Gå til innhold

Er så redd for at banet skal bli utsatt for overgrep i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om det er sjeldent det skjer, så er jo fakta at det faktisk skjer. Er så redd det skal skje og tenke mye på det. 

Noen som har råd til meg, eller føler det på samme måte?

Anonymkode: 152cf...bce

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det tilfeldig hvilken barn som blir utsatt eller er noen mer sårbare for dette?

Måter å forebygge og evt avdekke på?

Skrevet

Hvorfor tenker du sånne katastrofetanker? 

Anonymkode: 4a6c5...38c

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Lær barnet tidlig om overgrep og kroppen! Stine-Sofiestiftelsen har masse fine folk som reiser rundt i barnehager for å undervise barna! Kanskje du kan høre om det er mulig å få til i din barnehage. Det er et veldig flott forebyggende tiltak. 

Anonymkode: b1084...019

• Liker 3
  • Nyttig 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Med mindre du har konkrete mistanker eller noe, er dette veldig dumt å gå rundt og tenke på. Det er veldig liten sannsynlighet for at det skal skje. 

Skrevet

Det beste du kan gjøre er å lære barna dine om dette hjemme, om hva som er privat og hva som er greit. Det er dessverre ikke så mye mer man kan gjøre.

Men husk at de aller fleste overgrepssaker er den noen i nær relasjon som er overgriperen.

Anonymkode: 58ea4...beb

• Liker 9
Skrevet

Er du like redd for å kjøre bil og havne i en bilulykke? Eller bli truffet av en bil mens dere går på fortauet? Hender jo at terrorister går til bilangrep eller at folk får et illebefinnende mens de kjører. Eller at du kjøper matvarer med salmonella? Eller at han blir smittet av fugleinfluensa og dør etter å ha lekt ute? Legionella fordi varmtvannet i barnehagen eller svømmehallen kanskje ikke var varmt nok en gang? En giftig edderkopp blant bananene du kjøper? Huggorm når dere leker ute? 

Slapp av... gru deg heller til barnet ditt begynner å sende og motta nakenbilder og prøver narkotika siden alle andre gjør det. Det er reelle farer du bør forholde deg til.

Anonymkode: 2281f...a55

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det hadde jeg også vært redd for hvis jeg hadde barn. Overgrep skjer. Det er ikke alltid det etterlater fysiske spor eller veldig tydelige atferdsendringer. Små barn har heller ikke alltid språk eller skjønner hva som skjer. Jeg ble selv misbrukt i barnehagealder (ikke i barnehagen), mens andre var i huset, uten at noen oppdaget noe som helst. Så jeg ville aldri følt meg trygg med å etterlate et barn til noen andre enn de jeg vet at ikke misbrukte meg da jeg var barn. Barnehage hadde vært et mareritt. Ukjente mennesker jeg ikke vet intensjonene til. Dette hørtes ikke veldig oppløftende ut, men poenget er at jeg forstår din bekymring. Det er veldig naturlig å være redd for dette, spesielt hvis man har opplevd noe selv.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Er du redd for at overgrep skjer i hjemmet eller hos tanter og besteforeldre også? 

Anonymkode: 80e80...2d0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det tilfeldig hvilken barn som blir utsatt eller er noen mer sårbare for dette?

Måter å forebygge og evt avdekke på?

Kva meiner du her?

Ein tenkjer mykje ekle tankar som foreldre, det høyre dessverre med. Eg har null bekymringar når eg er blitt kjent med dei i barnehagen. Hadde eg vore bekymra hadde eg bytta barnehage tvert.

Skrevet

Tror du må jobbe litt med deg selv. Hva er statistisk sannsynlig? Det er ett fåtall ( selv om ett tilfelle er ett for mye) sammenlignet med de som ikke blir utsatt for dette.

Jeg føler meg trygg på de ansatte i bhg,både kvinner og menn, så jeg tenker ikke på dette konstant. Men tanken streifet jo innimellom, det tror jeg alle gjør. 

Anonymkode: 5e33c...b11

• Liker 1
Skrevet

Statistisk sett, så er overgrep "vanligst" i egne familier, hvor det er vanskeligere å oppdage.

Viktig at du jobber med deg selv i forhold til dette, så din redsel ikke går ut over barnet. 

Sjansen for at det skjer er så liten, at jeg ville vært reddere for øvrige familiemedlemmer, for å sette det ekstremt på spissen.  

Det blir også sjekket vandel før ansettelser, selv om dette åpenbart ikke i seg selv, gir noen garanti.... ❤️❤️❤️

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, jeg tenkte også mye på dette før barnet mitt begynte i barnehagen. Dette handler om yrket mitt og en ekstrem bevissthet rundt at det KAN skje, selv om det heldig vis er utrolig sjeldent. 

Sårbare barn, som barn med utrygg tilknytning og barn med funksjonsnedsettelser er mer utsatt enn andre. 

For å forebygge enda mer er det viktig å gi barna språklige verktøy. Benevne kroppsdeler med de ordentlige navnene, ha åpne samtaler om sex og kropp. Hvis det er ubehagelig finnes det mange fine bøker å lese sammen med barna 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selv om det er sjeldent det skjer, så er jo fakta at det faktisk skjer. Er så redd det skal skje og tenke mye på det. 

Noen som har råd til meg, eller føler det på samme måte?

Det er et utrolig lite antall som blir oppdaget og anmeldt på lik linje med andre overgrep mot barn. Man regner med at mellom 1 av 5-10 jenter blir utsatt for overgrep i barndommen og 1 av 10-20 gutter. (Tallene variere mellom forskjellige undersøkelser). Det er klart det skjer mange mange flere overgrep enn det som kommer frem også i barnehager, spesielt etter at det ble mange mannlige ansatte. Det er viktig å alltid være obs på signaler hos barnet og å lære det å prate naturlig om slike ting. Overgrep av nærstående person vil i høyeste grad også være barnehagepersonell.

Anonymkode: cca0c...fbb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner godt at du er bekymret. De som blir tatt er jo kanskje bare toppen av isfjellet 😩 Men for noen er jo risikoen større enn hos andre. Venninnen min har et barn med autisme som ikke har så mye språk og derfor ikke kunne gitt beskjed dersom det hadde skjedd noe slikt. Barnet hennes er ALENE på eget rom flere timer daglig med en voksen. I løpet av årene og oppveksten snakker vi garanteret om over 100 forskjellige mennekser. Barnet har også stadig nye støttekonakter. Det er også ofte vikarer på skolen.. Hun er veldig bekymret for barnet sitt og det tenker jeg er med god grunn. 

Anonymkode: 72784...dfc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror du må jobbe litt med deg selv. Hva er statistisk sannsynlig? Det er ett fåtall ( selv om ett tilfelle er ett for mye) sammenlignet med de som ikke blir utsatt for dette.

Jeg føler meg trygg på de ansatte i bhg,både kvinner og menn, så jeg tenker ikke på dette konstant. Men tanken streifet jo innimellom, det tror jeg alle gjør. 

Anonymkode: 5e33c...b11

Det er IKKE veldig sjelden nei. I snitt blir en person dømt hver måned for overgrep i skole og barnehage.

Anonymkode: da82b...37b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner at man tenker tanken, men ikke at det er en konstant bekymring.

Når det er sagt er det beste beskyttelsen du kan gi dem å snakke om det og lære dem de korrekte ordene for kroppsdelene fra tidlig alder. Pedofile vil da ofte forstå at dette snakkes om hjemme, og at det er større sannsynlighet for at barna vil fortelle foreldrene om overgrep.

Anonymkode: 7cf68...26e

• Nyttig 1
Skrevet

Pedofile overgripere sin største frykt er barn som kan anatomisk korrekte begrepet på kjønnsdelt. For da kan de fortelle nøyaktig hva som har skjedd, og det er ingen tvil som kan komme dem til gode. 

Snakk med barnet ditt om kroppen, om grenser og hva som er greit. Bruk begrep som penis, penishode, forhud, baller, rumpe, rumpehull, vagina, indre/ytre kjønnslepper, sæd, klitoris osv når dere snakker om det. Og fortell om det til alle i barnehagen, foreldre, besteforeldre og andre voksne, slik at ingen føler seg mistenkeliggjort og alle får da vite om "faren" ved å prøve seg på ditt barn. 

Om noen synes det er rart og ubehagelig så var det dumt for dem. Det er ikke ditt problem og du beskytter ditt barn. Om du synes det er ubehagelig kan du henvise til at Kripos anbefaler dette som en forebyggende metode. 

Anonymkode: 716e0...350

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er IKKE veldig sjelden nei. I snitt blir en person dømt hver måned for overgrep i skole og barnehage.

Anonymkode: da82b...37b

Statistikk? 

Anonymkode: 80e80...2d0

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet i barnehage i 3 år. På gruppen vår hadde vi en mannlig pedagog, som ofte ville bytte bleier på barna. Selv syns ikke jeg det var så moro å bytte bleier på andre sine barn enn mine egne, men msn blir herdet. Jeg pleide vel å sno meg litt kanna, når jeg kjente det lukta. Men jeg reagerte alltid på han som alltid var klar inne på stellerommet. Jeg tenkte med meg selv, hvis datteren min ennå var lita så hadde ikke jeg ønsket han skulle bytte bleie på hun. Føltes bare litt rart siden han likte seg i drittlukta! 🤷‍♀️

Anonymkode: c9fe3...665

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...