AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 https://sykepleien.no/meninger/2023/01/vi-ma-stanse-mytene-rundt-hormonell-prevensjon Jeg forstår at man frykter det, men... det ER jo gode grunner til at flere og flere er skeptiske til hormonell prevensjon. Noen bivirkninger har vært grovt underkommunisert og mange har blitt avfeid og deres plager bagatellisert i møte med helsevesenet. Mange har opplevd å bli foreskrevet p-piller uten ett kløyva ord om bivirkninger og konsekvenser. Jada, noen har kjempegod nytte av p-piller for annen symptomkontroll. Nei, det er ikke bra at flere blir uønsket gravide. Men myter? Er det så utbredt? Bare fordi det ikke står i pakningsvedlegget, ikke snakkes om fra produsentens side eller ikke er over enhver tvil bevist i studier enda betyr ikke nødvendigvis at det er oppspinn eller en myte. Men hovedproblemet (som hun i artikkelen er inne på) er jo det at det ikke finnes fullgode alternativer som fungerer optimalt for alle. Kanskje flere av oss må komme til konklusjonen at bivirkninger og aborter er prisen vi betaler for å ville ha et spontant sexliv hvor vi ønsker å kunne ha så mye sex vi vil akkurat når vi vil det uten å planlegge så veldig eller styre med det, men uten den naturlige konsekvensen som jo er graviditet. At det er en trade-off som bare ikke blir 100% optimal. En graviditet er naturlig meeen ikke akkurat risikofri, den heller. Hva mener du? Hva skal man gjøre som ung kvinne som vil ha sex uten bekymringer men helst også uten å gjøre tildels uopprettelig skade på kroppen? Anonymkode: 05dc8...299 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Be mannen bruke kondom? personlig synes jeg lite om abort som prevensjonsmetode, men ønsker heller ikke å bruke hormonpreparater da det er vanskelig å kombinere med andre medisiner jeg går fast på. Bruker derfor kondom. Anonymkode: e04ab...248 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Bedre opplysning rundt kvinnekroppen og hvordan den fungerer kan være med på å gjøre folk mer bevisste. Man kan ikke blir gravid når som helst i syklusen. Det finnes sikre perioder. Mye av problemet er jo at mange kvinner ikke vet hvordan egen kropp fungerer og at de har "blitt satt på" prevensjon fra de er 14-15 år og har "alltid" gått på det. Mange sliter nok med bivirkninger som er plagsomme uten at de relaterer de til p-pillebruk, for de har jo "alltid" vært sånn. Det er bra det endelig settes fokus på dette slik at vi kanskje i fremtiden kan få prevensjon uten så mange og alvorlige bivirkninger. Anonymkode: 0c5bb...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Jeg mener at mange hauser opp bivirkningene av hormonell prevensjon noe voldsomt. Det gjelder for eksempel blodproppsrisikoen som det kan virke som noen tror er helt ekstremt stor når man går på hormonprevensjon, mens risikoen i realiteten er veldig, veldig lav. Denne opphausingen skaper frykt, og det er virkelig ikke bra når det er skremselspropaganda. Anonymkode: 84dee...43c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bedre opplysning rundt kvinnekroppen og hvordan den fungerer kan være med på å gjøre folk mer bevisste. Man kan ikke blir gravid når som helst i syklusen. Det finnes sikre perioder. Mye av problemet er jo at mange kvinner ikke vet hvordan egen kropp fungerer og at de har "blitt satt på" prevensjon fra de er 14-15 år og har "alltid" gått på det. Mange sliter nok med bivirkninger som er plagsomme uten at de relaterer de til p-pillebruk, for de har jo "alltid" vært sånn. Det er bra det endelig settes fokus på dette slik at vi kanskje i fremtiden kan få prevensjon uten så mange og alvorlige bivirkninger. Anonymkode: 0c5bb...dd7 Sikre perioder er IKKE prevensjon. Amming er IKKE prevensjon. Hoppe av i svingen er IKKE prevensjon. Anonymkode: 7e9c7...2ee 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikre perioder er IKKE prevensjon. Amming er IKKE prevensjon. Hoppe av i svingen er IKKE prevensjon. Anonymkode: 7e9c7...2ee Man kan ikke bli gravid i sikre perioder. Har praktisert dette selv i over åtte år nå. Mener ikke at det skal erstatte prevensjon heller, men bedre informasjon om hvordan kroppen fungerer er jo aldri dumt. Alt jeg har lært meg etter at jeg fant ut at hormonprevensjon ikke var for meg har jeg måtte finne ut av selv. I tillegg til å bruke lang tid for å bli kjent med egen kropp. Anonymkode: 0c5bb...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #7 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg mener at mange hauser opp bivirkningene av hormonell prevensjon noe voldsomt. Det gjelder for eksempel blodproppsrisikoen som det kan virke som noen tror er helt ekstremt stor når man går på hormonprevensjon, mens risikoen i realiteten er veldig, veldig lav. Denne opphausingen skaper frykt, og det er virkelig ikke bra når det er skremselspropaganda. Anonymkode: 84dee...43c For meg som har sett bivirkningene på nært hold så er ikke jeg villig til å ta den risikoen selv om den er aldri så lav. Har mistet en som følge av blodpropp som gikk til lungene og flere har fått problemer med stoffskiftet. Anonymkode: 984d0...4a6 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #8 Skrevet 25. februar 2023 Det fører til mindre tilfeldig og usikker sex. Flott! Anonymkode: db90b...ebe
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #9 Skrevet 25. februar 2023 Gikk selv på p-piller i 11-12år før jeg sluttet ifjor. Enda ikke fått første mens etter slutt men faktisk fått sexlysten tilbake. Anonymkode: a2c87...30e
Topsi Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 16.57): Kanskje flere av oss må komme til konklusjonen at bivirkninger og aborter er prisen vi betaler for å ville ha et spontant sexliv hvor vi ønsker å kunne ha så mye sex vi vil akkurat når vi vil det uten å planlegge så veldig eller styre med det, men uten den naturlige konsekvensen som jo er graviditet. Det er ikke kvinner som betaler prisen ved abort, det er fosteret, samt jeg og naboen via skatteseddelen, du snakker om at fri sex uten konsekvenser er bra, og om flere fostre må dø som en følge av det så er det ok. Jeg er helt uenig. Jeg synes man i det minste kan gjøre en liiiiten innsats for å ikke sette et foster i en slik situasjon fordi konsekvensfri sex er så kult Endret 25. februar 2023 av Topsi 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #11 Skrevet 25. februar 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Det er ikke kvinner som betaklr prisen ved abort, det er fosteret, du snakker om at fri sex uten konsekvenser er bra, og om flere fostre må dø som en følge av det så er det ok. Jeg er helt uenig. Jeg synes man i det minste kan gjøre en liiiiten innsats for å ikke sette et foster i en slik situasjon fordi konsekvensfri sex er så kult Hva legger du i liiiiten innsats? Selvfølgelig skal man gjøre alt man kan for å unngå uønsket graviditet, men å "presse" kvinner til å gå på hormonprevensjon med masse uønskede bivirkninger er ikke veien å gå (selv om det p.t. er sånn det er). Hormonprevensjon er fint for mange, men ikke for alle. Kondom i langvarige forhold er ikke realistisk, for de fleste, og mange hygger seg litt før de tar på kondomen. Hadde det vært menn som ble gravide og måtte være ansvarlige for å unngå graviditet så hadde vi hatt mange flere og bedre alternativer allerede. Anonymkode: 0c5bb...dd7
Topsi Skrevet 25. februar 2023 #12 Skrevet 25. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva legger du i liiiiten innsats? Selvfølgelig skal man gjøre alt man kan for å unngå uønsket graviditet, men å "presse" kvinner til å gå på hormonprevensjon med masse uønskede bivirkninger er ikke veien å gå (selv om det p.t. er sånn det er). Hormonprevensjon er fint for mange, men ikke for alle. Kondom i langvarige forhold er ikke realistisk, for de fleste, og mange hygger seg litt før de tar på kondomen. Hadde det vært menn som ble gravide og måtte være ansvarlige for å unngå graviditet så hadde vi hatt mange flere og bedre alternativer allerede. Anonymkode: 0c5bb...dd7 Hva tror du jeg mener med en liten innsats? TS gjorde det ganske klart at impulsiv konsekvensfri sex, selv om det fører til flere aborter, ikke er noe problem. Jeg mener at homornprevensjon eller kondom faktisk er noe man bør gjøre, forsøke å unngå svangerskap på en eller annen måte før man bruker abort som prevensjon og sender regningen til meg via skatteseddelen. For det virker som at du også, via din motstand mot enkle forholdsregler som f eks kondom, anser abort som uproblematisk prevensjon, Jeg sier nei til det. Eller la meg spørre deg, hvilke forholdsregler mener DU det er fornuftig å ta for å unngå uplanlagt graviditet og abort? Endret 25. februar 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 Topsi skrev (14 minutter siden): Hva tror du jeg mener med en liten innsats? TS gjorde det ganske klart at impulsiv konsekvensfri sex, selv om det fører til flere aborter, ikke er noe problem. Jeg mener at homornprevensjon eller kondom faktisk er noe man bør gjøre, forsøke å unngå svangerskap på en eller annen måte før man bruker abort som prevensjon og sender regningen til meg via skatteseddelen. For det virker som at du også, via din motstand mot enkle forholdsregler som f eks kondom, anser abort som uproblematisk prevensjon, Jeg sier nei til det. Eller la meg spørre deg, hvilke forholdsregler mener DU det er fornuftig å ta for å unngå uplanlagt graviditet og abort? Jeg mener at å gå på legemidler som gir bivirkninger som går sterkt utover livskvaliteten ikke er veien å gå, i hvert fall. Ingen sexlyst, akne, tørr/flassete hud, depresjon, økt sjanse for blodpropp osv er er for meg bivirkninger jeg ikke er villig til å akseptere. Kondom er fint det, i teorien. Å få folk til å bruke det 100% korrekt og til enhver tid er likevel ganske så utenkelig. Så det er skattepengene dine du er redd for? Det er ikke egentlig omtanke for fosteret? For hvis sistnevnte er tilfellet må du vel være imot kobberspiral? Med den så befruktes jo egget, men det har ikke gode nok forhold til å feste seg. Kobberspiral er jo hormonfritt, men jeg er ikke villig til å blø tre uker hver måned og alltid være redd for om jeg skal begynne å blø når jeg er ute blant folk. Jada, har prøvd det og. Nå går jeg for god kjennskap til egen kropp, kondom i den fruktbare perioden og uten ellers, frem til han får utført vasektomi. Anonymkode: 0c5bb...dd7 1
Topsi Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg mener at å gå på legemidler som gir bivirkninger som går sterkt utover livskvaliteten ikke er veien å gå, i hvert fall. Ingen sexlyst, akne, tørr/flassete hud, depresjon, økt sjanse for blodpropp osv er er for meg bivirkninger jeg ikke er villig til å akseptere. Kondom er fint det, i teorien. Å få folk til å bruke det 100% korrekt og til enhver tid er likevel ganske så utenkelig. Så det er skattepengene dine du er redd for? Det er ikke egentlig omtanke for fosteret? For hvis sistnevnte er tilfellet må du vel være imot kobberspiral? Med den så befruktes jo egget, men det har ikke gode nok forhold til å feste seg. Kobberspiral er jo hormonfritt, men jeg er ikke villig til å blø tre uker hver måned og alltid være redd for om jeg skal begynne å blø når jeg er ute blant folk. Jada, har prøvd det og. Nå går jeg for god kjennskap til egen kropp, kondom i den fruktbare perioden og uten ellers, frem til han får utført vasektomi. Anonymkode: 0c5bb...dd7 Det er alltid fosteret som er min hovedbekymring, men noen har en tendens til å drite i fosteret, og da kan det kanskje ha noe å si at de bruker mine og naboens skattepenger på unødvendige aborter få folk til å tenke seg om kanskje mer enn en gang. Jeg vil ikke betale for andres sexliv, men jeg vil heller betale for prevensjonsmidler til unge jenter enn å betale for 10 aborter fordi noen ikke vil bruke kondom eller hormoner. TS sitt innlegg er et superbra argument for å innføre i det minste egenandel på abort. Idag er det gratis. Jeg er ikke imot spiralen, selv om jeg ikke ville brukt det seslv, det er en helt annen diskusjon. La meg si det sånn, jeg har sympati for kvinner som i ulike situasjoner befinner seg i en situasjon der hun uheldigvis har blitt gravid, men jeg vil ikke ha et samfunn som ts forfekter, et samfunn der fri, konsekvensfri sex er det viktigste, og absiolutt alt annet, inkludert menneskeliv og kapasiteten i helsetjenesten, må vike. For hvis stadig flere bruker abort som prevensjon, er det ikke bare fostre som må dø, men kvinner med PCOS, endometriose og andre gynekologiske tilstander må vente enda lenger på hjelp, fordi abort prioriteres over nesten alt annet, kanskje bortsett fra kreft, på gyn poliklinikker fordi det er tidssensitivt Endret 25. februar 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å bruke kondom. Anonymkode: 7b356...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å bruke kondom. Anonymkode: 7b356...ac7 Jeg sikter til alle som synes kondom er kleint å bruke. Har møtt på endel selv, og blir helt ærlig like sjokkert hver gang. Anonymkode: 7b356...ac7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #17 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg som har sett bivirkningene på nært hold så er ikke jeg villig til å ta den risikoen selv om den er aldri så lav. Har mistet en som følge av blodpropp som gikk til lungene og flere har fått problemer med stoffskiftet. Anonymkode: 984d0...4a6 Jeg har sett alvorlige bivirkninger av andre typer legemidler på nært hold. Selv har jeg fått anafylaksi av et legemiddel. Det betyr jo ikke at det betyr at det er farlig for de aller, aller fleste andre. Det finnes vel stort sett ingen legemidler (annet enn kanskje typ minifom) som ikke har noen mulighet for alvorlige bivirkninger, og det er selvsagt en overveining man må ta egentlig uansett hvilket legemiddel man velger å ta, til og med for paracet der du kan få anafylaktisk reaksjon eller toksisk epidermal nekrolyse som innebærer at huden faller av. Men jeg tror ikke de fleste som tar paracet tenker over at huden kan falle av. Anonymkode: 84dee...43c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #18 Skrevet 25. februar 2023 kondom eksisterer liksom ikke, vertfall ikke for menn. er ferdig med sex 38 år gammel. så mye styr. enklere å bruke dildoer. de sprer ikke sykdommer, kan ikke gjøre deg gravid og har ikke ereksjons problemer. Anonymkode: fa220...131
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #19 Skrevet 25. februar 2023 Jeg kommer hvertfall aldri til å bruke p-piller igjen. Null sexlyst, depresjon, kviser... absolutt ikke verdt det. Følte meg som et helt nytt menneske da jeg sluttet. Anonymkode: 383de...236 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå