Gå til innhold

Hvorfor oppgis det ikke holdbarhet etter åpning?

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke matprodusentene oppgi holdbarhet på maten etter at pakken er åpnet? f.eks kjøttdeig. Det er jo som regel veldig forskjellig hvor lenge en matvare er holdbar før og etter åpning.  Jeg vet noen få gjør det, men langt fra de fleste. 

Det kan være med på å redusere matsvinn og hjelper oss i små husholdninger som ikke spiser hele pakken. 

Anonymkode: e5a12...cb0

• Liker 4

Fortsetter under...

Har sett det står på mange forskjellige produkter, men det er kanskje ikke synlig nok. Det går dessuten an å tenke litt over det man kjøper. Jeg kjøper for eksempel aldri en stor hvitost fordi jeg vet sjansen for at jeg spiser den innen rimelig tid er liten, og jeg kommer ikke til å rive eller fryse den.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel litt fordi dette er noe du kan google deg til selv. Det er grenser for hvor mye det er plass til på en liten pakke. 

Anonymkode: 345d6...b94

Ja, synes slikt går under allmennkunnskap de fleste voksne burde ha tilegnet seg.

• Liker 4

Annonse

Tror det er fordi det er allmennkunnskap.

Alt ferskt kjøtt som åpnes fra vakuum pakke skal stekes med en gang ellers blir det dårlig. Biff og noe fisk er unntaket, kan ligge noen timer åpnet og ustekt uten å bli dårlig.

Etter steking bør kjøttet enten spises, fryses eller kan oppbevares innpakket i kjøleskap i 2-3 døgn.

Anonymkode: d7ca1...dcb

• Liker 3

Den beste måten å redusere matsvinn, er definitivt å se, lukte og smake på maten. Sånn ellers, rått kjøtt bør stekes etter åpning, men kan lagres noen dager etter steking.

Anonymkode: 97608...042

• Liker 3

Fordi produsenten da ville fått et ras med klager.

De vet ikke hvor lenge produktet står på benken før du setter det kaldt, de vet ikke hvordan du pakker inn produktet (leverposdeig med plastlokk holder mange ganger så lenge som en pakke du bare setter inn i kjøleskapet). De vet ikke om du tar kniven du har slikket på, og så tar litt mer leverposdeig. 

Anonymkode: 18051...e1a

• Liker 5
AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 17.51):

Tror det er fordi det er allmennkunnskap.

Alt ferskt kjøtt som åpnes fra vakuum pakke skal stekes med en gang ellers blir det dårlig. Biff og noe fisk er unntaket, kan ligge noen timer åpnet og ustekt uten å bli dårlig.

Etter steking bør kjøttet enten spises, fryses eller kan oppbevares innpakket i kjøleskap i 2-3 døgn.

Anonymkode: d7ca1...dcb

Det skjer ikke en kjemisk reaksjon i det øyeblikket du åpner pakken, det går helt fint å åpne en pakke kjøttdeig, steke halve den ene dagen og halve den neste, men det beste er jo å fryse ned det man ikke bruker. 

Kjøleskap er dessuten forskjellige, og jo lavere temperatur, jo lenger kan mat oppbevares uten å bli dårlig.

AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 21.14):

Hva med et glass oliven f.eks? Er alltid i tvil om hvor lenge etter åpning de varer.. enig med TS, burde stå på alle matvarer!

Anonymkode: 08589...894

Når jeg åpner et glass oliven så tar jeg dem jeg skal bruke og så heller jeg matolje på toppen. Da holder de i mange uker i kjøleskapet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Jeg vet mange sier man "må bare se, lukte, smake" men av og til fungerer ikke det.

Så vidt jeg husker finnes det matvarer som blir dårlige før man ser, lukter eller smaker det (som pasta).

Og om man kjøper en matvare for første gangen vet man kanskje ikke hvordan den skal se ut, lukte, eller smake som. Jeg kjøpte en gang en ferdiglagd eggesalat. Den var innenfor datoen og alt virket fint, men når jeg smakte på den smakte den surt. Så jeg kastet den og kjøpte en ny en. Den smakte også surt, så jeg kastet den også. Så tittet jeg på ingrediensene og så den hadde sitron eller eddik eller et eller annet sånt som ga den "sure" smaken.

Om det hadde vært omvendt, at jeg trodde den skulle ha den syrlige smaken i seg selv om den egentlig ikke skulle ha det, hadde jeg bare spist den og mest sannsynlig blitt skikkelig dårlig. Så se, lukt, smak fungerer bare på matvarer man kjenner fra før.

On 2/25/2023 at 5:48 AM, AnonymBruker said:

Fordi produsenten da ville fått et ras med klager.

De vet ikke hvor lenge produktet står på benken før du setter det kaldt, de vet ikke hvordan du pakker inn produktet (leverposdeig med plastlokk holder mange ganger så lenge som en pakke du bare setter inn i kjøleskapet). De vet ikke om du tar kniven du har slikket på, og så tar litt mer leverposdeig. 

Anonymkode: 18051...e1a

Men jeg tenker at de må jo gå ut ifra at folk behandler varen riktig. Det gjør de jo med vanlig datostempling også. En uåpnet pakke med kjøttdeig holder til og med datoen hvis den legges i kjøleskapet uten å ha ligget i romtemperatur i flere timer. Men ligger den i romtemperatur lenge har den blitt behandlet feil, og da er dermed datostemplingen ikke lenger relevant.

Så da tenker jeg de iallefall kan skrive noe sånt som "holder 3-5 dager i kjøleskap hvis oppbevart riktig". Den der hvis oppbevart riktig må vel sikre produsentene.

For om man slikker på kniven eller ikke legger på lokk går man jo mot det vi alle lærte på skolen når det kom til grunnleggende matsikkerhet. Når det kommer til leverpostei o.l. kan de jo og også skrive noe  sånt som "hvis oppbevart med tett lokk, holdbar ca. 5 dager i kjøleskap".

Anonymkode: 02359...a46

Annonse

Brunhilde skrev (4 timer siden):

Det skjer ikke en kjemisk reaksjon i det øyeblikket du åpner pakken, det går helt fint å åpne en pakke kjøttdeig, steke halve den ene dagen og halve den neste, men det beste er jo å fryse ned det man ikke bruker. 

Kjøleskap er dessuten forskjellige, og jo lavere temperatur, jo lenger kan mat oppbevares uten å bli dårlig.

Når jeg åpner et glass oliven så tar jeg dem jeg skal bruke og så heller jeg matolje på toppen. Da holder de i mange uker i kjøleskapet. 

Det skjer i høyeste grad en kjemisk reaksjon når pakken åpnes.

Anonymkode: 5f232...6ee

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjer i høyeste grad en kjemisk reaksjon når pakken åpnes.

Anonymkode: 5f232...6ee

Jeg skulle vært mer tydelig, det skjer ikke en kjemisk reaksjon som gjør at kjøttet blir dårlig det øyeblikket vakumet brytes. Beklager at presiseringen manglet, det gikk litt fort da jeg svarte.

• Liker 1

Jeg vet ikke om det har så mye for seg, da jeg opplever at de matvarene som faktisk har denne merkingen, holder seg mye lenger enn dette. Skal de ha en slik merking, så må de være sikre på at skinka f.eks. holder seg de 3 dagene i 4 grader som det merkes med. Men i realiteten holder skinke seg fint i alle fall 1 uke i vanlig kjøleskap om man ikke lar den bli varm på benken når man smører. Om folk føler slik merking, så fører det egentlig til mer kasting.... Juice ser jeg også oftest har slik merking, og den holder seg veeldig mye lengre. Tror jeg har drukket juice som var åpnet for 2 uker siden, og den smakte som normalt! 

Men jeg har også opplevd at datomerking spesielt på kjøtt og fisk ikke er helt til å stole på, dvs det blir dårlig før utløpsdatoen. Det kan være pga forholdene i butikken (noen ganger ser jeg maten stå lenge på tralla før det havner i disken f.eks.), at varen ligger lenge i handlevogn og deretter frakt hjem, at kjøleskapet holder for høy temperatur osv. 

• Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...