Maestro Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Heihei! Litt frustrert kattemor her. Jeg adopterte en 5 mnd rød hannkatt i desember. Han er 7 mnd nå, fullvaksinert og fikk idag sin andre halvdel ormkur. Han var forkjøla da jeg hadde hatt han i et par dager, spurte der jeg adopterte ifra og de sa at han var små forkjøla, men dyrlegen merka ikke noe sykdom på helsesjekk uken før da han ble chippa, kastrert og vaksinert. Øyene rant og veldig tett i nesen med snørr. Fikk antibiotika, som hjalp. Så gikk det ikke lange tiden, så var det samme igjen. Da tok jeg en tur til dyrlegen, som er veterinær og bonde som driver alene. Han sjekka katten godt, lytta på lunger og hjerte, hørte at det var litt tett. Ny runde med antibiotika. Så gikk det bort. For så langvarig diaré. Løs mage som stinka. Prøvd alt, så fikk han ormkur og zoolak i noen dager. Så nå er det litt løst innimellom men stort sett fast avføring som enda stinker som et helvette når han er ferdig. Lukter ikke om det er fast avføring når jeg tar kassa, det som er små løst kan lukte noe. Og nå nyser han igjen og er litt snørrete. Sist jeg var hos dyrlege, så sa han at det er og blir en liten katt, med e tøff start på livet med dårlig immunforsvar. Han har alltid vært veldig leken, herjer med han jeg har fra før, koser, river ned ting (det har heldigvis roa seg😂) og er generelt en glad og fornøyd katt. Spiser og drikker. Jeg får jo helt vondt av katten, som har hatt noe hele tiden. Føler meg som en elendig eier🙄 Andre med noe samme erfaring? Gjerne med adoptert katt? En katt som er liten ifht alder og ble en liten voksenkatt? Hørt om de dyra som er kronisk forskjøla uten at det er noe alvorlig sykdom som ligger bak. På forhånd takk 🐾
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Maestro skrev (7 minutter siden): Heihei! Litt frustrert kattemor her. Jeg adopterte en 5 mnd rød hannkatt i desember. Han er 7 mnd nå, fullvaksinert og fikk idag sin andre halvdel ormkur. Han var forkjøla da jeg hadde hatt han i et par dager, spurte der jeg adopterte ifra og de sa at han var små forkjøla, men dyrlegen merka ikke noe sykdom på helsesjekk uken før da han ble chippa, kastrert og vaksinert. Øyene rant og veldig tett i nesen med snørr. Fikk antibiotika, som hjalp. Så gikk det ikke lange tiden, så var det samme igjen. Da tok jeg en tur til dyrlegen, som er veterinær og bonde som driver alene. Han sjekka katten godt, lytta på lunger og hjerte, hørte at det var litt tett. Ny runde med antibiotika. Så gikk det bort. For så langvarig diaré. Løs mage som stinka. Prøvd alt, så fikk han ormkur og zoolak i noen dager. Så nå er det litt løst innimellom men stort sett fast avføring som enda stinker som et helvette når han er ferdig. Lukter ikke om det er fast avføring når jeg tar kassa, det som er små løst kan lukte noe. Og nå nyser han igjen og er litt snørrete. Sist jeg var hos dyrlege, så sa han at det er og blir en liten katt, med e tøff start på livet med dårlig immunforsvar. Han har alltid vært veldig leken, herjer med han jeg har fra før, koser, river ned ting (det har heldigvis roa seg😂) og er generelt en glad og fornøyd katt. Spiser og drikker. Jeg får jo helt vondt av katten, som har hatt noe hele tiden. Føler meg som en elendig eier🙄 Andre med noe samme erfaring? Gjerne med adoptert katt? En katt som er liten ifht alder og ble en liten voksenkatt? Hørt om de dyra som er kronisk forskjøla uten at det er noe alvorlig sykdom som ligger bak. På forhånd takk 🐾 Kan den ha fått corona? Eller bivirkinger av vaksinen?😳🙈 Anonymkode: 353fb...602
Maestro Skrevet 24. februar 2023 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan den ha fått corona? Eller bivirkinger av vaksinen?😳🙈 Anonymkode: 353fb...602 Han fikk sin 2 vaksine den 23 januar. Og fikk symptomer på forskjølelse for en kort stund siden. Og at dyrlegen mente at han har et dårlig utgangspunkt eller hvilket ord han brukte. Liten katt av vekst, som tåler nada. Men kattungen går jo ikke ut enda heller. Har fin innetemperatur, og lufter en stund ila dagen med et vindu på gløtt, pga mangel på ventilasjon i leiligheten. Får mugg og dogg i vinduene om jeg ikke lufter liksom.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 Sjekk katten for FIP. Det er en dødelig sykdom, så ekstremt viktig å sjekke når kattungen har nedsatt allmenntilstand!! Anonymkode: 751f0...67e 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Diaré kan jo skyldes antibiotika. Prøv å bytte fôr for å se om det hjelper. Anonymkode: 901a8...2c2 4
Maestro Skrevet 24. februar 2023 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjekk katten for FIP. Det er en dødelig sykdom, så ekstremt viktig å sjekke når kattungen har nedsatt allmenntilstand!! Anonymkode: 751f0...67e Er absolutt ikke merkbart at han er syk på noe vis. Leker og herjer, koser, spiser og drikker. Alt er normalt, utenom symptomer på ting.
Tvist Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 Min slet mye med sykdom da hun var liten. Ble dumpet, så hun vokste opp uten mor. Ble mye bedre etterhvert, når hun ble eldre. Men hun har fortsatt lett for å få diare og oppkast, hun er ni år nå .
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 Få tatt en avføringsprøve , tipper det er coronavirus / calisivirus. Det går over ,til slutt ..men veldig kjedelig når det står på 🥴 Anonymkode: c74c3...90f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #9 Skrevet 24. februar 2023 Maestro skrev (4 timer siden): Er absolutt ikke merkbart at han er syk på noe vis. Leker og herjer, koser, spiser og drikker. Alt er normalt, utenom symptomer på ting. Han viser symptomer med å ha diaré og være snørrete. Det er symptomer på mange ting, deriblant FIP. Kattunger og eldre katter er ekstra utsatte. De dør av dette. Du burde absolutt fått det sjekket hos veterinær. Om ikke kan det være kronisk luftveisinfeksjon. Anonymkode: 751f0...67e 4
Maestro Skrevet 24. februar 2023 Forfatter #10 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han viser symptomer med å ha diaré og være snørrete. Det er symptomer på mange ting, deriblant FIP. Kattunger og eldre katter er ekstra utsatte. De dør av dette. Du burde absolutt fått det sjekket hos veterinær. Om ikke kan det være kronisk luftveisinfeksjon. Anonymkode: 751f0...67e Allmenntilstand tenker jeg da, ikke spise, ikke energi/slapp , sover mye osv. Altså at man ikke er oppegående. Men skal se nå da ormkur 2 (en tabl delt i to) som ble gitt på torsdag kveld, om det hjelper på diaré (er ikke bare diaré nå, mye fast avføring men alt stinker med en gang. Så er noe bedring etter 1 ormkur) Og følge med på snørr og nys til over helgen. Er det ikke bedre eller blir verre, så ringer jeg dyrlege på mandag. For han ble helt fin etter forrige kur med antibiotika, så kom det tilbake nå nylig.
Maestro Skrevet 24. februar 2023 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2023 Tvist skrev (3 timer siden): Min slet mye med sykdom da hun var liten. Ble dumpet, så hun vokste opp uten mor. Ble mye bedre etterhvert, når hun ble eldre. Men hun har fortsatt lett for å få diare og oppkast, hun er ni år nå . Ja, tror det er noe slik med min også. For det nevnte dyrlegen jeg bruker, som er bonde utenom. Altså, god greie på dyr.
Jens Skrevet 24. februar 2023 #12 Skrevet 24. februar 2023 Beklager hvis jeg høres dum ut nå, men kan katter bli forkjøla?! Har hatt katt hele livet og aldri hørt om det!
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #13 Skrevet 24. februar 2023 Hvor gammel var katten da den først ble vaksinert? Er det snakk om hjemløs kattunge? Ble han sjekket om han faktisk allerede var smittet av disse sykdommene man vaksinerer mot FØR han ble vaksinert? Det kan jo være ingenting og at immunforvaret blir bedre etterhvert som han vokser til. I mellomtiden bør du se på hva han spiser? Diare og løs mage kan være antibiotikakuren, det kan også være at han ikke tåler foret han spiser nå. Hva spiser katten? Anonymkode: 8c3cd...5a0 1 1
Tvist Skrevet 24. februar 2023 #14 Skrevet 24. februar 2023 Jens skrev (1 time siden): Beklager hvis jeg høres dum ut nå, men kan katter bli forkjøla?! Har hatt katt hele livet og aldri hørt om det! Katter kan bli forkjølet. Men de som blir det, er ofte sårbare/svekket og har andre plager.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #15 Skrevet 25. februar 2023 Kan være dette. https://www.agria.no/katt/artikkel/sykdommer-og-skader/tritrichomonas-en-parasitt-som-forarsaker-langvarig-diare-hos-katt/ Anonymkode: 6214b...694
Minya Skrevet 25. februar 2023 #16 Skrevet 25. februar 2023 18 hours ago, Jens said: Beklager hvis jeg høres dum ut nå, men kan katter bli forkjøla?! Har hatt katt hele livet og aldri hørt om det! Jepp, de har sitt eget influensalignende virus som er i chlamydia-klassen. Samme sykdomsforløp som oss mennesker, snørr, hoste, feber og nedsatt almenntilstand.
Maestro Skrevet 26. februar 2023 Forfatter #17 Skrevet 26. februar 2023 Tvist skrev (På 24.2.2023 den 19.23): Katter kan bli forkjølet. Men de som blir det, er ofte sårbare/svekket og har andre plager. Ja, ifølge min bonde dyrlege, et min sårbar for dette. Er en liten katt og antok at han ikke blir stor. Tøff start på livet i tillegg.
Maestro Skrevet 26. februar 2023 Forfatter #18 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan være dette. https://www.agria.no/katt/artikkel/sykdommer-og-skader/tritrichomonas-en-parasitt-som-forarsaker-langvarig-diare-hos-katt/ Anonymkode: 6214b...694 For all avføring, mellom jeg tar kassen, er ikke bare diaré. Er vanlig avføring også. Var kun diaré tidligere. Så er noe bedre ihvertfall. Og at han nyser, har hatt hoste med lange mellomrom, og har litt snue i nesen - som to ganger tidligere der antibiotika hjalp. Vet at hoste kan komme av parasitter, og han fikk sin 2 kur (en tabl delt i to, så fikk den andre halvdelen på torsdag denne uken) vaska og tømte kassen nå igår (lørdag) og vaska godt rundt og gulvet der kassen står. Han var på kassen, før når jeg var en tur på badet for et par timer siden, og da lukta det. Han går ofte på kassen når jeg er på badet. Litt at vi omtrentlig går på do samtidig 😬 om det skylles stress, om det er beroligende med meg tilstede, eller hva, aner jeg ikke. Eller om han prøver og fortelle meg noe. Skal få ta en samtale på Agria og spør om d e tingene, og spør om min dyrlege tar inn avføringsprøver eller om jeg må ta det på klinikk. Er så bekymret om han egentlig er alvorlig syk 😟🥺 Siden han var forskjøla da jeg fikk han.
Pusern3 Skrevet 27. februar 2023 #19 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.2.2023 den 16.03): Han viser symptomer med å ha diaré og være snørrete. Det er symptomer på mange ting, deriblant FIP. Kattunger og eldre katter er ekstra utsatte. De dør av dette. Du burde absolutt fått det sjekket hos veterinær. Om ikke kan det være kronisk luftveisinfeksjon. Anonymkode: 751f0...67e FIP utvikles fra corona viruset (ikke det samme corona viruset vi mennesker kan få). Mange katter har corona virus men heldigvis er det få som utvikler FIP (dødelig). tegn på FIP kan være redusert matlyst, avmagring, svullen buk (væske), diaré, - så litt obs på dette. Vi vet ikke hvorfor noen katter utvikler FIP, men ser det hyppigst hos unge og eldre katter. Veterinærer tror det har sammenheng med lavt imunforsvar. lykke til med pus
Pusern3 Skrevet 27. februar 2023 #20 Skrevet 27. februar 2023 Maestro skrev (20 timer siden): For all avføring, mellom jeg tar kassen, er ikke bare diaré. Er vanlig avføring også. Var kun diaré tidligere. Så er noe bedre ihvertfall. Og at han nyser, har hatt hoste med lange mellomrom, og har litt snue i nesen - som to ganger tidligere der antibiotika hjalp. Vet at hoste kan komme av parasitter, og han fikk sin 2 kur (en tabl delt i to, så fikk den andre halvdelen på torsdag denne uken) vaska og tømte kassen nå igår (lørdag) og vaska godt rundt og gulvet der kassen står. Han var på kassen, før når jeg var en tur på badet for et par timer siden, og da lukta det. Han går ofte på kassen når jeg er på badet. Litt at vi omtrentlig går på do samtidig 😬 om det skylles stress, om det er beroligende med meg tilstede, eller hva, aner jeg ikke. Eller om han prøver og fortelle meg noe. Skal få ta en samtale på Agria og spør om d e tingene, og spør om min dyrlege tar inn avføringsprøver eller om jeg må ta det på klinikk. Er så bekymret om han egentlig er alvorlig syk 😟🥺 Siden han var forskjøla da jeg fikk han. Jeg ville tatt en avføringsprøve siden du reagerer på sterk lukt. TS, Gardia etc kan gi disse symptomene du nevner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå