Gå til innhold

Ville dere skaffet hund i vår situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen realistiske og erfarne hundefolk der ute som har lyst til å mene noe? 

Ville dere skaffet hund om dere var i vår situasjon? Jeg har lyst på, men er usikker på om det egentlig er lurt.

Vi er en familie med to voksne og et barn på snart 4 år. Hun kommer til å forbli enebarn. Vi bor i et rekkehus med hageflekk. Det er gode turområder nært på.

Pr nå har jeg ca 20 minutter kjøretid til jobb, og god mulighet for hjemmekontor. Mannen har ca 50 minutter reisetid, og litt mindre hjemmekontor. Vi har begge fleksitid. Han er også bortreist i snitt 2-3 uker pr år slik jobben hans er nå.

Grunnen til at jeg ønsker hund er at jeg har gode erfaringer og minner fra min egen oppvekst med hund. Og jeg unner datteren min å få vokse opp med dyr, kanskje særlig siden hun ikke har noen søsken... 

Det som holder meg tilbake er at vi har relativt lite nettverk/familie her vi bor, samtidig som vi liker å reise utenlands (noen steder hundevennlige, andre ikke). Vi fabler også om en reise på 3 mnd + når barnet er litt eldre, hvor det ikke er aktuelt å ha med hund. Det er ikke sikkert dette blir noe av, men hvis... Hva gjør man med hunden da? 

Blir glad for alle innspill, kritiske også. Er det noen åpenbare innvendinger jeg ikke har tenkt på? Noen som skaffa seg hund, og så angra som vil fortelle hvorfor?

Anonymkode: b92c3...aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo ut som dere har både tid og anledning til å ha hund i hverdagen, siden det er rom for hjemmekontor og hunden slipper å være veldig mye alene hjemme osv.

Jeg tenker dere godt kan ha hund - men jeg ville funnet en løsning på dette med reiser først. Kanskje dere har noen i nærheten som kan passe den - en nabo eller kollega eller noe slikt? Eventuelt en kennel dere stoler på? Greit å ha en plan på forhånd. 

Anonymkode: 43457...84a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere ikke har nettverk rundt dere, så ville jeg venta til det var på plass. 

Og venta med denne lange reisen, og kjøpt hund etter det. 3mnd på kennel eller hos andre folk er lenge. 

Du har også et barn på 4 år, som sikkert krever sitt. 

En hund skal ha tur om morran, ettermiddagen når man kommer hjem fra jobb, og så gjerne en kveldstur også. Og det er bare lufteturene, en hund krever også trening uansett hvilken rase man velger. 

Høres mer ut som en katt passer bedre deres livsstil. 

Jeg har selv hund, 5 år gammel, og har nettopp fått baby. Og Gud så lite tid jeg har til overs til hunden nå, hun kjeder seg skikkelig om dagene. Luftetur får vi til, men har lite tid til trening. 

Jeg ville ventet noen år hvis jeg var dere, slik at barnet også kan hjelpe til litt. 

Ser så mange annonser på finn, om hunder som omplasseres pga lite tid og "allergi"... 

Anonymkode: 01d6f...41b

• Liker 3
Skrevet

Vi har det som dere, skaffet hund da barnet var fem (bør være så store for å kunne delta litt på oppdragelse av valpen som f.eks å ikke klappe/gi oppmerksomhet når den hopper). 

Fant hundepasser i en nabofamilie som trives godt med å være avlastningshjem. Om dere er flinke til å oppdra hunden og kjøper en godlynt rase som er liten/mellomstor, er min erfaring at hundepass er enkelt å skaffe.

Større hunder er vanskeligere.  

Anonymkode: cc60e...3f1

• Liker 1
Skrevet

Tenker også at mye ligger til rette for at dere kan ha hund, og tenker også det er veldig sunt for barn å vokse opp med dyr rundt seg. Om jeg var dere, ville jeg tidlig lagt tid og energi i å bli kjent med andre med hund eller mennesker som ønsker å passe hund. En mulighet er å melde seg på kurs med hunden for å bli kjent med andre hundeeiere og gjerne holde kontakten med disse etter kurset. En annen mulighet er å melde seg inn i diverse Facebook-grupper. Her jeg bor er det flere slike grupper der man kan bli kjent med mennesker som ønsker å passe hund, både av og til i hverdagen, men også i lengre perioder. Ville blitt godt kjent allerede når valpen var liten, sånn at dere finner noen dere stoler på og som hunden er godt kjent med før dere evt skal reise bort. Det kan også være gull verdt i hverdagen ved for eksempel sykdom eller bare for avlastning. Det finnes også egne turgrupper. Jo større nettverk dere har, jo bedre er sjansen for å få hundepass. :) 

Anonymkode: 60001...109

Skrevet (endret)

Har to vennepar som skaffet seg hund og angret, begge skylte på allergi, problemet var nok heller det at det var for slitsomt å gå tur hver eneste dag.

Har hund og barn selv, det fungerer fint. Har katt også, det er lettere enn hund.

Endret av hraff
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker også at mye ligger til rette for at dere kan ha hund, og tenker også det er veldig sunt for barn å vokse opp med dyr rundt seg. Om jeg var dere, ville jeg tidlig lagt tid og energi i å bli kjent med andre med hund eller mennesker som ønsker å passe hund. En mulighet er å melde seg på kurs med hunden for å bli kjent med andre hundeeiere og gjerne holde kontakten med disse etter kurset. En annen mulighet er å melde seg inn i diverse Facebook-grupper. Her jeg bor er det flere slike grupper der man kan bli kjent med mennesker som ønsker å passe hund, både av og til i hverdagen, men også i lengre perioder. Ville blitt godt kjent allerede når valpen var liten, sånn at dere finner noen dere stoler på og som hunden er godt kjent med før dere evt skal reise bort. Det kan også være gull verdt i hverdagen ved for eksempel sykdom eller bare for avlastning. Det finnes også egne turgrupper. Jo større nettverk dere har, jo bedre er sjansen for å få hundepass. :) 

Vil også anbefale dere å velge rase med omhu. Som en over skriver, er det lettere å få hundepass til små/mellomstore raser som ikke krever veldig mye og som anses for å være "enkle". Å velge en allergivennlig rase, kan også være lurt. I tillegg er det praktisk med en rase som ikke krever allverdens med motivasjon og stimuli i hverdagen, siden dere også har en 4åring å ta vare på. Alle hunder må ha tur og mental stimuli, men det er likevel stor forskjell på rasene. Noen hunderaser tåler fint roligere dager innimellom. :)

• Liker 1
Skrevet

Hadde venta til ungen var minst 6 år gammel.

Anonymkode: 4aa1c...abb

• Liker 3
Skrevet

Og det er kanskje litt dumt å planlegge hund og også planlegge å reise i 3 mnd? Da bør dere vente til etter dere har reist.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det vanskeligste og enkleste med hund og unger er at man aldri må se på hunden som en "kompis" eller "selskap" for ungen for det er den bare ikke, den er ikke et familiemedlem, og den er ikke en kosebamse eller lekekamerat, den er en hund og skal respekteres deretter. Den skal ha sine turer, selv med en hageflekk å slippe den ut på, og den skal ha tiden det tar å gi den det den trenger av trening osv.. og det skal den ha også om 5 år, 10 år osv.. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må beregne en slags "barselspermisjon" først. Det er ikke bare å få seg en hund i helga og dra på jobb på mandag. Det går ikke. 

Vi hadde 4 jenter og oss selv da vi fikk hund, og jeg ventet på en operasjon, og hadde ergo en del måneder hjemme før jeg måtte på jobb. En liten valp trenger jo ikke lange turen, men han trenger at det er noen der. 

Da den ble litt eldre så gikk jo de yngste reduserte dager. Det begrenset hvor lenge valpen/unghunden måtte være alene. En hund trenger mye fram til den er 2 år, både oppdragelse, trygghet osv. Du vil merke at det er utfordringer mht å være alene, og du må alltid hjem rett etter jobb osv.- 

Vi fant jo ut etter som årene gikk, at det var veldig greit å ha mange barn som kunne gå tur rett etter skole. For hunden må tisse, og den må stimuleres. Det kan ikke en 4 åring ordne med.  Jeg synes vel kanskje at hun er for ung barnet deres med tanke på at dere er alene og både har hund og lite barn samtidig, og at du må ha en plan for hvordan dette skal gjennomføres. Det er dessuten greit å finne en familie som kan ta hunden i ferier. Vi hadde svigermor som alltid hadde ønsket seg hund. Ergo har hun hatt hunden i perioder. Vi hadde i tillegg noen vennepar. Disse "dukket" ikke opp som potensielle hundepassere før vi fikk hunden, så det er jo mulig at dere møter på noen over årene...Men i utgangspunktet så hadde det vært greit å ha noen som kunne ta hunden i perioder.

Jeg tror det er mange som kunne tenkt seg hund, men som ikke har anledning til å ha en fulltid. Men det forutsetter jo at hunden er sosialt veltilpasset, og da kommer vi tilbake til punkt 1. Dere må sette av tid til den når den er liten og skal oppdras. 

Anonymkode: 57b30...97a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjør på! Det høres ut som dere er i en ideell situasjon. Dette med nettverk er ikke så viktig, vi har igrunn aldri hatt noe særlig med slikt selv, men har klart oss helt fint. Hvis man vil reise bort, finnes det mange gode kenneler (bare gjør grundig research først)

Anonymkode: 16cda...48d

Skrevet

Jeg ville ventet til 3mnd turen var unnagjort. I tillegg til dere er sikre på at dere har tid til hunden når barnet må følges opp mer med skole og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: f665f...ce6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Noen realistiske og erfarne hundefolk der ute som har lyst til å mene noe? 

Ville dere skaffet hund om dere var i vår situasjon? Jeg har lyst på, men er usikker på om det egentlig er lurt.

Vi er en familie med to voksne og et barn på snart 4 år. Hun kommer til å forbli enebarn. Vi bor i et rekkehus med hageflekk. Det er gode turområder nært på.

Pr nå har jeg ca 20 minutter kjøretid til jobb, og god mulighet for hjemmekontor. Mannen har ca 50 minutter reisetid, og litt mindre hjemmekontor. Vi har begge fleksitid. Han er også bortreist i snitt 2-3 uker pr år slik jobben hans er nå.

Grunnen til at jeg ønsker hund er at jeg har gode erfaringer og minner fra min egen oppvekst med hund. Og jeg unner datteren min å få vokse opp med dyr, kanskje særlig siden hun ikke har noen søsken... 

Det som holder meg tilbake er at vi har relativt lite nettverk/familie her vi bor, samtidig som vi liker å reise utenlands (noen steder hundevennlige, andre ikke). Vi fabler også om en reise på 3 mnd + når barnet er litt eldre, hvor det ikke er aktuelt å ha med hund. Det er ikke sikkert dette blir noe av, men hvis... Hva gjør man med hunden da? 

Blir glad for alle innspill, kritiske også. Er det noen åpenbare innvendinger jeg ikke har tenkt på? Noen som skaffa seg hund, og så angra som vil fortelle hvorfor?

Anonymkode: b92c3...aac

Jeg ville ventet til dere vet sikkert om denne 3 måneders turen blir noe av eller ikke. Mine barn har vokst opp med hunder helt fra fødselen og til de var slutten av tenårene.

Vi har også hatt kaniner, dverghamster, rotter, fisk og katt.

Vi hadde pass til dyrene når vi reiste utenlands. Brukte kennel 1 gang og det gikk fint det også.

Hvorfor ikke la datteren din få ett marsvin, hamster eller kanin istede? Kaninen kan fint bo ute hele året. Bare lag en inngjerding og ett «hus» de kan bo i. Vi brukte varmelampe til våre kaniner og selv i -25 kalde hadde de det varmt og godt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hadde venta til ungen var minst 6 år gammel.

Samme her. Vi har alltid hatt hund begge to. Hundene våre har fått ekstremt lite oppmerksomhet i barnehagetiden, og jeg har hatt så dårlig samvittighet. Nå som minste er 6, snart 7, snakker vi om at det er koselig igjen.

Valpetiden er nesten like slitsom som å ha barn. Så at barnet er litt større og forstår mer (som de jo gjør når de begynner på skolen), vil gjøre det mye enklere.

Skrevet

Dere ønsker en reise på 3 mnd, og hund. 

Da høres det lurt ut med reisen først, og hunden etterpå. Begynn å planlegge reisen i dag, høres spennende ut! 

Anonymkode: b8b36...28c

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes dere høres ut som gode kanditater for hund. Mye nettverk er igrunn ikke nødvendig så lenge man er villig til å søke litt etter hundepass man kan stole på og betale for skøyen. Å sette bort hunden i 3 mnd er lenge, spesielt de to-tre første formative årene. Hadde jeg selv hatt et sterkt ønske om å gjennomføre en slik tur ville jeg nok ventet med hund til det var unnagjort. 

Skrevet

Når mannen din er bortreist 2-3 uker, er du komfortabel med å la barnet være hjemme alene når du går kveldsturen? 

Anonymkode: 323f0...16c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ville ikke kjøpt hund om det var viktig for meg å reise. Jeg tror også det ville blitt slitsomt med så lite barn og hund. Det er heller ikke sikkert at barnet skjønner at valpen ikke kan behandles som et leketøy.

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
Skrevet

Nei, dere bør ikke skaffe dere hund enda. En hund er som et ekstra barn, er du klar for det? 

Anonymkode: e31a9...7c5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...