AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #1 Skrevet 24. februar 2023 Jeg har sterk pcos, eller sterke symptomer av pcos (mye uønsket hårvekst, mens 2 ganger i året, veldig uren hud etc.). Fikk metformin i forbindelse med å få barn for 2 år siden. At that point var jeg smådeppa over å ha prøvd lenge å få barn, levde ikke særlig sunt på slutten av prøveperioden før jeg ble gravid. Har lest at metformin kan hjelpe oss pcosere med å gå ned i vekt. Etter svangerskapet (hvor jeg la på meg 25 kg, BMI 33) har jeg virkelig gått inn for å gå ned i vekt med periodevis fasting (8:16) og rent kosthold (kun grønnsaker med kjøtt og proteinrundstykker) og lever med alt mellom 1100-1300 kcal per dag (alt er veid til minste gram og telt opp, har god peiling på kosthold). Jeg vet ikke om det bare er pga svangerskapet, men har kun gått ned 1 kg på 5 uker. Hadde igjen noen brett med metformin og prøvde meg på dette, bare på 3 dager har jeg gått ned 1,5 kg, til tross for null endring i kosthold/aktivitet. Er det tilfeldig, eller er det faktisk så fungerende med metformin? Noen som har erfaring? Anonymkode: 0cff9...a93
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #2 Skrevet 24. februar 2023 Jeg gikk ned 15 kg med Metformin uten å prøve, 6 av de gikk jeg ned allerede første uken. Skjønte ingen ting 😳 Anonymkode: 115c9...e8f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #3 Skrevet 24. februar 2023 For noen er metformin som en katalysator, ja. Det høres ut som du gjør mye riktig og at metformin er med på å hjelpe. Anonymkode: 8115b...a0e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4 Skrevet 24. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For noen er metformin som en katalysator, ja. Det høres ut som du gjør mye riktig og at metformin er med på å hjelpe. Anonymkode: 8115b...a0e *hjelpe så du får effekt av tiltakene du gjør. Anonymkode: 8115b...a0e
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #5 Skrevet 24. februar 2023 Gikk ikke ned noe med metformin. Fikk veldig lavt blodsukker og var konstant skjelven, svimmel og uvel. Og diaré 🙈 Måtte derfor spise mer (oftere) for å klare å såvidt fungere. Fikk derimot tilbake mensen (som var målet) og ble gravid med en gang😊 Anonymkode: 8e2ed...633
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #6 Skrevet 24. februar 2023 Jeg har pcos og fikk metformin for mine problemer. Insulin resistens også. Gikk ned 15 kg og fikk barn. Begynte på metformin så snart jeg orket etter fødsel og, men lavere dose. For meg hjelper det definitivt Anonymkode: 044db...f97
Amatariel Skrevet 24. februar 2023 #7 Skrevet 24. februar 2023 Jeg fikk metformin for å bli gravid, og etter en stund så fikk jeg regulert syklusen min og stabilisert hormonene. Så ble gravid, men gikk ikke ned i vekt ved bruk av dem. Selv om jeg er overvektig og hadde mer enn nok å ta av.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #8 Skrevet 24. februar 2023 Jeg har diabetes 2 og går ikke ned en eneste kilo på Metformin. Det ser jo ut til å fungere på deg, men det spørs om legen din vil skrive det ut til deg, på hvilket grunnlag? Anonymkode: ac9f6...ee8
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #9 Skrevet 25. februar 2023 Merket dere noen bivirkninger på Metformin? 🙂 Å går dere på den enda eller var det bare i kombinasjon med å bli gravid? Anonymkode: 95b7e...63d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2023 #10 Skrevet 25. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Merket dere noen bivirkninger på Metformin? 🙂 Å går dere på den enda eller var det bare i kombinasjon med å bli gravid? Anonymkode: 95b7e...63d Det er veldig vanlig å oppleve bivirkninger med mageplager som kvalme og diaré. For de fleste er det forbigående og går seg til med sakte opptrapping av dose, men for noen vedvarer det og noen slutter jo på det av den grunn. Mange opplever mindre bivirkninger av Glucophage, som er samme virkestoff så kan være verdt å be om det i stedet. Saken er jo den at det er omtrent bare metformin som tilbys av behandling for kvinner med PCOS som ikke har barneønske. Veldig mange får bare høre "værsågod, her er p-piller, kom tilbake når du ønsker å bli gravid". Men flere og flere får nå metformin for symptomkontroll og behandling av tilstanden også uten barneønske. Anonymkode: 8115b...a0e
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Jeg gikk også ned masse med metformin. Bivirkning var stinkende promper. Nå får jeg ikke lov å få det mer, og jeg synes det er både rart og dumt siden effekten var så god første gang. Anonymkode: 26251...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå