AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Jeg flyttet fra Oslo til Vestfold for snart 4 år siden, og jeg må si at de har en sjarmerende dialekt her. Særlig på bygdene i indre Vestfold og ute på Tjøme og disse øyene. I storbyene Tønsberg og Sandefjord er dialekten litt utvannet pga. urbaniteten og innflyttere og sånt, men selv om de snakker finere i byene så kan man også der høre flere dialekttrekk. Har en kollega fra Tønsberg som stadig sier bilær og båtær og guttær og sånt. Kommer man litt lenger inn i Vestfold som f.eks. Revetal, Andebu og Svarstad så kan man virkelig høre bred vestfolddialekt. Dialekten er så utrolig tøff! De kaller f.eks. verktøy for "værttøy", verksted for "værsste", fugl for "fævvel", støvler for "pælær", seksten for "sæisten" osv. Hva tenker dere om vestfolddialekt? Anonymkode: df6b4...897 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Sier ikke de fleste sæisten? Prøver å forestille meg andre måter og det eneste alternativet jeg kommer på virker som riksmål Anonymkode: 476c0...44c 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 Jeg er opprinnelig fra Larvik, og de som er født og oppvokst her og ikke bodd noe særlig utenfor, sier de tingene du skriver her. "stæia" til stige, "bore" til bordet med retrofleks L. Vikke =vil ikke, skakke =skal ikke. "a" til hun/henne inni setninger. Ska a hjem te sæ sjæl eller skala sitte på hjem te vårs? Jeg snakker ikke sånn, men jeg har bodd tretten år utenfor Vestfold. Anonymkode: 63a15...9b2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 23.00): Jeg er opprinnelig fra Larvik, og de som er født og oppvokst her og ikke bodd noe særlig utenfor, sier de tingene du skriver her. "stæia" til stige, "bore" til bordet med retrofleks L. Vikke =vil ikke, skakke =skal ikke. "a" til hun/henne inni setninger. Ska a hjem te sæ sjæl eller skala sitte på hjem te vårs? Jeg snakker ikke sånn, men jeg har bodd tretten år utenfor Vestfold. Anonymkode: 63a15...9b2 Nesten sånn jeg snakker også, men jeg er ikke fra Vestfold men fra Telemark 😂😉 Anonymkode: 5862f...8e9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 6.00): Jeg flyttet fra Oslo til Vestfold for snart 4 år siden, og jeg må si at de har en sjarmerende dialekt her. Særlig på bygdene i indre Vestfold og ute på Tjøme og disse øyene. I storbyene Tønsberg og Sandefjord er dialekten litt utvannet pga. urbaniteten og innflyttere og sånt, men selv om de snakker finere i byene så kan man også der høre flere dialekttrekk. Har en kollega fra Tønsberg som stadig sier bilær og båtær og guttær og sånt. Kommer man litt lenger inn i Vestfold som f.eks. Revetal, Andebu og Svarstad så kan man virkelig høre bred vestfolddialekt. Dialekten er så utrolig tøff! De kaller f.eks. verktøy for "værttøy", verksted for "værsste", fugl for "fævvel", støvler for "pælær", seksten for "sæisten" osv. Hva tenker dere om vestfolddialekt? Anonymkode: df6b4...897 Så hyggelig å høre, TS❤️ Jeg er født og oppvokst i Tønsberg, og har bodd her i mitt 50++ lange liv. Jeg har ofte følt at dialekten min ikke er fin nok, og har endret den i løpet av mitt voksne liv. Jeg sier f.eks. biler og båter (uten ær-endelse). Men nå følte jeg faktisk litt stolthet over Vestfold-dialekten, så takk for det🌸 Anonymkode: 01c99...e35
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Jeg er fra Tønsberg, her sier vi verken bilær og båtær, pælær, fævvel, te, men i indre Vestfold bruker de mer av disse ordene. Har aldri i hele mitt liv hørt noen si pælær om støvler😂 Derimot stemmer det godt at vi sier værttøy og værste’ om verksted. Slike ord tenker jeg ikke over er dialekt engang, trodde det var vanlig å si det i Oslo-området også😅 Nå er jo jeg født i skillet millenial-genZ, så mulig at det er vanligere blant eldre å bruke disse ordene i byene også. Vet at i f.eks Sandefjord sier mange «ho» om hun/hu. I Holmestrand bruker de mye «vårs», men i Tønsberg sier vi «oss». Anonymkode: 761bb...663 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 23.00): Jeg er opprinnelig fra Larvik, og de som er født og oppvokst her og ikke bodd noe særlig utenfor, sier de tingene du skriver her. "stæia" til stige, "bore" til bordet med retrofleks L. Vikke =vil ikke, skakke =skal ikke. "a" til hun/henne inni setninger. Ska a hjem te sæ sjæl eller skala sitte på hjem te vårs? Jeg snakker ikke sånn, men jeg har bodd tretten år utenfor Vestfold. Anonymkode: 63a15...9b2 Sånn snakker da folk i Oslo også? Anonymkode: 3ed6f...969
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Opprinnelig Vestfolding født på slutten av 70-tallet (på riktig side av E18…,) Har aldri sagt bilær, båtær, pælær Jeg sier derimot vikke, skakke, skadu (skal du), værtøy, skæv, men sier ikke sjæl, men sell. Har en blanding av a og en endelser At foreldrene mine var innflyttere hadde nok litt og si for at dialekten min ikke var så brei. Jeg likte ikke å bli sett ned på av alle badegjester som kom til fylket. På vgs kunne jeg høre om du var født og oppvokst på Hvasser (snakket litt breiere enn på Tjøme) Tønsberg og på feil siden av E18, Sandefjord eller Horten. Nok med noen ord og tonefall Jeg merket at for mye dialekt ble sett på som fattigslig, men det var ikke før jeg flyttet bort fra Østlandet for å studere at dialekten min ble mer standard og jeg ble tatt for å være Asker/Oslo/Bærum (dvs badegjest) for folk som ikke var fra Østlandet. Enklere å gå inn i studentmassen uten å måtte forholde seg til hjemsted. Bor i dag et annet sted på Østlandet og hører virkelig hvordan dialekten her har endret seg når jeg hører hvordan de på min alder prater som er født og oppvokst her og barna. Ungene har ingen tradisjonelle markører for stedet her. Anonymkode: a5f10...72d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånn snakker da folk i Oslo også? Anonymkode: 3ed6f...969 Det kan godt være! Ei fra Telemark over her som også snakker slik. Så det er nok ikke særegent Vestfold, kanskje mer Østlandsk. Anonymkode: 63a15...9b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå