Gå til innhold

Jeg er så lei av å bo i rot!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn og må vel forvente en del rot.. Men!!! Jeg er så lei av å ha hovedansvaret i huset, og er så lei av lat samboer. 

Han rydder litt av og til ja, og setter på robot støvsuger. Når han har holdt på litt så mener han at han har «holdt på hele dagen». Men han tar jo alltid kun overflaten. Han rydder ikke i skap, han knøvler klærne inni. Han «rydder» lekene ved å bare samle seriøst alt k en kurv, og da kan det være alt annet enn leker der, men da er tingene borte fra syne. Skuffer og kjøleskap er rotete, men han tar aldri slik. Han kan brette klær, men tar f eks aldri sokker, så han fullfører på en måte ikke noe. 

Han sier hele tiden at han gjør så mye mer enn andre, men jeg vet ikke hvordan han har oversikt over det liksom? 

Jeg trenger konkrete tips til hvordan vi kan få mer system og orden, og hvordan jeg kan få han til å bli med på det? Et eksempel er at barna har hver sin skuffe til votter og luer, men han bare legger vottene i en vilkårlig skuffe liksom… Så det hjelper lite! 

Anonymkode: b517e...fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker ikke som du må ha et bedre system, men du må endre mannen. Jeg har dessverre ingen gode tips, annet enn å få barna med på laget. Hvis barna rydder opp lekene sine selv, eller legger yttertøy på plass selv, er det ikke like mye rom for at far skal slurve.

Jeg merket dog litt forskjell etter at jeg merket bokser og skuffer med merkelapper. Vi har kjøpt en etikett-maskin, og nå står barnas navn på de respektive skuffene, og det er bilde og navn av hvilke leker som skal i de ulike boksene. Det virker som terskelen er litt høyere for å legge dukkesko i en boks det står «LEGO» på. Ungene er også blitt flinkere til å rydde selv, når de ser sin egen bokstav eller bilde av det som skal være der. Ungene legger f.eks. på plass sine klær på riktig sted i skuffen, for det er en liten genser og deres bokstav det genserne skal være.

Ellers trenger jeg også tips for å få mannen til å fullføre. Her kan han rydde nesten hele kjøkkenet, men lar en skitten gryte eller smuler ligge igjen på benken. Han føler han gjør MYE, når han bare gjør det halvveis, og at jeg også må gjøre noe. Han ser nok dessverre ikke alt jeg gjør. Vi har dog forskjellig standard på rent og godt nok, og jeg er helt sikker på at smulene og gryten hadde fått stå en stund også om han bodde alene.

Anonymkode: 522fd...89d

• Liker 1
Skrevet

Min "rydder" på samme måte. For oss går det greit.

Jeg tar hovedansvar for alt av rydding og system, og plukker opp også etter han. Han kompenserer med å ta en mye større andel av de faste oppgavene ellers i huset. Han vasker for eksempel kjøkkenet hver kveld, og tar badene en gang i uka, og da har det blitt en del av min rutine å gå over etterpå å ta de siste 10%. 

Har merket alt, selv hyllene i kjøleskapet, da tar det faktisk mye lengre tid før det sklir ut igjen.

Har ryddet "Marie Kondo" stil, kun to sengetrekk til hver seng, romslig bestikkskuff, etc. Da er det godt med plass til system.

Klesskapet sitt og kontoret sitt får han gjøre akkurat hva han vil med... Det plager ikke meg at han velger å kaste bort tid hver dag på å grave etter to like sokker. I et selskap i jula måtte han beholde den varme dressjakken på hele kvelden fordi han kun hadde skrukkete skjorter, da vet jeg det går noen måneder før han gjør det samme igjen. 

Anonymkode: c4966...127

Skrevet

Ta en husmorferie så han får ryddesjokk. 

Anonymkode: 4940f...b11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...