AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Vurderer å være hjemme med barnet mitt til hun blir 2 år. Eneste bekymringen min er at hun skal falle utenfor sosialt. Samtidig som jeg synes å starte i barnehage før du engang har bikket året er for tidlig. Besøkte en åpen barnehage her forleden og så ingen barn over 1 år. Så min eneste bekymring er om sosialisering i åpen barnehage, med venninner med barn, familie osv er nok for at jenta mi ikke skal falle utenfor sosialt og dermed kognitivt, motorisk etc.? Noen med erfaring som kan svare? Anonymkode: 63be5...fc8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Overhodet ikke noe problem å ha barna hjemme til de er 2 år hvis man er oppegående. Alle mine har vært hjemme til mellom halvannet og litt over 2 år. Jeg har sørget for et noenlunde likt opplegg som i barnehagen med daglig tur ut, musikk, sang, lese bøker, konstruksjonslek, rollelek og forming. I tillegg har vi vært sosiale med familiebesøk, venner med barn, vært ute blant folk, svømming på dagtid og åpen barnehage. Det har holdt mer enn nok og barna har alle vært der de skal og litt til ved barnehagestart. Lag deg gode rutiner, begrens skjermtid til et minimum, varierer utfordringer og terreng på tur, syng/les/prat masse, øv på påkledning, lag god og sunn mat og involvere barnet i dette og øvrig husarbeid og sørg for godt med utetid Anonymkode: 3bfd7...317 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Overhodet ikke noe problem å ha barna hjemme til de er 2 år hvis man er oppegående. Alle mine har vært hjemme til mellom halvannet og litt over 2 år. Jeg har sørget for et noenlunde likt opplegg som i barnehagen med daglig tur ut, musikk, sang, lese bøker, konstruksjonslek, rollelek og forming. I tillegg har vi vært sosiale med familiebesøk, venner med barn, vært ute blant folk, svømming på dagtid og åpen barnehage. Det har holdt mer enn nok og barna har alle vært der de skal og litt til ved barnehagestart. Lag deg gode rutiner, begrens skjermtid til et minimum, varierer utfordringer og terreng på tur, syng/les/prat masse, øv på påkledning, lag god og sunn mat og involvere barnet i dette og øvrig husarbeid og sørg for godt med utetid Anonymkode: 3bfd7...317 Hvor tidlig var det mulig å lese litt bok, synge osv hvor barnet var interessert? Min er 11 mnd og finnes ikke interessert,forsvinner til neste leke, eller krabber av gårde. Anonymkode: 379e9...455 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor tidlig var det mulig å lese litt bok, synge osv hvor barnet var interessert? Min er 11 mnd og finnes ikke interessert,forsvinner til neste leke, eller krabber av gårde. Anonymkode: 379e9...455 Mine har vært interessert i sang og bøker fra de var nyfødt omtrent. Har lest bøker med sterke kontraster, mønster, o.l. fra de var noen uker gamle, og sang har de elsket å høre på fra de kom ut av hufsa. Interesser er individuelt, akkurat som hos voksne. Ikke alle barn liker lese bøker, på samme måte som at ikke alle voksne liker det. Anonymkode: a08c8...019 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 I den åpne bhg vi gikk i, var det mange barn på både 2 og 3 år, og flere som også var 4-5 år gamle, som var der med mindre søsken. Begge mine begynte i bhg da de var 18 mnd, siden vi ikke fikk bhg-plass før da. Og det var vi igrunnen glad for (vi var heldige og hadde økonomi til det.. hadde nok IKKE vært like glad om vi hadde slitt økonomisk). Vi gikk i åpen bhg 3 dager i uken. Det har nok null å si for sosiale evner osv å begynne når ungen er 2 kontra ett. Akkurat det ville ikke bekymret meg en tøddel. Når de er så små, er de knapt kommet igang med parallell-lek, og åpen bhg noen dager i uken vil være absolutt godt nok. Anonymkode: a08c8...019 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 Tror ikke du skal bekymre deg for det. Men tror også at de ikke skal være så mye eldre enn 2 år før de begynner i Bhg. Min første er født tidlig på året, og vi fikk derfor ikke bhgplass før h*n var 1,5, og da var barnet VELDIG klar for bhg. Neste begynte akkurat da h*n var 1, og det var for tidlig… Skulle så ønske jeg hadde vært hjemme noen mnd til. Anonymkode: 462ae...24d 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 Null problem for en 2-åring å være hjemme. Fra rundt 3 år trenger de andre barn. Jeg var hjemme med mine til den eldste var 3,5, det var nok litt seint, barnet var da overklar for barnehage. I åpne barnehager er det ofte bare folk i permisjon med ungene sine, altså i hovedsak bare barn 10-12 mnd. Mer et møtested for foreldre enn for barna.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 Det er ikke noe problem i det hele tatt. Vi blir lurt til å tro at barn trenger å sosialiseres allerede fra de er 1-2 år for at mødre ikke skal få dårlig samvittighet for å ha barna i barnehage nesten hele barnets våkne tid hver dag, men sannheten er at det er bare tull. Fra 3+ år er jeg enig i at de trenger å leke med andre barn, men før den tid synes jeg du skal nyte å kunne gi barnet ditt trygghet hjemme og vite at det har stor verdi. Anonymkode: c552a...26c 4 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Overhodet ikke noe problem å ha barna hjemme til de er 2 år hvis man er oppegående. Alle mine har vært hjemme til mellom halvannet og litt over 2 år. Jeg har sørget for et noenlunde likt opplegg som i barnehagen med daglig tur ut, musikk, sang, lese bøker, konstruksjonslek, rollelek og forming. I tillegg har vi vært sosiale med familiebesøk, venner med barn, vært ute blant folk, svømming på dagtid og åpen barnehage. Det har holdt mer enn nok og barna har alle vært der de skal og litt til ved barnehagestart. Haha! Altså... Jeg er hjemme med barn på 15 måneder og vi gjør absolutt ikke en dritt av det her, bare så folk ikke tror det her er lista. Vi hører på musikk på Spotify, barnet går og leker for seg selv i stua med favorittlekene sine. Vi herjer og tuller litt, så er det lunsj, barnet sover i to timer. Så er det mellommåltid og så skal vi hente storebror. Ikke noe rollelek, konstruksjonlek eller forming med en gæærn liten 15 måneder gammel unge. Men vi er sosiale med familie, venner, åpen barnehage en dag i uken og barnet får mye sosialisering med søskenet. Anonymkode: 4e41e...ddc 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #10 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vurderer å være hjemme med barnet mitt til hun blir 2 år. Eneste bekymringen min er at hun skal falle utenfor sosialt. Samtidig som jeg synes å starte i barnehage før du engang har bikket året er for tidlig. Besøkte en åpen barnehage her forleden og så ingen barn over 1 år. Så min eneste bekymring er om sosialisering i åpen barnehage, med venninner med barn, familie osv er nok for at jenta mi ikke skal falle utenfor sosialt og dermed kognitivt, motorisk etc.? Noen med erfaring som kan svare? Anonymkode: 63be5...fc8 Nei kjære deg ❤️ bare ha henne hjemme. Nå er ikke ungen min representativt for alle barn, men kan dele min erfaring. Hun var hjemme til 2,5 og det var topp. Vi gikk ikke veldig ofte i åpen barnehage, fordi jeg ikke likte å dra dit, men dro på andre ting.. Cafe, lekeplass, gåturer og besøker. Da hun begynte i barnehagen hadde vi litt startproblemer, hun er et barn som trenger noen som genuint ønsker å bli kjent med henne, hun trenger litt tid rett og slett. Nå er hun seks år om et par dager og hun har på ingen måte falt utenfor. Lett å bli venner med, hun kjenner godt de sosiale kodene, er inkluderende og åpen❤️ Jeg har sønnen min hjemme nå og han blir to år om en uke og vi stortrives. Er ikke bekymret for at han skal falle utenfor. Anonymkode: 724d9...68e 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Haha! Altså... Jeg er hjemme med barn på 15 måneder og vi gjør absolutt ikke en dritt av det her, bare så folk ikke tror det her er lista. Vi hører på musikk på Spotify, barnet går og leker for seg selv i stua med favorittlekene sine. Vi herjer og tuller litt, så er det lunsj, barnet sover i to timer. Så er det mellommåltid og så skal vi hente storebror. Ikke noe rollelek, konstruksjonlek eller forming med en gæærn liten 15 måneder gammel unge. Men vi er sosiale med familie, venner, åpen barnehage en dag i uken og barnet får mye sosialisering med søskenet. Anonymkode: 4e41e...ddc 💕💕💕 De lærer mye av å ha en chill og rolig hverdag. Særlig hvis de får leke alene, på den måten utvikles fantasien. Anonymkode: 724d9...68e 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 Mine var i åpen bhg til de var rundt 2 år. Er bestevenner med noen de lekte med den gang. Er tenåringer nå. Anonymkode: 5e511...93f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #13 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Haha! Altså... Jeg er hjemme med barn på 15 måneder og vi gjør absolutt ikke en dritt av det her, bare så folk ikke tror det her er lista. Vi hører på musikk på Spotify, barnet går og leker for seg selv i stua med favorittlekene sine. Vi herjer og tuller litt, så er det lunsj, barnet sover i to timer. Så er det mellommåltid og så skal vi hente storebror. Ikke noe rollelek, konstruksjonlek eller forming med en gæærn liten 15 måneder gammel unge. Men vi er sosiale med familie, venner, åpen barnehage en dag i uken og barnet får mye sosialisering med søskenet. Anonymkode: 4e41e...ddc Samme her 😄❤️ Barna er nå 11 og 15 år og smarte, fine, aktive barn med mange venner. Anonymkode: 67a66...86f 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #14 Skrevet 25. februar 2023 Som ansatt i barnehage kan jeg bekrefte at det er veldig lurt å ha barnet hjemme så lenge du kan. Man ser at når barnet er over 3 år så har det best utbytte av å være på barnehagen. Hvis du har mulighet til å være hjemme med barnet ditt er det absolutt den beste løsningen 😊 Anonymkode: 54c11...6da 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 Jeg er helt enig i at det er topp å ha barnet hjemme til 2 år om du har mulighet og ønske om det. Akkurat hva barnet har behov for hjemme, vil være litt ulikt, fordi barn er ulike. Det vil gå helt bra å ikke være så mye i åpen barnehage også. Men de aller minste kan også ha veldig glede av jevnaldrende og danne relasjoner, selv om de ikke har begynt å leke sammen enda. Det er fra ca. 2 år det blir stadig mer samspill (litt tidligere for noen, litt senere for andre). Jeg jobber i småbarnsavdeling, og valgte å ha barna hjemme til de var litt over 1,5 år. At det ikke ble til 2 år, hadde økonomiske årsaker, jeg hadde veldig lyst til å være hjemme med de ei stud til. Vi var i åpen barnehage 2 ganger i uken. Anonymkode: c6cb2...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 Jeg er barnehagelærer og har jobbet som pedagogisk leder med småbarn i over 20 år. Da jeg fikk barn, valgte jeg å ha de hjemme til de var 2 år. Men jeg var da også dagmamma for ett annet barn. På den måten fikk jeg spedd på inntekten min og barnet mitt fikk et jevnaldrende barn å være sosial med. Vi benyttet oss ikke av åpen barnehage, men besøkte den jeg selv jobbet i en gang i uka. Når alt fungerer optimalt i barnehagen, så tenker jeg at det kan være et godt sted å vøre for en 1-åring. Problemet er bare at det store deler av tiden ikke er optimalt. Så har du mulighet, så ville jeg absolutt vært hjemme ett ekstra år. Tenker bare det er lurt å ha en bevissthet rundt det at barnet ditt ikke er en baby lenger, at du gir det utfordringer og krav som det er i stand til å mestre. For jeg ser ofte at de barna som har gått lenge hjemme, kan ha mistet en del her. Anonymkode: 12c8f...f50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå