AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Jeg har selv aldri anmeldt noen for seksuelle overgrep eller lignende. Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg selv har opplevd det som etter loven betegnes som overgrep, men som ikke har preget meg i særlig stor grad. Derfor lurer jeg på om det er den fornærmedes opplevelse av hendelsen/hendelsene som vektlegges i slike straffesaker? Er jo veldig individuelt hvordan den enkelte opplever slike ting. Synes dette med samtykke/ikke samtykke ofte er i litt gråsonen i noen tilfeller. For eksempel i saker der siktede/tiltalte har trodd at den andre var våken og med på det. Og/eller der begge har vært betydelig påvirket av alkohol. Anonymkode: 32e0d...288
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Nei, det vektlegges ikke. Vi har ingen samtykkelov heller, så kriteriene for at noe skal bli kalt voldtekt/overgrep finner du her: https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/#Voldtekt I praksis er det "lov" å voldta i Norge, siden kun 1% blir dømt. Jeg spyr. https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom Anonymkode: afb0f...acb 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Hvis en sak først etterforskes så er det ikke "din opplevelse" og hvordan du har håndtert det i ettertid som telles for å avgjøre om det har skjedd et lovbrudd. Da er det de faktiske omstendighetene og handlingen som har skjedd som avgjør det. Anonymkode: 48308...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det vektlegges ikke. Vi har ingen samtykkelov heller, så kriteriene for at noe skal bli kalt voldtekt/overgrep finner du her: https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/#Voldtekt I praksis er det "lov" å voldta i Norge, siden kun 1% blir dømt. Jeg spyr. https://www.aftenposten.no/norge/i/oE2a/1-prosent-av-voldtektene-ender-med-fellende-dom Anonymkode: afb0f...acb Må fortsette å kjempe for samtykkelov! Anonymkode: 48308...d5c 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Må fortsette å kjempe for samtykkelov! Anonymkode: 48308...d5c Har tro på at det vil komme. Hadde vi hatt det ville jeg vurdert å anmelde de to voldtektene jeg selv har blitt utsatt for. (Og endt opp som ufør av, i ettertid) Anonymkode: afb0f...acb 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har tro på at det vil komme. Hadde vi hatt det ville jeg vurdert å anmelde de to voldtektene jeg selv har blitt utsatt for. (Og endt opp som ufør av, i ettertid) Anonymkode: afb0f...acb Trist å høre det har ødelagt livet ditt i så stor grad ❤️ det jeg har opplevd var mye mindre traumatiserende. Jeg tenker derfor at det for min egen del hadde vært feil å anmelde bare fordi det ikke er lov og fordi jeg synes det er ugrei oppførsel. Skaden vedkommende påfører burde jo vektlegges mener jeg. Anonymkode: 32e0d...288
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Trist å høre det har ødelagt livet ditt i så stor grad ❤️ det jeg har opplevd var mye mindre traumatiserende. Jeg tenker derfor at det for min egen del hadde vært feil å anmelde bare fordi det ikke er lov og fordi jeg synes det er ugrei oppførsel. Skaden vedkommende påfører burde jo vektlegges mener jeg. Anonymkode: 32e0d...288 Jeg er av den oppfatning at mange ødelagte ting kan bygges opp igjen, så jeg er på rett vei for tiden Takk for omtanke. Jeg synes godt du skulle anmeldt, dersom det var slik at flere saker ender med dom. Den neste personen den forgriper seg på kan ta det verre enn deg. Da skulle man tatt problemet med rota, liksom. Glad for at du ikke sliter med dette i ettertid ❤️ Anonymkode: afb0f...acb 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 For å ta ut en tiltale må det være sterke beviser som dna spor, vitner osv. det er viktig å anmelde, men jeg hadde ikke gjort det. Stor påkjenning med avhør på avhør, og veldig lang saksgang, mange blir syk i denne prosessen. 9 av 10 blir henlagt og det er ekstremt vanskelig å domfelle gjerningspersonen. Anonymkode: fe8b3...e78 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har selv aldri anmeldt noen for seksuelle overgrep eller lignende. Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg selv har opplevd det som etter loven betegnes som overgrep, men som ikke har preget meg i særlig stor grad. Derfor lurer jeg på om det er den fornærmedes opplevelse av hendelsen/hendelsene som vektlegges i slike straffesaker? Er jo veldig individuelt hvordan den enkelte opplever slike ting. Synes dette med samtykke/ikke samtykke ofte er i litt gråsonen i noen tilfeller. For eksempel i saker der siktede/tiltalte har trodd at den andre var våken og med på det. Og/eller der begge har vært betydelig påvirket av alkohol. Anonymkode: 32e0d...288 Jeg vil si at det er så forskjellig fra sak til sak om det er den som anmelder saken eller den som blir tiltalt i saken som blir trodd. Anonymkode: 5b85e...52a
Helene1982 Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 Jeg anmeldte selv da jeg var usikker på om hadde gjort det samme mot andre, og fordi jeg var voksen. På grunn av den belastningen det er å vente på å gå gjennom rettsprosessen, kan jeg ikke anbefale andre å gjøre det samme. Det koster veldig mye, og sjansen for å vinne er minimal. Jeg skulle ønske at det var annerledes, men det er det ikke. Min overgriper fikk strafferabatt fordi det tok så lang tid før saken hans ble ført i retten. Jeg ventet like lenge. Han husket ingen ting, så rettsakene handlet om meg. Hva jeg hadde på meg, at moren min var psykisk syk og død og at jeg fikk kjæreste 6 måneder etter at jeg ble voldtatt. Det er beintøft og ikke noe kvinner gjør fordi de er usikre på om de ville ha sex. Selvsagt er alle uskyldige til det motsatte er bevist, og ingen er tjent med falske anmeldelser – spesielt ikke kvinner, men at dette er noe som skjer ofte, er jeg ikke med på. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #11 Skrevet 25. februar 2023 Helene1982 skrev (36 minutter siden): Jeg anmeldte selv da jeg var usikker på om hadde gjort det samme mot andre, og fordi jeg var voksen. På grunn av den belastningen det er å vente på å gå gjennom rettsprosessen, kan jeg ikke anbefale andre å gjøre det samme. Det koster veldig mye, og sjansen for å vinne er minimal. Jeg skulle ønske at det var annerledes, men det er det ikke. Min overgriper fikk strafferabatt fordi det tok så lang tid før saken hans ble ført i retten. Jeg ventet like lenge. Han husket ingen ting, så rettsakene handlet om meg. Hva jeg hadde på meg, at moren min var psykisk syk og død og at jeg fikk kjæreste 6 måneder etter at jeg ble voldtatt. Det er beintøft og ikke noe kvinner gjør fordi de er usikre på om de ville ha sex. Selvsagt er alle uskyldige til det motsatte er bevist, og ingen er tjent med falske anmeldelser – spesielt ikke kvinner, men at dette er noe som skjer ofte, er jeg ikke med på. Tøff som anmeldte, men det er nesten ikke verdt det mentalt sett Anonymkode: fe8b3...e78 1
Sofie Maria Skrevet 25. februar 2023 #12 Skrevet 25. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil si at det er så forskjellig fra sak til sak om det er den som anmelder saken eller den som blir tiltalt i saken som blir trodd. Anonymkode: 5b85e...52a 10000 prosent uenig med deg! Slik jg har forstått/ lest det på nyhetene blir 8 av 10 anmeldelser henlagt på bevisets stilling. Sååå er det den bittelille prosent som faktisk kommer seg til en fysisk rettsak/rettsrunde og som fler nevner her på tråden - det skal være hevet under enhver tvil - typ dna bevis, vitner eller lignende for å dømme noen siden vi har «uskyldig til motsatt er bevist « prinsippet .. Alt dett betyr at i praksis vil alltid overgriper gå fri med mindre du har en «unik « sak med særlig fellende og sterke beviser. Helt horribelt at vi skal ha det sånn !! 😢😢😢😢jeg bor heldigvis ikke i Oslo eller annen storby og hadde ei heller turt bo der blant annet pga dette. Endret 25. februar 2023 av Sofie Maria
Silva Pluvialis Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trist å høre det har ødelagt livet ditt i så stor grad ❤️ det jeg har opplevd var mye mindre traumatiserende. Jeg tenker derfor at det for min egen del hadde vært feil å anmelde bare fordi det ikke er lov og fordi jeg synes det er ugrei oppførsel. Skaden vedkommende påfører burde jo vektlegges mener jeg. Anonymkode: 32e0d...288 Ikke enig. Selv om du ikke har utviklet traumer som følge av overgrepet, kan andre utvikle alvorlig PTSD etter det samme hvis fyren gjentar de samme handlingene med en annen person. Det er aldri feil å anmelde. 1
Sofie Maria Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 Tvillingsjel skrev (4 minutter siden): Ikke enig. Selv om du ikke har utviklet traumer som følge av overgrepet, kan andre utvikle alvorlig PTSD etter det samme hvis fyren gjentar de samme handlingene med en annen person. Det er aldri feil å anmelde. Ikke enig. Jeg forstår hvor du vi hen med at man bør « ta en for laget « , meeen når man VET (basert på tall fra politiet selv/ media angående hvor høy henleggelses- prosenten er så syns jg det blir totalt feil å mene at det alltid er rett å anmelde. Jeg tenker det må være kvinnen sitt eget valg basert på hvor « sterk « hun føler seg og som ei annen skrev ovenfor om man orker å stå i den venteprosessen , avhør og alt tull som følger med. Jg personlig HÅPER jg hadde anmeldt, men høyst usikkert da jeg hadde opplevd en henleggelse / ingen dom som et nytt overgrep (kanskje mer pstd fra dette siden jg ville følt meg som en løyner/uærlig person om jg ikke hadde blitt trodd på fra start.)
Silva Pluvialis Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 (endret) Sofie Maria skrev (5 minutter siden): Ikke enig. Jeg forstår hvor du vi hen med at man bør « ta en for laget « , meeen når man VET (basert på tall fra politiet selv/ media angående hvor høy henleggelses- prosenten er så syns jg det blir totalt feil å mene at det alltid er rett å anmelde. Jeg tenker det må være kvinnen sitt eget valg basert på hvor « sterk « hun føler seg og som ei annen skrev ovenfor om man orker å stå i den venteprosessen , avhør og alt tull som følger med. Jg personlig HÅPER jg hadde anmeldt, men høyst usikkert da jeg hadde opplevd en henleggelse / ingen dom som et nytt overgrep (kanskje mer pstd fra dette siden jg ville følt meg som en løyner/uærlig person om jg ikke hadde blitt trodd på fra start.) Jeg tror jeg ordla meg feil. At jeg mener at det ikke er galt å anmelde, betyr ikke at jeg tenker at alle skal gjøre det. Det må enhver bestemme selv, alt ettersom de føler seg sterke nok til å stå i prosessen eller ikke. Men det er ikke feil å anmelde bare fordi man føler at man ikke har blitt "traumatisert nok". Man anmelder hvis man føler det er riktig for seg. For øvrig har jeg selv nettopp anmeldt seksuelle overgrep i barndommen og sittet i rundt 10 timer i avhør. Det var helt jævlig og noe av det verste jeg har vært med på. Full forståelse for at mange ikke orker. Endret 25. februar 2023 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 Sofie Maria skrev (7 minutter siden): 10000 prosent uenig med deg! Slik jg har forstått/ lest det på nyhetene blir 8 av 10 anmeldelser henlagt på bevisets stilling. Sååå er det den bittelille prosent som faktisk kommer seg til en fysisk rettsak/rettsrunde og som fler nevner her på tråden - det skal være hevet under enhver tvil typ dnb bevis, vitner osv for å faktisk dømme noen siden vi har «uskyldig til motsatt er bevist « prinsippet .. Alt dett= i praksis vil «alltid» overgriper gå fri med mindre det er en «unik « sak med særlig fellende/sterke beviser. Helt horribelt at vi skal ha det sånn , jeg bor heldigvis ikke i Oslo eller annen storby og hadde ei heller turt bo der blant annet pga dette. Her i landet så blir man dømt på indisier, ikke bare bevis. Ta f.eks Birgitte Tengs sin fetter og Viggo Kristiansen i Baneheia saken... Hvis tallet ditt om 8 av 10 blir henlagt på bevisets stilling stemmer, så forteller ikke dette noe om man tror på den som anmelder, men om man kan ta ut en tiltale og få personen dømt i en rettssal. Jeg har selv anmeldt en sak og følte meg ikke særlig ivaretatt. Bl.a. så måtte jeg i avhør i 4 timer uten pause da jeg var 7,5 måneder gravid, noe som resulterte i at jeg fikk sterke kynnere og begynnende åpning. Heldigvis stoppet det av seg selv. Mannen jeg anmeldte ble dømt. Men jeg syns ikke det var verdt det. Han fikk kun 3 måneder betinget. Anonymkode: 5b85e...52a 1
Helene1982 Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 Jeg vil uansett råde alle til å oppsøke legevakt før du dusjer for å dokumentere. Jeg forstår at dette er lettere sagt enn gjort, da det ikke er noe man heller vil enn å dusje etter et overgrep. Du trenger ikke ta en avgjørelse om du ønsker å anmelde eller ikke, men du er sjanseløs senere om du ikke samler det du kan av tekniske bevis. 2
Sofie Maria Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her i landet så blir man dømt på indisier, ikke bare bevis. Ta f.eks Birgitte Tengs sin fetter og Viggo Kristiansen i Baneheia saken... Hvis tallet ditt om 8 av 10 blir henlagt på bevisets stilling stemmer, så forteller ikke dette noe om man tror på den som anmelder, men om man kan ta ut en tiltale og få personen dømt i en rettssal. Jeg har selv anmeldt en sak og følte meg ikke særlig ivaretatt. Bl.a. så måtte jeg i avhør i 4 timer uten pause da jeg var 7,5 måneder gravid, noe som resulterte i at jeg fikk sterke kynnere og begynnende åpning. Heldigvis stoppet det av seg selv. Mannen jeg anmeldte ble dømt. Men jeg syns ikke det var verdt det. Han fikk kun 3 måneder betinget. Anonymkode: 5b85e...52a Aller først - leit å høre at du hadde så dum opplevelse hos politet - jeg kondolerer. (jeg personlig stoler ikke på politet lengre, men det er en annen debatt ..😏) Hva gjelder 8 av 10 så er det ikke mine tall, men hentet fra media : « Over 80 % av alle anmeldte voldtekter i Norge blir henlagt, og kun 1 av 10 voldtektssaker ender med fellende dom, i følge en rapport fra Riksadvokaten. I tillegg til dette estimerer enkelte kilder at kun en av ti som opplever voldtekt anmelder forbryteren. Dette innebærer at den aller største majoriteten av voldtekter ikke straffes. « Såååå jeg forstår godt at opplevelsen med anmeldese var fæl, men du har tross alt vært en av de « heldige « da din overgriper faktisk fikk en dom. Selv om dette kun ble betinget vil det for alltid stå på politi attesten, han kan aldri ta seg en jobb hvor man krever plettfri vandel som eks.. Forstår at dette ikke har betydning i DITT liv, men håper du forstår hvor jg vil hen🥰❤️ Din ovegriper fikk en dom, mange slipper unna.. Jeg forstår også at teknisk sett så betyr det for lite bevis/ ord mot ord situasjon hvis de velger å henlegge, meeeen jg ville likevel blitt knust av å ikke bli trodd på - just the way my brain is and nothing i can do about it. Får bare håpe og be at man aldri må gjennom noe lignende av hva du har opplevd. mange klemmer 👍🏻👍🏻
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Selv om man ikke vinner frem i sin sak så kan anmeldelsen sette en støkk i overgriperen så han ikke gjentar ugjerningen mot andre. Om han ikke er en totalt uforbederlig psykopat da. Tidligere registrert mistanke hos politiet kan også fungere som spor og indisium i eventuelle senere saker og styrke sjansen for at han blir dømt da. Så anmeldelse kan være bra for andre selv om man ikke vinner i egen sak. Halv seier likevel. Anonymkode: 8e92b...eba 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #20 Skrevet 25. februar 2023 Sofie Maria skrev (21 minutter siden): Aller først - leit å høre at du hadde så dum opplevelse hos politet - jeg kondolerer. (jeg personlig stoler ikke på politet lengre, men det er en annen debatt ..😏) Hva gjelder 8 av 10 så er det ikke mine tall, men hentet fra media : « Over 80 % av alle anmeldte voldtekter i Norge blir henlagt, og kun 1 av 10 voldtektssaker ender med fellende dom, i følge en rapport fra Riksadvokaten. I tillegg til dette estimerer enkelte kilder at kun en av ti som opplever voldtekt anmelder forbryteren. Dette innebærer at den aller største majoriteten av voldtekter ikke straffes. « Såååå jeg forstår godt at opplevelsen med anmeldese var fæl, men du har tross alt vært en av de « heldige « da din overgriper faktisk fikk en dom. Selv om dette kun ble betinget vil det for alltid stå på politi attesten, han kan aldri ta seg en jobb hvor man krever plettfri vandel som eks.. Forstår at dette ikke har betydning i DITT liv, men håper du forstår hvor jg vil hen🥰❤️ Din ovegriper fikk en dom, mange slipper unna.. Jeg forstår også at teknisk sett så betyr det for lite bevis/ ord mot ord situasjon hvis de velger å henlegge, meeeen jg ville likevel blitt knust av å ikke bli trodd på - just the way my brain is and nothing i can do about it. Får bare håpe og be at man aldri må gjennom noe lignende av hva du har opplevd. mange klemmer 👍🏻👍🏻 Min overgriper ble innhentet av "karma ", og er død av kreft. 😇 Egentlig, det jeg vil fram til er at det er mye mer prioritert hos politiet nå, overgrepssaker. Da særlig saker hvor barn er involvert. Og da er det også flere som vil bli dømt. Og som nevnt, det handler ikke så mye om hvem man tror på, men hva man kan bevise. Jeg angrer på at jeg anmeldte, for meg så betydde det ingenting annet enn en stor ekstra påkjenning, og det tok 1 år fra anmeldelse til rettssak. (Jeg var 15 da det skjedde). Anonymkode: 5b85e...52a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå