Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som har vært litt deprimert i det siste pga samlivsbrudd. De ukene hun ikke har barna, lager hun ikke mat og spiser lite. På Mandag og Onsdag denne uken dro jeg innom med mat til henne. På mandag laget jeg lasange til henne og på onsdag laget min mann ei marokkansk gryte. 

I går sendte jeg henne melding og spurte om hun hadde spise. Fikk svar at hun hadde spist. Sa også at osten på lasange var litt brent og gryten var for salt. 

Kanskje det er vanlig å svare sånn? Men jeg gjør ikke det. Jeg takker høflig for maten og hvis jeg ikke er fornøyd så holder jeg det for meg selv 

Anonymkode: d3e36...320

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utakknemlig.

• Liker 6
Skrevet

Tenker at da gir du henne ikke mat igjen senere. 

Anonymkode: 07717...627

• Liker 7
Skrevet

nei hadde nok holdt det der for meg selv om det var meg og takket. Men kanskje det var hennes måte å si hun ikke klarte spise særlig mye av det. Eller at hun ikke syns det var så stas å få mat på døra. Men det vet jeg jo ikke

En kan bli litt ukledelig selvsentrert av å være deprimert . Egen erfaring. Om hun eller er grei ville jeg bare latt det passere som en pussighet.

Anonymkode: 6b31f...354

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Elsker sjokolade skrev (2 minutter siden):

Utakknemlig.

Jeg tenkte også det. Men så tenkte jeg at kanskje jeg er rar som aldri sier noe når jeg får mat hos noen, selv om kanskje maten ikke er helt topp

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nei hadde nok holdt det der for meg selv om det var meg og takket. Men kanskje det var hennes måte å si hun ikke klarte spise særlig mye av det. Eller at hun ikke syns det var så stas å få mat på døra. Men det vet jeg jo ikke

En kan bli litt ukledelig selvsentrert av å være deprimert . Egen erfaring. Om hun eller er grei ville jeg bare latt det passere som en pussighet.

Anonymkode: 6b31f...354

Jeg spurte henne først. Og spurte hva hun hadde lyst på..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at da gir du henne ikke mat igjen senere. 

Anonymkode: 07717...627

Det er helt rett 

Skrevet

Jeg har møtt deprimerte som ikke evner å se utenfor seg selv og sine egne følelser. De er så syke at de kun har overskudd til seg selv og sine følelser. Om dette gjelder din venninne, trenger hun hjelp med barna, da hun ikke er frisk nok til å ta vare på seg selv engang. Om dette handler om at hun alltid har vært litt sånn: at hun tar folk for gitt og at hun har havnet i en spiral av selvmedlidenhet, må du si fra at det er på tide å heise seg. Får man mat servert heter det takk, ingen har spurt om en matanmeldelse når du prøver å være en støttende venninne.

• Liker 1
Skrevet

Er mannen din marokkansk?

Anonymkode: 77608...f1e

Skrevet

Hennes måte å si «nei takk» til mer mat?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er mannen din marokkansk?

Anonymkode: 77608...f1e

Halvt marokkansk 

Skrevet

Jeg er ærlig. Noen ganger mer enn andre. Ser ikke problemet med det. Hvis du ikke tåler kritikk trenger du ikke gi mat til folk. Kan hende at depresjon gjør en mer korttenkt hvis du ikke er klar over det. Du burde være glad hun spiste istedenfor for å gå sulten.

• Liker 1
Skrevet

Oj da!

Jeg har vært veldig deprimert, men ikke uhøflig av den grunn. 

Herregud. 

Anonymkode: 23ff3...3dc

• Liker 2
Skrevet
svartkatt skrev (2 minutter siden):

Jeg er ærlig. Noen ganger mer enn andre. Ser ikke problemet med det. Hvis du ikke tåler kritikk trenger du ikke gi mat til folk. Kan hende at depresjon gjør en mer korttenkt hvis du ikke er klar over det. Du burde være glad hun spiste istedenfor for å gå sulten.

Mmmmm nei.

Det er veldig off på sosial kotyme. Man blir ikke det av depresjon. 

Anonymkode: 23ff3...3dc

• Liker 3
Skrevet
svartkatt skrev (1 time siden):

Er ikke 1 gang dette har skjedd. Hun er sånn når hun ikke er deprimert også. Flere har sluttet å invitere henne på mat pga at hun kommenterer maten ofte 

Skrevet

Selvfølgelig er jeg ærlig. Er maten for salt og osten for mye stekt, så er det jo ikke godt.

Anonymkode: cddf8...a39

Skrevet
svartkatt skrev (1 time siden):

Ærlighet er fint, men ikke i alle tilfeller 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er jeg ærlig. Er maten for salt og osten for mye stekt, så er det jo ikke godt.

Anonymkode: cddf8...a39

Hva oppnår du med det? 

• Liker 2
Skrevet

Nei ærlig talt, hvis jeg får servert mat av andre "klager" jeg bare hvis det åpenbart er noe feil med maten (altså sur, eller noe annet man kan bli syk av)... 

Normalt høflighet det.

• Liker 2
Skrevet
svartkatt skrev (På 24.2.2023 den 20.07):

Det finnes en grense der man går over fra å være ærlig til å være ubehøvlet. Noen vet hvor den grensen går, andre sliter litt. 

Anonymkode: 06654...d09

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...