Gjest au Skrevet 25. desember 2005 #1 Skrevet 25. desember 2005 Har forstoppelse på 3. dagen, og begynner få litt vondt... Har det av og til, og det gir seg til slutt, så jeg trenger ikke gå til legen. Men det er kjedelig å vente på at det skal gå over, magen står ut og kjennes som jeg har spist en stein. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få litt fortgang? (apoteket er stengt)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. desember 2005 #2 Skrevet 25. desember 2005 Masse vann, svisker, grovt brød, mosjon (jogg deg en tur!), sterk kaffe, snus (! Ikke prøv å snuse hvis du ikke er vant til det)... Vann, fiber og mosjon er ganske effektive midler mot forstoppelse og treg mage, spesielt hvis du er flink til å bruke det forebyggende
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 25. desember 2005 #3 Skrevet 25. desember 2005 Er nok litt sløv på å drikke vann... Gikk en tur i går, kaffe har jeg drukket masse av, hjelper ikke. Hadde nok hjulpet med en røyk, men det er uaktuelt hjemme hos mamma i jula. Takk!
Iceglow Skrevet 25. desember 2005 #4 Skrevet 25. desember 2005 Bløtlagte linfrø, smaker ingenting, ser ekkelt ut, men fungerer som bare fy
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. desember 2005 #5 Skrevet 25. desember 2005 Er nok litt sløv på å drikke vann... Gikk en tur i går, kaffe har jeg drukket masse av, hjelper ikke. Hadde nok hjulpet med en røyk, men det er uaktuelt hjemme hos mamma i jula. Takk! ← Ta med deg en liter vann og legg ut på joggetur. Det funker rimelig umiddelbart.
Leo Skrevet 26. desember 2005 #7 Skrevet 26. desember 2005 Svi sker er helt klart greia, ja! Portvinssvisker er kjempegodt til all slags julemat og holder forstoppelsesspøkelset unna: 1 pose svisker 1 dl. portvin 1 ts kanel 1 ts nellik (el. 3 - 4 hele nellik) Varm (Ikke kok!) alt i en kjele. Avkjøl. Oppbevares i tett beholder i kjøleskap (Holder seg leeenge) og kan serveres til ribbe, pinnekjøtt, stek, kalkun osv. eller spises som ren snacks.
Gjest au Skrevet 26. desember 2005 #8 Skrevet 26. desember 2005 Takk! Men hvor mye svisker/linfrø er nok? Funker det med dadler og fikener og?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #9 Skrevet 4. januar 2006 Hvor mye - kommer an på deg og din mage, og graden av forstoppelse.. For noen funker det m en håndfull svisker.. Mens andre kan sette til livs en halv pose.. Vet ikke om dadler og fikener funker. Du gjør i hvert fall helt sikkert ikke noe galt v å spise det! Helt mørkt, kompakt brød funker også bra. Du vet, sånn dansk rugbrød som er mørkebrunt og flatt? Og rugsprø.. (sånn slags knekkebrød-kjekse..) Hold deg unna søtmelk, men surmelk og yoghurt er ok. Ris og blåbær virker tilstoppende. Hvis alt har gått fryktelig i stå, kan du prøve noe som heter "flytende parafin" som er til innvortes bruk. (Vet ikke om det har et mer medisinsk navn, det er i hvert fall selvsagt IKKE vanlig parafin, jeg bare nevner det, siden det sikkert er mange rare folk som leser dette .) Vet ikke om d r i salg lenger - man da j var liten og hadde forstoppelse, fikk jeg en skje flytende parafin, som fungerte som en olje som smurte hele systemet. Fantastisk effekt - virker f.eks. over natta eller ila en dag. (Skal ikke brukes over lang tid). Nå har sikkert apoteket åpnet igjen, men dette var nå noen råd..
siebaeo Skrevet 4. januar 2006 #10 Skrevet 4. januar 2006 Hadde helt dilla på tørkede aprikoser en gang og spiste en hel masse på en gang. Da ble det fart i sakene skal jeg si deg.. Og de smaker jo godt i tillegg
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #11 Skrevet 5. januar 2006 Nå har forhåpentligvis forstoppelsen gitt seg, men som et tips til neste gang, er også lakris godt for å få fart på sakene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå