Gå til innhold

Hvem betaler for advokaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem betaler advokaten til feks Viggo Kristiansen, Eirik Jensen, Cappelen, Mulla Krekar og ABB? 

De bruker jo ikke de billigste advokatene akkurat og det må jo dreie seg om flere millioner i honorar til advokatene.

Samme gjelder de som har fri rettshjelp. Jeg kjenner en som har fri rettshjelp og saken har pågått i over 1 år og vedkommende har hittil betalt kun 10000.-  

Anonymkode: 23411...073

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det offentlige betaler.

Men det er misforstått at de har så dyre advokater. Satsene en forsvarsadvokat får fra det offentlige er langt under det de kunne tjent som forretningsadvokater. John Christian Elden er kjendisadvokat, men får den samme satsen som alle andre forsvarsadvokater, og han er derfor langt fra spesielt dyr.

Anonymkode: 90ad4...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det offentlige betaler.

Men det er misforstått at de har så dyre advokater. Satsene en forsvarsadvokat får fra det offentlige er langt under det de kunne tjent som forretningsadvokater. John Christian Elden er kjendisadvokat, men får den samme satsen som alle andre forsvarsadvokater, og han er derfor langt fra spesielt dyr.

Anonymkode: 90ad4...fbf

Ok, blir uansett veldig dyrt.

Jeg var selv i en rettsak og min advokat skulle ha 50K for det. Jeg hadde ikke fri rettshjelp. Saken min dreide seg om oppgjør etter skilsmisse.

Takk for svar 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem betaler advokaten til feks Viggo Kristiansen, Eirik Jensen, Cappelen, Mulla Krekar og ABB? 

De bruker jo ikke de billigste advokatene akkurat og det må jo dreie seg om flere millioner i honorar til advokatene.

Samme gjelder de som har fri rettshjelp. Jeg kjenner en som har fri rettshjelp og saken har pågått i over 1 år og vedkommende har hittil betalt kun 10000.-  

Hva tror du "fri rettshjelp" betyr?

Skrevet
Reign skrev (2 minutter siden):

Hva tror du "fri rettshjelp" betyr?

Det betyr vel det som står «Fri rettshjelp» Jeg vet personen jeg kjenner måtte betale fullt rettsgebyr da de var i retten. Hittil har de vært i retten 3 ganger og ennå ikke ferdig med saken. Går mot ett fjerde rettsmøte og mulig hovedforhandling en gang før jul.

Jeg er ingen advokat selv, så var bare spørsmål fra meg.

Skrevet

Det er nok også slik at advokater gjerne tar slike saker pro-bono, eller for den offentlige satsen som er betydelig mindre enn hva de ellers ville fått.

For dette gjør jo at de blir kjendisadvokater, og kan skru opp prisene til alle andre. 

Anonymkode: 6c5ea...17e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...