Gjest Bellatrix Skrevet 25. desember 2005 #1 Skrevet 25. desember 2005 Hvorfor sier vi at noe eller noen er harry? :klø:
Gjest LoisLane Skrevet 25. desember 2005 #2 Skrevet 25. desember 2005 Fordi harry personer før hadde en lei tendens til å hete Harry, Ronny o.l.
Ladyen Skrevet 25. desember 2005 #3 Skrevet 25. desember 2005 Jeg pleide å si det ganske ofte, da jeg så på Derrick-detektimen før i tiden. Se ! Der er Harry Klein ! Assistenten til sjefen sin, altså. Han var litt søt, syns jeg. En helt naturlig sak. Jeg hadde ikke forstand på sånt da. Var altfor ung. Han er jo faktisk ikke tiltrekkende i det hele tatt.
Gjest gjest1 Skrevet 25. desember 2005 #4 Skrevet 25. desember 2005 Når jeg hører ordet, tenker jeg "ingen vet at harry er død", kanskje det er den harry sangen som har gjort hele greia.
Gjest Bellatrix Skrevet 25. desember 2005 #5 Skrevet 25. desember 2005 Vet ikke. Mange bruker ordet harry, men det er jo et navn. Sikkert ikke så gøy å hete Harry. Men når jeg tenker meg om er det vel ikke verre enn å hete Søren. Eller?
Gjest LoisLane Skrevet 25. desember 2005 #6 Skrevet 25. desember 2005 Jeg kjenner både Harry og Ronny, jeg. Begge er hyggelige karer langt fra de assosiasjonene man har til navnet.
Gjest VillVakkerUng&Yndig Skrevet 25. desember 2005 #7 Skrevet 25. desember 2005 Jeg kjenner både Harry og Ronny, jeg. Begge er hyggelige karer langt fra de assosiasjonene man har til navnet. ← samme her.
Gjest christineemily Skrevet 26. desember 2005 #8 Skrevet 26. desember 2005 Her jeg bor risikerer man ikke bare å være "Harry", man kan også ende opp som helt "Jens" eller en skikkelig "Kåre". Hvorfor aner jeg ikke... Ikke noe særlig stilig for de som faktisk heter dette da!
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #9 Skrevet 26. desember 2005 Fordi det er så mange i Østfold, Drammen og Oslo-øst som heter Harry?
Gjest Bellatrix Skrevet 26. desember 2005 #11 Skrevet 26. desember 2005 Hørt om å være skikkelig Johan da? ← Nei, men jeg kjenner en veldig spesiell Johan så hvis noen hadde sagt det hadde jeg tenkt på han.
Donnie Darko Skrevet 26. desember 2005 #12 Skrevet 26. desember 2005 Hørt om å være skikkelig Johan da? ← At man er skikkelig gubbe?
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 26. desember 2005 #13 Skrevet 26. desember 2005 Les Are Kalvøs Harry, et harryfaglig oppslagsverk til bruk i de tusen hjem.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 26. desember 2005 #14 Skrevet 26. desember 2005 Les Are Kalvøs Harry, et harryfaglig oppslagsverk til bruk i de tusen hjem. ← Nei, faktisk ikke.
Gjest Embla s Skrevet 26. desember 2005 #15 Skrevet 26. desember 2005 Hvorfor sier vi at noe eller noen er harry? :klø: ← En kg bruker som heter Skallmann forklarte dette uttrykket i en annen tråd, kanskje det kan svare på spørmsålet ditt: Opprinnelsen til uttrykket Harry finner vi på Oslos vestkant på femtitallet. Etter krigen ble det veldig populært med engelske guttenavn blant arbeiderklassen på Oslos østkant. Harry var en av disse. Harry ble da, blant de øvre klasser, et bevisst nedsettende uttrykk om alle arbeiderne, de som bodde på østkanten. Uttrykket fratokk altså arbeiderklassen i Oslo Øst sin individualitet og egenart, på samme måte som når hvite sa alle negere var like og at de ikke kunne se forskjell på dem. Alle arbeiderne som bodde på østkanten ble altså hetende Harry blant de øvre klasser. Harry ble en bevisst anonymiserende og nedsettende klassedistinksjon. Så nå vet du hvor uttrykket Harry kommer fra, og hvorfor det brukes som det gjør.
Gjest Bellatrix Skrevet 26. desember 2005 #16 Skrevet 26. desember 2005 Takk, Embla S. Da fikk jeg svar.
Gjest Anerikke Skrevet 26. desember 2005 #17 Skrevet 26. desember 2005 Ifølge en tråd her inne om jentenavn er jeg skikkelig harry!!!
Gjest Bellatrix Skrevet 27. desember 2005 #18 Skrevet 27. desember 2005 Ja. Teite folk som tror sånt om deg.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 27. desember 2005 #19 Skrevet 27. desember 2005 Jenter er ikke harry, de er Doris.
Gjest Anerikke Skrevet 27. desember 2005 #20 Skrevet 27. desember 2005 Ok. Jeg vil heller være Doris. Doris Renhjerte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå