Gå til innhold

Hvorfor kaller amerikanerne barn på 1-2 år for baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte på videoer på nettet eller i amerikanske filmer at de omtaler barn på 1-2 år som både kan gå og spise selv for babyer.

I Europa sier vi jo at de er "småbarn".

Er det kun språket som ikke har et eget ord for småbarn, eller ser de på en 1-2 åring fremdeles som en baby?🤔

Anonymkode: 3d11a...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste jeg kjenner til i det virkelige liv sier "toddler".

Anonymkode: 47317...467

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste jeg kjenner til i det virkelige liv sier "toddler".

Anonymkode: 47317...467

Bare lurte på om de ønsker at barnet skal være minst lengst mulig, og at de derfor omtaler det som baby.

Ts

Skrevet

Bor i USA og opplever også at de sier toddler. Men her bruker man også baby som et kallenavn, liksom ikke fordi de er en baby, men for å være snill. Eksempel: Mor sier til sønn 16 år: "What did you say baby?" Men opplever at toddler blir brukt for barn over ett. 

Anonymkode: 145b3...057

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Baby blir brukt som kjælenavn. Man bare sier baby til de man er glade i. Men spør du hvilken aldersgruppe barnet deres tilhører, vil de nok svare "he/she's a toddler. Ikke at det er en baby.

• Hjerte 2
Skrevet

Ts her

Skjønner at baby blir brukt som kjælenavn, men jeg ser ofte at de sier om en unge som feks løper over gulvet og leker : " It's your turn to put the baby to bed".

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

Skjønner at baby blir brukt som kjælenavn, men jeg ser ofte at de sier om en unge som feks løper over gulvet og leker : " It's your turn to put the baby to bed".

Ja, og i Norge ville man i det tilfellet sagt: "Det er din tur til å legge ungen." Tror ikke de har et navn som passer bedre. "Kid" er liksom for større barn. 

Anonymkode: 145b3...057

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bare i Norge vi er så sinnsykt besatt av at barnet kun er baby i 364 dager og ikke en dag mer. Og vet du hvorfor? Barnehagen. Vi tør ikke snakke høyt om som samfunn at vi egentlig sender alt alt for små barn på institusjon. 

Og nei, i "Europa" sier vi ikke småbarn. I Spania f.eks. sier man bebé mye lenger. 

Ved 1 års alder er det veldig mange barn som ikke kan gå, ikke prate, de bruker bleie og får hovednæringen sin fra pupp.. Vel, de er babyer 🤷‍♀️

Anonymkode: 3e8fc...39c

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg kaller min baby på 15 mnd for baby 😅 Jeg synes hun er mer baby enn barn fortsatt, og dessuten så het hun baby i 6 mnd fordi vi ikke bestemte oss for navn, så det har blitt litt navnet også. Er vel amrikansk jeg da.

Anonymkode: fc191...d8e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er bare i Norge vi er så sinnsykt besatt av at barnet kun er baby i 364 dager og ikke en dag mer. Og vet du hvorfor? Barnehagen. Vi tør ikke snakke høyt om som samfunn at vi egentlig sender alt alt for små barn på institusjon. 

Og nei, i "Europa" sier vi ikke småbarn. I Spania f.eks. sier man bebé mye lenger. 

Ved 1 års alder er det veldig mange barn som ikke kan gå, ikke prate, de bruker bleie og får hovednæringen sin fra pupp.. Vel, de er babyer 🤷‍♀️

Anonymkode: 3e8fc...39c

Men altså i usa har de vel permisjon i kun noen uker eller så?! 

(utover det enig i at 1 åringer ofte er for små for barnehage, selv om 1 åringer også er meget kompetente og ikke kan kalles «baby»)

Anonymkode: af4d3...8a2

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

(utover det enig i at 1 åringer ofte er for små for barnehage, selv om 1 åringer også er meget kompetente og ikke kan kalles «baby»)

Meget kompetente er vel å ta i litt...

Anonymkode: e11ef...b87

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men mange er hjemme ulønnet i over et år. I Norge nekter mange å være hjemme uten å få betalt fra staten. 

Anonymkode: 581fe...66d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her

Du sier jo ikke "det er din tur til å legge småbarnet" i Norge heller. 

Anonymkode: 4190e...42d

• Liker 3
Skrevet

I USA omtales ofte yngstemann som baby uansett alder. Folk kan snakke om sin «baby sister» på 25…

Anonymkode: b9ff5...f42

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I USA omtales ofte yngstemann som baby uansett alder. Folk kan snakke om sin «baby sister» på 25…

Anonymkode: b9ff5...f42

Det er et begrep, uansett om søskenet er yngst, eller ikke. 

Akkurat som i Norge. Jeg har en "lille"søster, men hun er på ingen måte mindre enn meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men mange er hjemme ulønnet i over et år. I Norge nekter mange å være hjemme uten å få betalt fra staten. 

Anonymkode: 581fe...66d

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Kompetent ut fra et småbarnsperspektiv selvsagt. De vil og kan mye og trenger ikke behandles som «babyer». 
(obs ikke forveksle dette med å gi mindre kos omsorg og trøst og nærhet. Det trenger alle barn uansett alder)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier jo ikke "det er din tur til å legge småbarnet" i Norge heller. 

Nei vi sier :"det er din tur å legge ungen, eller "det er din tur å legge Bob Kåre".

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et begrep, uansett om søskenet er yngst, eller ikke. 

Akkurat som i Norge. Jeg har en "lille"søster, men hun er på ingen måte mindre enn meg. 

Man kaller jo ikke søsteren sin for lillesøster hvis hun ikke er yngst av søsknene eller av jentene.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...