AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Jeg er blitt veldig interessert i en ganske ny terapimetode og har slukt fagbøker og informasjon fra grunnleggeren og diverse utøvere av metoden. Jeg har blitt såpass engasjert at jeg datt innom tanken på å skrive en liten bok rundt emnet. Er det noen som vet om man kan skrive en bok om en tilnærming til behandling uten å selv ha relevant utdanning? Jeg ser for meg at boken vil beskrive metoden, med gode faglige kilder, og med tillegg av min egen reise innenfor terapi og egen erfaring med å ta metoden i bruk. Anonymkode: 15fe7...e31
Ulven Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Skrive kan du, men sannsynligheten for at boka blir antatt uten at du har faglig bakgrunn er liten. Vinkler du den slik at hovedtyngden ligger på din personlige opplevelse, så er det nok større mulighet. Men ta kontakt med forskjellige forlag så er du et steg videre i å få et klart svar. 1
Bombasi Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 (endret) Tja, men du bør være yderst forsiktig ettersom metoden nok er patentert/merkevarebeskyttet. Og kanskje særlig hvis metoden er en form for NLP eller en annen form for pseudovitenskap. Og så må du ikke trå over grensen mot kvakksalveri. Boken bør handle om deg og din reise med metoden, og mindre om metoden. For en "fagbok" om metoden har du ingen bakgrunn for å skrive. Tror dog du vil få problemer med å få et forlag til å publisere og selge boken for deg, så spørsmålet er om det er vits hvis du ikke har noe nytt og banebrytende å fortelle om. Endret 24. februar 2023 av Bombasi
Daria Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Man kan skrive hva man vil - om man blir tatt alvorlig og/eller utgitt er jo en annen sak. Uten faglig bakgrunn er jo det naturlige å skrive en bok med vekt på dine erfaringer heller enn det faglige, og så blir det et spørsmål om hvordan du vinkler det, formidlingsevne og om du kan skrive godt.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Man kan vel legge ut egne tekster på nettet også, om du ikke får boka antatt og publisert via vanlige kanaler. Anonymkode: 14f97...75b
A-hunter Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Selvsagt. Det å skrive noe (uansett hva det er) er en grunnleggende rett vi har gjennom ytringsfriheten. Og den er faktisk ikke helt død enda, selv om mange krefter vil den til livs. Men å tvinge noen til å publisere eller lese det du har skrevet er ingen rett du har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå