Gå til innhold

Hvordan få til god kommunikasjon med partner når han ikke vil høre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med at jeg tar opp ting, f.eks ting angående forholdet (f.eks hva jeg trenger av han), men så blir han sur. 

Han tror jeg prøver å krangle. Jeg vil bare ha en åpen dialog. Kunne snakke om oss helt åpent. Ikke gå rundt grøten. Men jeg vil også unngå å måtte trå varsomt. Det beste hadde vært at vi begge kan ta opp ting mer direkte, uten at det blir mistolket. 

Har dere noen råd? 

Jeg har forsøkt å si jeg ønsker å ta opp noe, og at jeg ikke er ute etter å krangle. Men likevel kan han bli irritert.

Siden dette har pågått over tid, så sitter jeg inne med mye jeg ønsker å snakke om. Men jeg syns det bare blir vanskeligere å vanskeligere å ta opp når jeg må utsette samtalene fordi jeg ikke orker at han skal misforstå.

Anonymkode: 624ea...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør ham hvordan han vil dere skal bedre forholdet og løse konflikter. 

Om han ikke bidrar da, ta det til etterretning at han ikke bidrar.

Anonymkode: eb6c8...546

Skrevet

Krev at han blir med til familierådgivning. Det blir ikke bedre av seg selv, og du kan ikke leve slik.

Skrevet

Har dere vært sammen lenge, hvilken kommunikasjons dynamikk har dere for øvrig?

Vi mennesker har ulik personligheter, og ulike måter å håndtere kommunikasjon, passer ulike mennesker forskjellig. Er i hvert fall ikke lurt, hvis man ønsker god kommunikasjon og samarbeid, å prøve å trumfe igjennom det man selv syns er best. Gjelder både TS og partner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sliter med at jeg tar opp ting, f.eks ting angående forholdet (f.eks hva jeg trenger av han), men så blir han sur. 

Han tror jeg prøver å krangle. Jeg vil bare ha en åpen dialog. Kunne snakke om oss helt åpent. Ikke gå rundt grøten. Men jeg vil også unngå å måtte trå varsomt. Det beste hadde vært at vi begge kan ta opp ting mer direkte, uten at det blir mistolket. 

Har dere noen råd? 

Jeg har forsøkt å si jeg ønsker å ta opp noe, og at jeg ikke er ute etter å krangle. Men likevel kan han bli irritert.

Siden dette har pågått over tid, så sitter jeg inne med mye jeg ønsker å snakke om. Men jeg syns det bare blir vanskeligere å vanskeligere å ta opp når jeg må utsette samtalene fordi jeg ikke orker at han skal misforstå.

Så noen råd.

Start med perspektiv skifte, hvordan ser dette ut fra hans ståsted.

Du skriver for eksempel "hva jeg trenger av han"... som fort blir hva du stiller av krav til han... som fort blir til at du anklager han som en som ikke gir deg det du trenger eller har krav på. Er ikke en særlig god inngang til en dialog.

Er mye bedre å starte med hva som er problemet du har. Her skal du ikke prøve å omformullere ditt løsningsforslag, men faktisk presentere problemet.

"Jeg trenger at du gjør mer husarbeid"

Det er et løsningsforslag. Men problemet kan for eksempel være.

"Jeg føler at jeg ikke strekker til alt jeg skal gjøre med jobb, barna, rydding, mat... så jeg klarer ikke å slappe av, trene eller møte venner. Føler meg stresset, alene, og energiløs."

Stå på det som er hvordan du føler deg, men ikke plasser skyld hos han, eller prøv å vinne en kamp om hva den beste løsningen er.

Inviter han til å snakke om hvordan han har det. Empatisk utforsk hans perspektiv.

Skrevet

Enten så er han veldig hårsår og tar alt som kritikk og i verste mening. Kanskje han har komplekser og dårlig selvtillit og tenker at ingen synes han er godt nok, og at det bare er spørsmål om tid før han får sparken på jobb og at du dumper han fordi han er så udugelig. Tenk deg at han har dette inni seg, og så kommer du med en liste som du er misfornøyd med og sier "ikke for å kritisere, altså men...". Selv om du prøver å pakke det inn i bomull, "vet" han at du skal liste opp hvor udugelig han er og at hvis han ikke blir bedre snart (noe han tror han ikke greier) så dumper du han. Ikke rart han er i dårlig humør når dette virvler rundt inni hodet hans!

Og så KAN det tenkes at du ikke sier ting så fint som du TROR du gjør.

Har du prøvd å rose adferd du vil ha mer av? "Mmmmm, det var så godt å sitte inntil deg i sofaen i går. Du er så god". Eller "tusen takk for middagen i går! Du er en kløpper på biff!"

Anonymkode: adc9c...c6c

Skrevet

«Du, jeg føler noen ganger at du blir sur når jeg prøver å ta opp ting som jeg tenker på. Det kan hende at jeg ordlegger meg på en dårlig måte eller ikke sier de rette tingene, og det er jeg lei meg for. Men jeg synes det er viktig at vi kan snakke om ting. Kan vi snakke om det? Hvordan vi kommuniserer med hverandre og hva vi har behov for av hverandre?» 

Hvis han blir sur da så er han bare en umoden drittsekk dessverre. 

Anonymkode: 3a078...280

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har dere noen råd? 

Jeg tror jeg har vært den type mann, man havner i forsvar og blir usikker. Følelsene tar over og man reagerer helt galt og tenker ikke klart.

Det som har fungert for meg tidligere en gang var samtaler på Fvk der det var en nøytral part som hjalp oss til å kommunisere tydeligere med hverandre. Der det var enesamtaler og fellessamtaler. 

Problemene kom tilbake i ettertid kanskje fordi vi avsluttet for tidlig eller ikke gikk til Fvk igjen når kommunikasjonen sviktet igjen. Så mitt eneste råd er å få hjelp eksternt intill dere får til å kommunisere uten at den ene havner i forsvarsmodus eller begge for den saks skyld.

For all del ikke utsett samtalene, det kommer det i hverfall ikke noe godt ut av, dere ender garantert opp med å gå fra hverandre og etter hva jeg forstår på deg så blir det du som forlater han til slutt - er nesten sikker på det da han på en måte er konfliktsky selv om han blir kranglete. Han takler ikke prate om tingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...