Gå til innhold

Hvordan roer du deg ned fra tankekjør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Lurer på om det er noen dom har hode teknikker for å roe ned ved eskalerende tankekjør/stress?

For meg er det i forbindelse med jobb, og på det verste klarer jeg ikke koble av ved å lese eller se på TV, syns heller ikke det hjelper å gå en tur - blir bare gående å spinne på stress/sinne/skam/problem. 

Prøver å finne en måte jeg kan ta kontroll for å komme ut av dette raskere, så jeg heller får gjort det jeg bør, og unngår å bli så utslitt at jeg ender med å avlyse avtaler på kvelden, for eksempel. 

Er det noen som kjenner seg igjen, og har en god mestringstrategi? 

Anonymkode: 0afb5...bac

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her lener jeg meg faktisk på psykofarma. Jeg har forsøkt mye igjennom årene, har lang fartstid i psykiatrien. Til å begynne med ønsket jeg å ikke være såpass medisinert, men over tid har det bevist at jeg klarer jobben min med medisinene, i tillegg til en rekke tilrettelegginger.

Det hjelper stort i jobbsammenheng, da jeg både er mindre nervøs og stresset, som igjen gjør det mulig at jeg gir klare og gode svar (jobber som rådgiver, så det er relativt vesentlig). Jeg har nå gjort det i flere år, og jeg tar pause fra medisinene i helger, på fridag/ferie osv. På den måten har jeg enda ikke måtte øke dose eller ta flere medisiner, fordi kroppen får "pausen" den trenger for å få stoffene litt på avstand. 

Anonymkode: 2cadb...100

Skrevet

Føler med deg. Det er håpløst :( 

Medisin for adhd hjelper meg forhåpentligvis snart. Efexor som antidep har hjulpet litt. Seroquel for søvn. 

Ellers hjelper det dessverre med Sobril for å få en god dag og føle meg "normal", men det får jeg ikke av legen mer og jeg kjenner ingen som kan få tak i det heller. Har uansett hørt at det er vanskelig å få tak i på "gata". Jeg kjenner nesten ingen kriminelle så har ikke noen å spørre heller.

Men det hjelper vel med trening, en fin serie, lydbok, å ha hund, være i frisk luft, være sosial, ha en jobb man liker. Kjedelige svar og det er en lang vei for meg dit.

Anonymkode: 09155...754

Skrevet

Følger. 

Jeg er en av dem som ikke klarer det. Tanker, tanker, tanker, katastrofetanker, tanker, katastrofetanker non-stop 

Anonymkode: 6f6da...7df

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Meditasjon 

Anonymkode: 70aa5...109

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ikke hørt akkurat denne episoden, men synes generelt hun har noen gode verktøy og betraktninger rundt lignende tema. Sp kanskje sjekk ut denne podcasten på 30 minutter om tankekjør:

Anonymkode: 166c9...10c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sprit og vodka

Anonymkode: 70aa5...109

• Liker 1
Skrevet

Spiller på mobilen, skriver lister/noterer..

Anonymkode: b2784...c3d

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 
Lurer på om det er noen dom har hode teknikker for å roe ned ved eskalerende tankekjør/stress?

For meg er det i forbindelse med jobb, og på det verste klarer jeg ikke koble av ved å lese eller se på TV, syns heller ikke det hjelper å gå en tur - blir bare gående å spinne på stress/sinne/skam/problem. 

Prøver å finne en måte jeg kan ta kontroll for å komme ut av dette raskere, så jeg heller får gjort det jeg bør, og unngår å bli så utslitt at jeg ender med å avlyse avtaler på kvelden, for eksempel. 

Er det noen som kjenner seg igjen, og har en god mestringstrategi? 

Anonymkode: 0afb5...bac

Jeg så noen videoer på yoytube av ingvar Wilhelmsen. Han sier mye klokt og det hjalp godt. Tenker på det hver gang jeg stresser. Det hjelper. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg teller eller gjentar navn i hodet på gjenstander eller farger jeg ser rundt meg. Scanner rommet og sier sakte "plante, bokhyller, blå bok, sort bok, tregulv, penn, teip"

Eller teller f eks fliser på gulvet eller veggen

Anonymkode: e8530...164

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg teller eller gjentar navn i hodet på gjenstander eller farger jeg ser rundt meg. Scanner rommet og sier sakte "plante, bokhyller, blå bok, sort bok, tregulv, penn, teip"

Eller teller f eks fliser på gulvet eller veggen

Anonymkode: e8530...164

Godt forslag. Må prøves. Jeg prøver å fokusere på pusten, men tankene tar fort overhånd. 

Ligger nok mer bak uttrykket å «telle sauer» for å sovne enn at det er kjedelig 😂

Anonymkode: 3291f...47a

Skrevet

Meditasjon - bodyscan - calming sounds/music.  Det er min restart. 
man må «tvinge» seg litt gjennom å prøve å ikke følge alle impulser om å tenke/bevege seg osv men det er såverdt det. Kan anbefale guidede meditasjoner i starten hvertfall 

Anonymkode: 2c3a3...aff

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt forslag. Må prøves. Jeg prøver å fokusere på pusten, men tankene tar fort overhånd. 

Ligger nok mer bak uttrykket å «telle sauer» for å sovne enn at det er kjedelig 😂

Anonymkode: 3291f...47a

Absolutt! Jeg bruker ofte lignende strategier når jeg skal sove - for det hjelper å få hjernen til å fokusere på noe  annet, ramse opp land, hovedsteder, gater, whatever..

Anonymkode: 2c3a3...aff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Magnesium!

Jeg fyller en stamp med varmt vann, lemper oppi et par never dødehavssalt og setter føttene nedi til vannet blir kaldt. Der er faktisk verdt å prøve. Koster lite, er helt ufarlig (hvis kroppen ikke trenger det, vil den ikke ta opp mineraler gjennom huden) og kan umulig skade. Når jeg gjør det før jeg legger meg, vet jeg at jeg sover veldig godt den natta.

Poenget med dødehavssalt er at det inneholder mye magnesiumklorid, som kroppen tar opp lett gjennom huden. Magnesiumforbindelsene som er i kosttilskudd (magnesiumoksid og magnesiumsitrat) er vanskeligere for kroppen å ta opp og benytte. Noen sverger til epsom-salt i badevannet, som er magnesium bundet til svovel (magnesiumsulfat). Det er ikke like enkelt å ta opp gjennom huden som magnesiumklorid.

Bonusen med dødehavssalt er at det inneholder 20 andre mineraler og sporstoffer som kroppen vil ta opp hvis den trenger det. Har du nok mineraler i kroppen, vil ikke kroppen ta opp mer gjennom huden.

https://bebrainfit.com/magnesium-anxiety-stress/

Anonymkode: 73e6a...508

• Liker 1
Skrevet

Eneste som hjelper meg er å stresse ned, jobbe mindre og gi faen. Også rødvin da..

Skrevet
Catbert skrev (Akkurat nå):

Eneste som hjelper meg er å stresse ned, jobbe mindre og gi faen. Også rødvin da..

Et fotbad med magnesium er billigere. Roer ned tankekjøret og gir null hangover.🙂

Anonymkode: 73e6a...508

Skrevet

Hjernedød underholdning som love Island fungerer veldig bra!

Anonymkode: 9a5a4...5da

Skrevet

Boka «skadet av vold» av Isdal har mange gode konkrete tips! Anbefales. Laget for folk som jobber i helsevesen, men duger for alle 

Skrevet

Dette høres kanskje litt teit ut og er vel ikke for alle, men om jeg er i en spiral med tankekjør og stress, så hjeper det for meg å onanere. Gjør det som gjør deg kåt og som gir deg en orgasme.

Det er nok ikke en varig løsning, men det stopper tankekjøret der og da og funker også en stund etterpå, for meg. Det mentale snur seg litt.

Det er mye snakk om mindfullness, men det å kose seg med seg selv og på en måte være i stede i kroppen sin og de erotiske følelsene man har da - er ikke det på en måte mindfullness? 

Anonymkode: 9d1b1...2c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...