AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Nå har vi konfirmasjon om noen måneder, pluss vi har lovet førerkort til eldstemann i huset. Jeg har et knall stramt budsjett for å komme i mål her. Å ta lappen er svindyrt.. velger å gi han lappen i 18 års gave da han trenger sparepengene til videre studier flere som sponser lappen? Anonymkode: 89673...98a
AprilLudgate Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Jeg kommer ikke til å love det nei. Med alle ulykkene som skjer i yngre alder så ønsker jeg igrunnen ikke at en ungdom skal håndtere en bil heller før de faktisk er modne til å vurdere trafikksikkerhet skikkelig. Gir det i såfall som en «gratulerer med 25årsdagen/hurra for ferdige studier» eller noe sånt. Men vi bor i by da, så her er kollektiv tilgjengelig. Skjønner jo behovet på bygd. 4 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Førerkort er et absolutt "må ha" selv om man bor i by. Er så mange som angrer og kvier seg for å ta førerkortet når de blir eldre, og desto eldre de blir jo mer kvier de seg. Uten førerkort kan de også se bort fra mange jobber så førerkort er absolutt en investering for livet. Anonymkode: 6a472...2c9 12 2
Hensatt Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Lappen kan de være med å betale selv eller spare til synes jeg. Koster fort 30-40 000 i dag. Betalte selv 9000 av mine konfirmasjonspenger for lappen for 20 år siden. 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Jeg har sagt at jeg skal hjelpe med å betale det, ja. Vi får se om det blir aktuelt. Anonymkode: 21e5a...8cb
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 Begge våre som nå er 20 og 22 har fått førerkort og bil når de ble 18. Det er ganske vanlig her vi bor at ungdommen får det Anonymkode: 4f89a...eca 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 Blizz1 skrev (8 minutter siden): Lappen kan de være med å betale selv eller spare til synes jeg. Koster fort 30-40 000 i dag. Betalte selv 9000 av mine konfirmasjonspenger for lappen for 20 år siden. Nei, vi kjøpte pakketilbud til 19.000 som inkluderer alt obligatorisk, 7 kjøretimer og oppkjøring. Så 19.000 er maks. I tillegg dekker de 2 oppkjøringer i denne prisen om man er så uheldig å stryke på første forsøk Anonymkode: 89673...98a 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge våre som nå er 20 og 22 har fått førerkort og bil når de ble 18. Det er ganske vanlig her vi bor at ungdommen får det Anonymkode: 4f89a...eca Helt vanlig her vi bor også. Alle tar lappen når de er 18. vår sønn er også lærling innenfor et yrke man må ha lappen Anonymkode: 89673...98a 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 AprilLudgate skrev (24 minutter siden): Jeg kommer ikke til å love det nei. Med alle ulykkene som skjer i yngre alder så ønsker jeg igrunnen ikke at en ungdom skal håndtere en bil heller før de faktisk er modne til å vurdere trafikksikkerhet skikkelig. Gir det i såfall som en «gratulerer med 25årsdagen/hurra for ferdige studier» eller noe sånt. Men vi bor i by da, så her er kollektiv tilgjengelig. Skjønner jo behovet på bygd. De får ikke lappen før de har bestått teori og har forståelse og kunnskap nok til å håndtere en bil. poenget er at det er mye penger på en gang. Ungdom er forskjellig Anonymkode: 89673...98a 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #10 Skrevet 24. februar 2023 Vi lover ikke bort førerkort, men vi tenker at vi i utgangspunktet skal betale det til alle. Vi har en konto til hvert barn i vårt navn. Vi har spart siden de ble født, av den kontoen tar vi til konfirmasjon, førerkort, bunad osv. Tanken er at de skal få resten, den dagen de kjøper bolig, om de kjøper bolig. Men så er det sånn at ingen barn er like. Vi har betalt førerkort til nr 1. Nr 2 har enda ikke fått, da hn må få orden på livet sitt først. Er ikke sikker på hn, noen gang bør få førerkort. Vi er i ferd med å betale for nr 3 nå, hn må ha det med tanke på læretiden, hvordan det blir med yngste, vet vi ikke. Hun er enda ung. Anonymkode: ef3b4...add 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Skrevet 24. februar 2023 Det er (heldigvis) mange år til det er aktuelt enda, men kommer nok ikke til å love dem fullt ut betalt lappen nei. De må betale selv også, men kanskje jeg/vi har mulighet til å bidra med noe. (det kommer også selvsagt an på hva far gjør med sine særkullsbarn. Betaler han for dem, så skal det betales for våres felles også). Hvis vi har egen bil på det tidspunktet det blir aktuelt med øvelseskjøring, vil jeg selvsagt stille opp for det. Jeg begynte å spare litt i fond hver måned fra slutten av graviditeten med førstemann som skal gå til konfirmasjon, lappen og evt andre større utgifter. Anonymkode: 6c9b0...9a3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 Her har mormor spart til førerkort for 5 barnebarn. Det har hjulpet oss foreldre mye. Vi har hatt 3 konfirmasjoner på 6 år, det merket vi på økonomien. Anonymkode: 3f3e0...3cc 2
AprilLudgate Skrevet 24. februar 2023 #13 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De får ikke lappen før de har bestått teori og har forståelse og kunnskap nok til å håndtere en bil. poenget er at det er mye penger på en gang. Ungdom er forskjellig Anonymkode: 89673...98a Statistisk sett så tar jeg ikke feil nei 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #14 Skrevet 24. februar 2023 Det er vel i grunn så enkelt som at du må gjøre det du har råd til. Har du ikke råd til å betale både dyr konfirmasjon og lappen, ja da får du skjære ned. Mindre selskap, be ungen være med betale lappen, bruk lengre tid på lappen eller noe. Samtidig så gir du dem kanskje en av den viktigste kunnskapen for resten av livet. Du får ikke alt du peker på, og noen ganger må man bare si "sorry, har ikke råd". Det å lære dem økonomisk måtehold er det viktigste du kan lære dem for å gjøre dem klar for voksenlivet! Anonymkode: 9e225...641 4 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #15 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel i grunn så enkelt som at du må gjøre det du har råd til. Har du ikke råd til å betale både dyr konfirmasjon og lappen, ja da får du skjære ned. Mindre selskap, be ungen være med betale lappen, bruk lengre tid på lappen eller noe. Samtidig så gir du dem kanskje en av den viktigste kunnskapen for resten av livet. Du får ikke alt du peker på, og noen ganger må man bare si "sorry, har ikke råd". Det å lære dem økonomisk måtehold er det viktigste du kan lære dem for å gjøre dem klar for voksenlivet! Anonymkode: 9e225...641 Vi har råd, ikke det det handler om, men at det er veldig kostbart. Vi har råd når jeg lager et budsjett og forholder meg til det i 2- 3 mnd til. Vi er vant til å ha litt ekstra å rutte med, og akkurat nå kan vi ikke shoppe eller gjøre så mye ekstra fram til mai. Men slik er det jo, en kan ikke få pose og sekk, og det er jo midlertidig. Mitt barn er ikke bortskjemt, han er ekstremt varsom med penger, og har med seg niste framfor å unne seg noe i kantina en sjelden gang. Vippser han av og til 100 kr så han kan stikke på mc d etter skolen med venner, han sparer pengene og spiser nista si.. for han har alltid ting han sparer til. Han står på og jobber ved siden av skolen, og har bygd seg opp ei formuen på snart 300.000 inkl konf penger og penger vi har spart i fond for han. når han etterhvert skal inn på boligmarkedet trenger han disse pengene han tjener mens han har muligheten til å bo hjemme. å spare til EK når en først sitter der med høy husleie er vanskelig, da tar det mange mange år. Så dette er jo for å hjelpe han og ikke skjemme han bort Anonymkode: 89673...98a 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #16 Skrevet 24. februar 2023 Jeg tør å påstå at alle som får lappen sponset av foreldre er bortskjemt. Veldig mye penger, og de er jo voksne når de tar den, og må klare å spare til ting selv. Men de fleste nå er jo bortskjemt, så er ikke overrasket over at flertallet her svarer at de gir alt. Anonymkode: 626aa...e53 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #17 Skrevet 24. februar 2023 Her fikk unger trafikkalt grunnkurs. Resten betalte de selv. Jeg hadde faktisk ikke økonomi til å betale noe mer. Konfirmasjon var på budsjett. Jeg lagde all mat selv og hadde det hjemme. Anonymkode: 1bacc...8ad 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #18 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tør å påstå at alle som får lappen sponset av foreldre er bortskjemt. Veldig mye penger, og de er jo voksne når de tar den, og må klare å spare til ting selv. Men de fleste nå er jo bortskjemt, så er ikke overrasket over at flertallet her svarer at de gir alt. Anonymkode: 626aa...e53 Kommer jo an på hvilke økonomisk situasjon man er i det da. Å kalle en ungdom bortskjemt er veldig negativt ladet ord mot ungdommen. Det er jo foreldre som ønsker å betale dette, for å hjelpe ungdommen på veien. Du har ungdommer som jobber ved siden av skolen, står på og er flinke.. sprenger seg selv med karakterjag for å komme inn på det de ønsker. Det er ikke lett å være ungdom i dag kontra 90 tallet. Vi hadde det mye enklere da vi kjøpte bolig uten EK, når lappen kostet 9000, når du fikk sommerjobb akkurat der du ønsket, når du kom inn på den skolen du ville med middels karakterer. Når du hadde 2000 kr i husleie og hadde mye til overs. i dag er det andre tider, og vi kan ikke sammenligne med hva vi hadde på samme alder. Tiden forandrer seg. Tipper de som sier ungdommen må greie seg sjæl er de som ikke har råd til å hjelpe barna økonomisk, og som trøster seg selv med at det er bedre at de betaler selv, ved å kalle de som får for bortskjemte Anonymkode: 89673...98a 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #19 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her fikk unger trafikkalt grunnkurs. Resten betalte de selv. Jeg hadde faktisk ikke økonomi til å betale noe mer. Konfirmasjon var på budsjett. Jeg lagde all mat selv og hadde det hjemme. Anonymkode: 1bacc...8ad Når man ikke har økonomi stiller jo saken seg annerledes Anonymkode: 89673...98a 1
Tuppeluri Skrevet 24. februar 2023 #20 Skrevet 24. februar 2023 Jeg hadde aldri lovt det bort. For man vet aldri hvordan økonomien er når "barnet" skal ta lappen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå