Gå til innhold

Hvilke plager har dere som ble avvist av dps og hvilke plager har dere som fikk innvilget et behandlingstilbud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sto det i henvisningen om årsak til at du mener du behøver helsehjelp og hva er din opplevelse av egen psykisk helse? Og til de som vil svare: dere som fikk innvilget, hvor lang tid fra di fikk svar om rett ril behandling til første time og behabdlingstart? 

Anonymkode: f0906...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Traumer fra oppvekst og lang periode med angst og fullstendig mangel på søvn pga det. Avvist hos dps, avvist hos psykolog. Ble så ille at jeg måtte true med selvmord (jeg var langt nede og desperat). Ble omsider henvist til psykiater, som avviste meg etter et par behandlinger fordi jeg ikke var syk nok. Dette etter jeg hadde forklart hvordan jeg for omverdenen ser svært samlet ut, men at jeg er på randen av nervøst sammenbrudd og orker ikke leve mer.

Så har jeg vennninner med filleproblemer (altså ingenting alvorlig) som har fått hjelp hos psykolog med en gang. 

Nei du, helsevesenet vårt har jeg svært lite tillit til. 

Anonymkode: 00a0e...f92

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Fødselsdepresjon, føler aggresjon og raseri mot barna.. Fikk avslag. 

Anonymkode: 6600e...47f

• Hjerte 5
Skrevet

Traumer etter seksuelle overgrep i barndommen. Fikk innvilget, men det er mange på ventelisten på DPS så det tok noen måneder før jeg hadde første time.

• Hjerte 3
Skrevet

Funksjonsnedsettende Traumer, sterk angst osv etter ti år i et voldelig ekteskap. Ble forsøkt drept flere ganger, grov fysisk og psykisk vold, voldtekter osv. eksmannen ble dømt til mange, mange år i fengsel. Angsten og traumene  var så funksjonsnedsettende  at jeg tidvis ikke klarte å gjøre noen ting . Jeg hadde ukjente traumepåminnere som resulterte i panikkangst, jeg sov ikke, besvimte flere ganger om dagen, store smerter i kroppen etc. klarte ikke å følge opp egne barn.

klmmunalt psykisk helseteam avviste fordi mine utfordringer var over deres kompetanse, dps avviste fordi jeg ikke var suicidal. 

Anonymkode: 4db2b...821

• Hjerte 3
Skrevet

Ser ut som om traumelidelser ikke prioriteres da. Synd. Handler nok ikke om pasientene men at behandlingen ofte er langvarig og at dps mangler kompetanse. Så skylder de på ar pasientene ikke er syke nok. 

Skrevet

Borderline personlighetsforstyrrelse. Ble raskt henvist fra DPS til personlighetspoliklinikken ved Ullevål sykehus.

Anonymkode: d82c8...81c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva sto det i henvisningen om årsak til at du mener du behøver helsehjelp og hva er din opplevelse av egen psykisk helse? Og til de som vil svare: dere som fikk innvilget, hvor lang tid fra di fikk svar om rett ril behandling til første time og behabdlingstart? 

Samlivsbrudd og suicidal. Ett forsøk på selvmord. Fikk behandling ca 1 mnd senere. Behandlingen pågikk ca 1 år. 

Anonymkode: 60deb...a6a

• Liker 1
Skrevet

Var for deprimert, men det ble også foreslått å bare ikke gå i behandling. Jeg er fremdeles målløs over at det skjedde.

Anonymkode: e72bf...17b

• Liker 2
Skrevet

Schizoaffektiv lidelse i bunnen, men hovedsaklig ptsd, komplisert sorg og selvmordstanker/planer etter at jeg på dramatisk vis mistet et barn. Fikk avslag.

Anonymkode: 4bad4...025

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Ble avvist. Strøyk på studier og fikk dårlige karakterer til tross for at jeg var medlem av Mensa. Jeg burde bare vært et bråkete adhd barn istedenfor å være pliktoppfyllende. Kanskje jeg hadde fått tilbud hos dps da

Anonymkode: aad32...3db

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er sjokkert. Hva i himmelens navn skal til for å få hjelp på DPS?

Anonymkode: afc43...1de

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har vært på dps en gang i 20-årene. Fikk samtaler med student og gruppeterapi. Var der en fang til for samtaler med psyk sykepleier. Vært til psykolog et par runder etter det. Så søkte fastlegen meg igjen til dps på grunn av insomni, angst depresjoner. Har vært langtidssykmeldt mange ganger over flere år. Fikk avslag. Symptomene har bare blitt verre og jeg kjenner meg veldig igjen i det som skrives om ptsd. Gikk på en kraftig smell for to år siden og er fortsatt sykmeldt. Vet ikke om jeg noen gang greier å gå tilbake i jobb. Kjemper hver dag mot psyken men tør ikke be om hjelp, i frykt for avslag. Å åpne opp og så få avslag kan gjøre meg mye mye dårligere. Man stiller seg sårbar og kjenner på alt. Avslag er slag i fjeset! Det er det jeg er redd for. Så nå sier jeg bare at alt er bra. Sånn bortsett fra utbrentheten. 

Anonymkode: a1bac...c4a

• Hjerte 3
Skrevet

Vært i to omganger på behandling hos dps.

Første gang pga depressiv episode, moderat grad og problemer med å fullføre studier. Individualterapi

Andre gang pga angst, engstelig/unnvikende trekk og problemer med å stå i jobb. Gruppeterapi.

Fikk innvilget begge med en gang. Ca 4 måneder venteliste på begge. 

Anonymkode: d1377...0f0

• Liker 1
Skrevet

Hvor i landet bor dere? Jeg har fått det innvilget begge gangene. Tok et pr uker bare 

Anonymkode: 5b6ce...3eb

• Liker 1
Skrevet

Engstelig unnvikende pf, fikk innvilget 8 timer til å sette diagnose, avslag på behandling.

Anonymkode: d021c...aa4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er sjokkert. Hva i himmelens navn skal til for å få hjelp på DPS?

Anonymkode: afc43...1de

Du skal bo på rett sted i landet.

Anonymkode: d021c...aa4

• Liker 3
Skrevet

Depresjon. Sosial angst. Engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Jeg tror de ser på hele bildet og ikke kun diagnoser. For eksempel var jeg veldig deprimert da henvisning ble sendt, slet veldig i hverdagen, klarte ikke å stå i jobb eller studier, ikke noe nettverk. Jeg har ikke vært så langt nede noen gang.

Jeg måtte vente i nesten ett år før jeg fikk plass.

Anonymkode: b481b...453

Skrevet

Angst og depresjon moderat/alvorlig. Avvist med henvisning fra fastlege. Ble akseptert med henvisning fra psykolog. 

Anonymkode: 7d08b...a71

Skrevet

Avslaget kom forresten i løpet av et par måneder. Det samme med tilbudet. Dette er i Bergen. De har vel en frist på hvor fort man skal få samtale etter innvilgning, tror jeg, husker ikke helt hvor lang tid det tok. 

Anonymkode: 7d08b...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...