AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Hei alle kloke kvinner (og evt. menn). Min sønn driver med en idrett på et relativt lite sted. I styret i idrettslaget sitter nå en kompisgjeng på 5 menn i 60-årene som er mest interessert i å mele sin egen kake, blant annet ved å inngå avtaler med sine egne firmaer som i liten grad kommer klubbens medlemmer til gode. Det har blitt inngått avtaler som ikke er forelagt årsmøtet og det føres ikke referat fra styremøtene så det er vanskelig å ha kontroll med hva de foretar seg. De har i tillegg «kuppet» både kontrollutvalg og valgkomité slik at de kun sitter å velger hverandre til ulike verv og har et kontrollutvalg som åpenbart ikke gjør jobben sin. Når det blir stilt spørsmål til styret ang. økonomi, drift eller annet kan de ofte ikke svare og de reagerer med å heve stemmen, beskylde de som stiller spørsmål for å være vanskelige etc. Er det noen måte vi kan gå frem på for å få orden i dette? Noen man kan kontakte i idrettsforbundet eller liknende? Det er dessverre ikke nok medlemmer som engasjerer seg til at vi får flertall ved valg, men jeg hadde håpet det var ett eller annet opphøyd kontrollorgan som man kan kontakte for litt hjelp? Anonymkode: 0c168...afc
Snok1 Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Interessant! Jeg kjenner ikke så godt til hvordan barneidretten er organisert, men idretten har vel både et særforbund og en krets? Vurdert å skrive et brev til klubben og så gå til lokalpressen dersom du ikke får et tilfredsstillende svar? 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Hvor i landet er dette? Dette er som å lese om vår lokale klubb! Anonymkode: 462aa...d28
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 https://www.idrettsforbundet.no/klubbguiden/drifte-et-idrettslag/okonomi/klubbokonomi/regnskaps--og-revisjonsplikt/ Anonymkode: e690f...1d4
Gud Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Det må da vere fleire enn seks andre som kjem på årsmøtet?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 2 hours ago, Snok1 said: Interessant! Jeg kjenner ikke så godt til hvordan barneidretten er organisert, men idretten har vel både et særforbund og en krets? Vurdert å skrive et brev til klubben og så gå til lokalpressen dersom du ikke får et tilfredsstillende svar? Dette tror jeg vil gå mest ut over min sønn og ikke ha noe særlig effekt. Det er nok behov for at noen utenfra kommer å sier at det ikke er lov å drive på denne måten. Anonymkode: 0c168...afc
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: https://www.idrettsforbundet.no/klubbguiden/drifte-et-idrettslag/okonomi/klubbokonomi/regnskaps--og-revisjonsplikt/ Anonymkode: e690f...1d4 Takk det er jeg klar over, men idrettslaget omsetter ikke for 5 mill i året og kontrollkomiteen gjør dessverre ikke jobben sin så da er det ikke så mye hjelp i. Anonymkode: 0c168...afc
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 1 hour ago, Gud said: Det må da vere fleire enn seks andre som kjem på årsmøtet? Nei dessverre. Folk begynner å bli lei og derfor var det rekordlavt oppmøte i år. Anonymkode: 0c168...afc
Reign Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei dessverre. Folk begynner å bli lei og derfor var det rekordlavt oppmøte i år. Anonymkode: 0c168...afc Få med deg folk på å starte ny klubb. 2
Snok1 Skrevet 24. februar 2023 #10 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette tror jeg vil gå mest ut over min sønn og ikke ha noe særlig effekt. Det er nok behov for at noen utenfra kommer å sier at det ikke er lov å drive på denne måten. Anonymkode: 0c168...afc Det er en åpenbar fare for det. Jeg har selv hatt et barn som konkurrerte med barnet til treneren om en posisjon. MEn husk at mange kan ha samme syn og opplevelse som deg. Du kan bli han som pekte på at Keiseren var naken. Det er ikke lett. Hva med å varsle krets/forbund og be om tilsyn? 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #11 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk det er jeg klar over, men idrettslaget omsetter ikke for 5 mill i året og kontrollkomiteen gjør dessverre ikke jobben sin så da er det ikke så mye hjelp i. Anonymkode: 0c168...afc Ja men for idrettslag under 5 million: Alle idrettslag som har årlig omsetning under 5 millioner kroner skal som hovedregel følge NIFs lov § 2-11 punkt 2, men kan velge å følge regnskapsloven. Alle idrettslag skal velge et kontrollutvalg med minst to medlemmer og minst ett varamedlem. Oppgavene til kontrollutvalget er beskrevet i NIFs lov § 2-11. Så spørsmålet er: hvem sitter i kontrollutvalget? Det kan IKKE bli satt opp av styret, selvfølgelig.. Anonymkode: e690f...1d4
Gud Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei dessverre. Folk begynner å bli lei og derfor var det rekordlavt oppmøte i år. Anonymkode: 0c168...afc I min klubb er årsmøtet ugyldig om styret er i overtal. Eg trudde det var ein regel for alle, men kanskje ikkje… AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette tror jeg vil gå mest ut over min sønn og ikke ha noe særlig effekt. Det er nok behov for at noen utenfra kommer å sier at det ikke er lov å drive på denne måten. Anonymkode: 0c168...afc Om det ikkje er LOV, så er vel politiet rette instans.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #13 Skrevet 24. februar 2023 1 hour ago, Reign said: Få med deg folk på å starte ny klubb. Ja dette kunne nok være en mulighet, men det er veldig spesielle idrettsanlegg i forbindelse med denne idretten så jeg tror dessverre ikke det er en mulighet heller. Anonymkode: 0c168...afc
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #14 Skrevet 24. februar 2023 1 minutt siden, Gud said: I min klubb er årsmøtet ugyldig om styret er i overtal. Eg trudde det var ein regel for alle, men kanskje ikkje… Om det ikkje er LOV, så er vel politiet rette instans. Takk jeg skal sjekke dette med lovligheten av årsmøtet hvis styret er flertall. Det er brudd på klubbens egen lov og idrettsforbundets lover så det er nok ikke et politianliggende. Derfor jeg spør her om noen vet hvor jeg kan henvende meg. Anonymkode: 0c168...afc
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #15 Skrevet 24. februar 2023 1 hour ago, Snok1 said: Det er en åpenbar fare for det. Jeg har selv hatt et barn som konkurrerte med barnet til treneren om en posisjon. MEn husk at mange kan ha samme syn og opplevelse som deg. Du kan bli han som pekte på at Keiseren var naken. Det er ikke lett. Hva med å varsle krets/forbund og be om tilsyn? Jeg vet at mange har samme syn, men dette har pågått over lang tid og folk har rett å slett gitt opp å ta kampen. Min sønn kom inn i dette idrettslaget for to sesonger siden og jeg er derfor ganske ny i situasjonen og synes det er helt horribelt hvordan styret holder på. Anonymkode: 0c168...afc 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #16 Skrevet 24. februar 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Ja men for idrettslag under 5 million: Alle idrettslag som har årlig omsetning under 5 millioner kroner skal som hovedregel følge NIFs lov § 2-11 punkt 2, men kan velge å følge regnskapsloven. Alle idrettslag skal velge et kontrollutvalg med minst to medlemmer og minst ett varamedlem. Oppgavene til kontrollutvalget er beskrevet i NIFs lov § 2-11. Så spørsmålet er: hvem sitter i kontrollutvalget? Det kan IKKE bli satt opp av styret, selvfølgelig.. Anonymkode: e690f...1d4 På papiret er det ikke styret som velger kontrollutvalget, men i praksis er det det. Det samme gjelder valgkomiteen. Før årets årsmøte fikk valgkomiteen spørsmål i forbindelse med valget de ikke kunne svare på. Da var de helt ærlige på at de ikke hadde noe med valget å gjøre og at det er medlemmene i styret som foreslår hverandre til vervene. Anonymkode: 0c168...afc
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #17 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk jeg skal sjekke dette med lovligheten av årsmøtet hvis styret er flertall. Det er brudd på klubbens egen lov og idrettsforbundets lover så det er nok ikke et politianliggende. Derfor jeg spør her om noen vet hvor jeg kan henvende meg. Anonymkode: 0c168...afc Om klubben er registrert i Brønnøysundregistrene (som klubben må være for eksempelvis på tippemidler) er det klare lovregler for Korleis et styre skal velges, og korleis årsmøte skal gjennomføres. Om det ikke gjøres riktig kan en telefon for å rådføre seg hos Brønnnøysundregisteret være et lite tips.. Anonymkode: e690f...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #18 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om klubben er registrert i Brønnøysundregistrene (som klubben må være for eksempelvis på tippemidler) er det klare lovregler for Korleis et styre skal velges, og korleis årsmøte skal gjennomføres. Om det ikke gjøres riktig kan en telefon for å rådføre seg hos Brønnnøysundregisteret være et lite tips.. Anonymkode: e690f...1d4 Det finnes ingen lovregler som trer i kraft når et idrettslag registrerer seg i Brønnøysundregistrene. Regler om valg og årsmøte skal finnes i klubbens vedtekter. Frivillige organisasjoner er ikke lovregulert, men idrettsforbundet (og sentralleddet i andre organisasjoner) har regler for hva som kan stå i klubbens/foreningens lov/vedtekter. Hilsen mangeårig tillitsvalgt i frivillige organisasjoner Anonymkode: 7736e...d08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå