Gå til innhold

Har vi som kjøpte vår første leilighet like før nedgangen virkelig vært så dumme folk skal ha det til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg kjøpte vår første leilighet for to år siden som vi hadde planer om å bo i til vi får barn. Vi har begge hatt uflaks før i livet som har ført til at vi kom inn på markedet som 32 åringer. Vi får stadig vekk høre at vi burde fortsatt å leie siden alle visste det ville komme høyere renter, men kunne man virkelig forutse når det ville skje? Vi tenkte da vi så sterk prisvekst på boliger under pandemien at vi måtte skynde oss inn på markedet. Vi flyttet til et sted hvor vi ikke kjenner noen siden vi ikke kom inn i Oslo. Var vi dumme som ikke fortsatte å leie og nyte livet i hjemtraktene våre istedenfor å flytte bort? Kunne vi forutsett dette? 

Anonymkode: 45e36...967

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er alltid lønnsomt å kjøpe og jo før jo bedre. Nedgangen nå kommer til å gå opp igjen og å kjøpe er alltid en investering. Å leie i to år til hadde vært bortkastet penger

Anonymkode: 20cac...37d

• Liker 16
Skrevet

Økt rente har ført til økte leieutgifter også. Så nei, dere har ikke nødvendigvis tapt på å kjøpe kontra å leie.

Jeg kjøpte min første leilighet rett før en økonomisk nedgang, med høy rente. Dette var vel rundt 15 år siden. Renten gikk da fra ca 1% til nesten opp i 7%. Jeg planla å bo der i minst 5-6 år. 

Da jeg solgte leiligheten, solgte jeg den med nesten 1 mill i fortjeneste.. Så jeg var ganske så fornøyd med kjøpet, jeg da. Hadde jeg leid, hadde jeg måttet betale høye leieutgifter for å bøte på eierens høye renteutgifter, så ingen forskjell om det var jeg som måtte betale renteutgiftene som eier, eller om jeg måte betale eiers renteutgifter som leieboer. 

Anonymkode: c718c...8aa

• Liker 2
Skrevet

Altså er vel bedre å betale 5000 i renter enn 15000 i andres avdrag og renter? 

Anonymkode: 704fe...b65

• Liker 6
Skrevet

Så lenge dere skal bo der, er det jo ikke dumt. Det går sikkert opp på sikt, men om dere skal selge det neste året er det vel kanskje ikke slikt at dere vil gå i pluss.

Anonymkode: 13862...fba

Skrevet

Det var et signifikant bedre valg, enn å leie. At tidene endres, er noe vi bare må regne med. Og altfor lett for folk utenfra å dømme. Synes dere var kloke. Så kan man jo legge inn ord som uflaks, uheldige, osv. Men dumme? Absolutt ikke! 🙂

Skrevet

Så lenge man kjøper for å bo og ikke som investering så ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: 1d6d5...f34

• Liker 1
Skrevet

Må man alltid tenke på videresalg, da? Kan man ikke bare få lov til å være fornøyd med å ha klart å kjøpe seg noe, kommet seg inn på markedet, eie sin egen bolig? 
Må alltid fokuset være på hva man evt taper på et evt salg en gang? 
Vær fornøyd du, lev her og nå og kos deg med at du eier egen bolig! 

Anonymkode: 113b6...9ee

• Liker 4
Skrevet

Ikke tenk på det :-) Dette er jo ikke så lett å spå som alle i etterpåklokskapen skal ha det til. Min samboer og jeg kjøpte vår første felles bolig den dagen lehman brothers falt 😅 Og deretter skulle vi selge egne boliger i et mildt sagt stillestående marked. Det gikk det, men sett i ettertid "burde" vi hatt is i magen og turt å vente et halvt år. Kunne muligens tjent hundre tusen på det. Bygones. Får ikke gjort noe med det. Kunne sikkert vært værre også 😊

Anonymkode: 26318...1ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Må man alltid tenke på videresalg, da? Kan man ikke bare få lov til å være fornøyd med å ha klart å kjøpe seg noe, kommet seg inn på markedet, eie sin egen bolig? 
Må alltid fokuset være på hva man evt taper på et evt salg en gang? 
Vær fornøyd du, lev her og nå og kos deg med at du eier egen bolig! 

Anonymkode: 113b6...9ee

Ganske enig i dette. 

Alt handler ikke om penger. 

Samboeren min solgte sin forrige leilighet med tap. Ikke så mye, riktignok, men likevel tap. 

Uten at han på noen måte angret på at han kjøpte. Han elsket den leiligheten og storkoste seg i den de årene han bodde der. Han koste seg med å pusse opp slik HAN ville ha det, uten å måtte ta til takke med hva en eier godtok av krumspring (som ofte ikke er et skruehull i veggen engang, langt mindre riving av vegger og totalrenovering av bad ;) )

Anonymkode: c718c...8aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om det er dumt eller ikke sånn rent investeringsmessig vet du jo ikke før nedgangen virkelig har startet (om det i det hele tatt blir noe nedgang)... Om jeg skulle tenkt "gjorde jeg noe dumt?" om alle aksjene jeg har kjøpt som har sunket i verdi dagen etter, ville jeg knapt sovet om natten.

Som sagt tidligere i tråden, for en privatperson som kjøper bolig for å bo i, så spiller ikke verdiøkning/tap noen rolle.

Skrevet

Blir det noen voldsom nedgang da? Hvis dere skal bo der i et par år vil markedet helt sikkert ha forandret seg innen den tid. Noen har ventet på krakket siden 90-tallet… Å kjøpe innebærer uansett at du betaler ned på ditt eget lån og ikke må betale en masse i leie. De pengene ser du i alle fall ikke igjen.

Anonymkode: 55d13...6fa

• Liker 1
Skrevet

Det var smart, nå spiser inflasjonen opp verdien på lånet for dere og 

Anonymkode: 17e10...2ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samboer og jeg kjøpte vår første leilighet for to år siden som vi hadde planer om å bo i til vi får barn. Vi har begge hatt uflaks før i livet som har ført til at vi kom inn på markedet som 32 åringer. Vi får stadig vekk høre at vi burde fortsatt å leie siden alle visste det ville komme høyere renter, men kunne man virkelig forutse når det ville skje? Vi tenkte da vi så sterk prisvekst på boliger under pandemien at vi måtte skynde oss inn på markedet. Vi flyttet til et sted hvor vi ikke kjenner noen siden vi ikke kom inn i Oslo. Var vi dumme som ikke fortsatte å leie og nyte livet i hjemtraktene våre istedenfor å flytte bort? Kunne vi forutsett dette? 

Jeg vil kun si dere var dumme om dere ikke bandt renta når dere kjøpte. Men leie er ikke noe særlig bedre, jeg er heldig som har like utgifter i bo som for 5 år siden. 

Anonymkode: de331...d3d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, dere er ikke "dumme" fordi dere kjøpte deres første leilighet. Gratulerer! 😊

Men: høyere renter er noe som var ganske tydelig varslet på forhånd, så dette er noe man visste ville skje i nærmeste fremtid. Nøyaktig hvor mye de ville øke, og hvor mye annet som skulle skje på toppen av det hele, det er noe annet..

De som nok har vært litt "dumme", er de som har lånt til over pipa fordi de trodde rentene ville fortsette å være lave. Hvis dere vet at dere vil klare dere greit fremover til tross for økt rente og økte utgifter, og trives der dere bor nå og ikke har planer om å selge igjen i nærmeste fremtid, ser jeg ikke hva som skulle være "dumt" med det.

Anonymkode: 68803...2fc

Skrevet

Ingen fare, du sitter trygt. Det kommer en million ukrainere og alle skal ha leilighet. Prisene vil stige og uansett på lang sikt. 

Anonymkode: fb6ed...105

Skrevet

Det er ingen som kunne forutsi renteøkningene. Bare se på statistikken, det er veldig få som har bundet renta.

Vi kjøpte oss opp i boligmarkedet i november i fjor sentralt i Oslo, kjøpte en leilighet til ca. 7 mill. Nå som markedet har snudd så kan vi få 700’ mer basert på salgsprisene i det område vi kjøpte i.

Anonymkode: 613ad...17e

Skrevet

Det er nok heller folkene som mener dere er dumme som ikke har peiling. Med mindre dere har kjøpt bolig som et spekulasjonsobjekt for kortsiktig gevinst har nok timingen vært dårlig. Hvis ikke høres det ut som en god investering.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skummelt, men hvis dere klarer å få gode venner der så  har dere gjort det bra.

Skrevet

Tror ikke det var dumt, nei. Dere var to som flyttet til et sted dere ikke kjenner noen, jeg flyttet alene til et sted jeg ikke kjente noen. Det har gått bra det, nå har jeg blitt kjent med mange.

Anonymkode: 43c57...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...