen, vil ta den til takst - minst. Vil du ha kåken så må du i Oslo i all fall gå noe over takst, men du må jo ikke betale mer enn du er villig til å gi. 

Men i mitt borettslag så går nesten alt på forkjøp, og jeg tror det er fordi budrunden dør ut når det bare er en igjen, og denne ene personen liker ikke å smelle på 100 000 eller 200 000 for og ha bedre sjanse for og få den. For hvem vet. Men i et borettslag så er det mange like leiligheter og man må se hva lignende har gått for før og forstå at man sikkert sjelden kan få den for takst eller mindre om det er en kø med folk som har meldt forkjøp.

Anonymkode: 30f97...d6a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gitt at selger er ute etter rask overtakelse da. Noen ønsker ikke det, fordi de venter selv på overtakelse på sin nye bolig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gitt at selger er ute etter rask overtakelse da. Noen ønsker ikke det, fordi de venter selv på overtakelse på sin nye bolig.

Men selger sier jo hva de ønsker som overtakelse, så når en kjøper går inn med bud med kort overtakelse er det jo i 99% av tilfellene fordi det passer selger. Ikke fordi kjøper har bestemt at overtakelsesdato skal være kort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner det føles "feil" å by over seg selv om man står alene som en slags vinner av en budrunde, men du må jo tenke litt at egentlig er forkjøpsrettkjøperen en del av budrunden - men uten å by. 

Så er det jo sånn at man ikke vet hvor høyt man må gå, siden de ikke byr og avslører sin grense. Megler har ofte en feeling på det (men de skal jo pushe pris høyest mulig, så hvor mye skal man tro på dem da). 

Men jeg vil jo tenke at en som har meldt forkjøp og faktisk har vært på vising og glodd på boden og takterassen, vil ta den til takst - minst. Vil du ha kåken så må du i Oslo i all fall gå noe over takst, men du må jo ikke betale mer enn du er villig til å gi. 

Men i mitt borettslag så går nesten alt på forkjøp, og jeg tror det er fordi budrunden dør ut når det bare er en igjen, og denne ene personen liker ikke å smelle på 100 000 eller 200 000 for og ha bedre sjanse for og få den. For hvem vet. Men i et borettslag så er det mange like leiligheter og man må se hva lignende har gått for før og forstå at man sikkert sjelden kan få den for takst eller mindre om det er en kø med folk som har meldt forkjøp.

Ikke nødvendigvis sånn at bare fordi det er meldt inn noen med forkjøp at de er interessert i å ta leiligheten. Mange melder inn i hytt og pine bare for å ha muligheten men er egentlig ikke interessert

La oss si 5 stk har meldt inn forkjøp betyr ikke at man har 5 motstandere fordet

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Må ikke gå over takst. Jeg hadde lav ansiennitet i Obos, men valgte meg ut et område der det var flere visninger på samme tid. Var den eneste som ga bud og fikk den til annonsert pris. Sa jeg kunne overta møbler til en viss sum, 15 K, møbler jeg ga vekk for det meste. 

Skrevet

Hvorfor ordner du deg ikke muligheten til å ta leiligheter på forkjøpsrett selv? 

Anonymkode: 040b2...326

• Liker 1
Skrevet

Systemet med borettslag er så råttent…

Anonymkode: f59d3...7a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har det noe for seg å gidde? Det er en OBOS leilighet i Oslo med forskjøpsrett.

Det står først at forkjøpsretten er parallellavklart. Under der igjen står det at "Etter aksept av bud vil det bli avklart om forkjøpsretten benyttes". Betyr det at jeg får vite at det er noen som vil ha den før jeg evt. legger inn bud?

Jeg mistet en leilighet for endel år siden til forkjøpsrett. Den gang underskrev jeg kontrakt med selger og måtte purre opp megler etter dette for å høre om forkjøpsretten var benyttet; noe den var (han hadde glemt å informere meg??).

Denne leiligheten er nok ganske attraktiv i borettslaget, og sjelden jeg finner leiligheter av interesse, men føler at det blir mye unødige greier om noen bare sitter der på gjerdet og venter. 

Noen erfaringer?

En kollega av meg var å så på en leilighet og ville ha den. Han la aldri inn bud, men megler visste at han var interessert. Da siste budet var akseptert fikk han tlf fra megler og hva budet var på og han brukte forkjøpsretten. Kjøpte da til budet som var akseptert.

Han var bare glad for å være med på budrunden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan vet du det, dersom du ikke vant budrunden? 🤔

Til TS:

Dersom du skaffer deg medlemskap selv, stiller du sterkere på sikt. På lang sikt, vel og merke.

Da jeg kjøpte min lille Oslo-leilighet var det 28 stykker som meldte forkjøpsrett. I tillegg var det fire interne i borettslaget som hadde meldt interesse.

Jeg hadde 7 års ansiennitet, og alle de interne sa nei. Jeg var sistemann på lista over de 28 eksterne med forkjøpsrett. Den eneste årsaken til at jeg faktisk ble oppringt, var nok at leiligheten gikk langt over takst.

Den dagen du har vært OBOS-medlem i 10-15 år har du helt andre muligheter på boligmarkedet i Oslo.

Anonymkode: 5d4db...134

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...