Gå til innhold

Sen ADHD diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn går i 6.klasse å er veldig ukonsentrert på skolen. Det ble nevnt mistanke om ADHD. Tanken har aldri slått meg, men til mer jeg leser om det, jo flere likhetstrekk ser jeg. Hvordan ble ADHD oppdaget hos ditt barn som ikke er hyperaktiv? Tenker ikke på de yngste barna. 

Anonymkode: 211eb...922

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typiske ting er problemer med all form for selvregulering, dårlig korttidshukommelse, vansker med konsentrasjon, vansker med å bytte mellom aktiviteter, misforstår/blir misforstått sosialt. 

Anonymkode: 89228...7a2

Skrevet

Mitt barn går i 5. klasse og blir utredet nå for det samme. Adhd uoppmerksom type. Samme ting som din. Dagdrømmer, virker å ikle høre etter til tider, husker én av tre beskjeder og tingene hennes ligger etter henne som vrakgods🤪 Kan være superfokusert hvis hun synes det er spennende. 

Anonymkode: 207c6...9ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mitt barn går i 5. klasse og blir utredet nå for det samme. Adhd uoppmerksom type. Samme ting som din. Dagdrømmer, virker å ikle høre etter til tider, husker én av tre beskjeder og tingene hennes ligger etter henne som vrakgods🤪 Kan være superfokusert hvis hun synes det er spennende. 

Som du skulle beskrevet mitt barn... hvordan foregår utredningen? 

Skrevet

Utredet i nå i 05. Klasse. Han har vært «stjerneelev» helt til nå, fått med seg alt, gjort det han får beskjed om osv, helt til det kræsja helt. Hjemme har han alltid vært utfordrende, mye utagering, takler overganger dårlig, mye uro, skjønner ikke når han har dratt strikken for langt osv, skifter humør på et blunk fra superhappy til rasende. Evnetest viste han er ganske så smart, noe de tror er noe av årsaken til at han har vært så god til å maskere på skolen.

Nå er jo adhd på jenter ofte litt annerledes enn hos gutter, så høres ikke usannsynlig ut at jenta di kan ha det.

Anonymkode: 78be3...912

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mitt barn går i 6.klasse å er veldig ukonsentrert på skolen. Det ble nevnt mistanke om ADHD. Tanken har aldri slått meg, men til mer jeg leser om det, jo flere likhetstrekk ser jeg. Hvordan ble ADHD oppdaget hos ditt barn som ikke er hyperaktiv? Tenker ikke på de yngste barna. 

Våren i 6 kl etter at dysleksidiagnosen kom på plass, så tok dem addes og sendte henvisning til bup. Da har arbeisminne og konsentrasjonsvansker komt opp i alle tester som var tatt tidligere. Utredning startet i august 22 og stadfestet adhd uoppmerksom type nå i januar. 

Anonymkode: b98e3...3fc

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Som du skulle beskrevet mitt barn... hvordan foregår utredningen? 

Vi tok kontakt med fastlegen som henviste til BUP. Skolen så ikke helt det samme som vi. Fordi hun ikke strever faglig eller sosialt stikker hun seg ikke ut. Læreren var likevel enige med oss i tingene vi beskriver, men hadde ikke tenkt så mye over det. Da vi snakket sammen kom det frem at læreren har tilrettelagt for henne som i mange påminnelser om ditt og datt. (Eks spising, fortsette med neste oppgave og be henne om å følge med😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Typiske ting er problemer med all form for selvregulering, dårlig korttidshukommelse, vansker med konsentrasjon, vansker med å bytte mellom aktiviteter, misforstår/blir misforstått sosialt. 

Anonymkode: 89228...7a2

DÅRLIG JOBB AV FORELDRENE MED ANDRE ORD!
Er så lei av alle foreldre som ikke gjør jobben med på hjelpe barna sine lære seg regulering og så påberoper ADHD!!

Flere foreldre fikk foreldreveiledning i å håndtere barns følelser på en bedre måte og 40 % av barna trengte ikke lenger ADHD-diagnosen. Smak på den dere!!
At barnet ditt er ukonsentrert er i hans natur, ikke en DIAGNOSE.

Anonymkode: 7c6b7...893

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Så bra at du tar tak og er nysgjerrig, og skaffer hjelp til barnet ditt. Unner ingen å oppleve min tenåringstid og ungdom, uten diagnose. Nydiagnostisert i 50-årene, og opplever en sorg over at livet ble unødvendig vanskelig fordi ingen skjønte, og ingen tok tak.

Heier på deg og ungen din!

Endret av Andro
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så lei av alle foreldre som ikke gjør jobben med på hjelpe barna sine lære seg regulering og så påberoper ADHD!!

Flere foreldre fikk foreldreveiledning i å håndtere barns følelser på en bedre måte og 40 % av barna trengte ikke lenger ADHD-diagnosen. Smak på den dere!!

Og lurer på hvorfor ungdom bruker dop når så mange blir foret med amfetamin fra 5-6års alder

Anonymkode: 78e13...4fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trengte? Trengte ikke? Og de 60% da, de finns ikke de heller? 
Hvor finnes denne forskningen/forsøket?

Anonymkode: f2fd7...264

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du BUP leker psykologer eller?😅

• Liker 1
Skrevet

Kom til å tenke på dette med å være ukonsentrert og kanskje dagdrømme.

Jeg tror dette har begynt å bli gjort til ett større problem enn det burde være.

Er det slik nå at det forventes at alle barn er veldig konsentrert på skolen? Det har alltid vært barn som synes skolen er kjedelig, og hva gjør barn som synes skolen er kjedelig? Jo de gidder ikke å følge med, og de dagdrømmer gjerne titt og ofte. Nylig leste jeg ett innlegg fra en hjerneforsker eller noe i den dur, og der ble det poengtert at dagdrømming var veldig viktig for barn i utvikling,og det var særlig gunstig for hjernen.

Jeg synes det begynner å bli litt mange som får diagnosen autist/adhd etc. Er det virkelig så mange som blir født med denne forstyrrelsen? Jeg er ikke i tvil om at noen har disse diagnosene, men så mange?

Det mest spesielle er kanskje der barn blir oppfattet som helt normale, helt til de runder ungdomsskolen, og da kommer plutselig symptomene til syne.

Jeg håper at de som er syke får hjelp, men er litt redd for at kanskje noen får diagnoser de ikke burde hatt, fordi de egentlig er helt normale, men kanskje har krevende personlighet for mennesker rundt dem.

Anonymkode: 3e802...e1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 23.58):

Utredet i nå i 05. Klasse. Han har vært «stjerneelev» helt til nå, fått med seg alt, gjort det han får beskjed om osv, helt til det kræsja helt. Hjemme har han alltid vært utfordrende, mye utagering, takler overganger dårlig, mye uro, skjønner ikke når han har dratt strikken for langt osv, skifter humør på et blunk fra superhappy til rasende. Evnetest viste han er ganske så smart, noe de tror er noe av årsaken til at han har vært så god til å maskere på skolen.

Nå er jo adhd på jenter ofte litt annerledes enn hos gutter, så høres ikke usannsynlig ut at jenta di kan ha det.

Anonymkode: 78be3...912

Ser veldig mange likhetstrekk her ja..gjør skjeldent det han får beskjed om uten protester, må gjenta beskjeder mange ganger, mye sur, å det skifter for fra blid til pottesur fort. har nok mer uro enn jeg egentlig har tenkt over, bare tenkt at han er energisk og aktiv. Hjelper å ta han med på en tur eller sende han ut i hagen å få springe litt, roer ser da mer etterpå. Er uoppmerksom i timene å gjør skjeldent det han får beskjed om. 

Skrevet

Har dere sjekket for Asperger syndrom? Asperger har samme likhetstrekk som ADHD. 

Anonymkode: 2c4ec...ec6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kom til å tenke på dette med å være ukonsentrert og kanskje dagdrømme.

Jeg tror dette har begynt å bli gjort til ett større problem enn det burde være.

Er det slik nå at det forventes at alle barn er veldig konsentrert på skolen? Det har alltid vært barn som synes skolen er kjedelig, og hva gjør barn som synes skolen er kjedelig? Jo de gidder ikke å følge med, og de dagdrømmer gjerne titt og ofte. Nylig leste jeg ett innlegg fra en hjerneforsker eller noe i den dur, og der ble det poengtert at dagdrømming var veldig viktig for barn i utvikling,og det var særlig gunstig for hjernen.

Jeg synes det begynner å bli litt mange som får diagnosen autist/adhd etc. Er det virkelig så mange som blir født med denne forstyrrelsen? Jeg er ikke i tvil om at noen har disse diagnosene, men så mange?

Det mest spesielle er kanskje der barn blir oppfattet som helt normale, helt til de runder ungdomsskolen, og da kommer plutselig symptomene til syne.

Jeg håper at de som er syke får hjelp, men er litt redd for at kanskje noen får diagnoser de ikke burde hatt, fordi de egentlig er helt normale, men kanskje har krevende personlighet for mennesker rundt dem.

Anonymkode: 3e802...e1e

Veldig enig i dette!

Å være uoppmerksom, kjede seg, glemme beskjeder osv. ligger i barns natur. Jeg tror problemer ofte oppstår fordi vi forventer at barn skal fungere som små voksne, og at alle skal passe inn i den samme boksen. 

Å være i dårlig/vekslende humør er jo også helt normalt, og ikke rart dersom du til stadighet føler på at du ikke passer inn/ ikke mestrer f.eks. skolegang. For ikke å snakke om når hormonene begynner å gjøre sitt inntog når tenårene nærmer seg.

Men jeg forstår at det er vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. Kanskje har barnet egentlig gode forutsetninger for å lære og å klare seg sosialt dersom mer foregår på barnets premisser - men hvordan får man til det når man lever i et samfunn som er lagt opp til at alle skal gå det samme løpet, på den samme normerte tiden? Bare mine tanker 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: d3329...8ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...