Gå til innhold

Umulig å skjule mine psykisk utfordringer på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bokstavelig talt umulig! Jeg kan bli trigget av ting og noen ganger så sterkt at jeg må gå hjem. Det kan være en ting som tydelig at kollega kan se er grunnen. Men da tror de det er den situasjonen/tingen som jeg ikke tålte. Men det var ikke den, det var bare det som trigget det vonde i meg. Det blir for dumt å fortelle kollega at det var en bagatell som var årsaken til at jeg måtte gå hjem og ble dårlig. De må faktisk få vite at jeg har traumer. Men jeg ønsker egentlig ikke dele det med alle, men vi jobber tett mange og det er vanskelig å skjule det.

skal jeg bare la alle få vite at jeg har traumer og noenting kan være vanskelig? Skal jeg bare manne meg opp og gjøre det?

Jeg vil så gjerne jobbe og det går så bra på jobben, jobben er fristedet mitt. jeg liker å jobbe med mennesker, er glad i mennesker, jeg vil ikke at mine triggere skal isolere meg og fjerne meg fra jobben

Anonymkode: 4fff6...2cf

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lønner seg alltid å være åpen i slike tilfeller. Når folk vet vil de gjerne ta hensyn.
Når de ikke vet oppfatter de deg bare som pussig og blir usikre. Allier deg med noen du stoler på.
Kanskje den personen kan si det for deg, eller dere kan si noe sammen. Du trenger ikke å si alt, men nok til at folk skjønner hva som foregår.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare tull at du driver å går hjem når ting blir vanskelig. Å drive å dele psykiske utfordringer med alle og enhver er heller ikke noe du er tjent med. Bare holde ting for deg selv. Det siste du trenger er at folk syns synd på deg eller begynner gå på nåler rundt deg i redsel for å "trigge" deg og slutt! å fokuser på "triggere". Bevist eller underbevist bestemmer du at du kommer til å reagere i gitte situasjoner med et sånt fokus. Ikke stikk av når ting blir vanskelig. Du er best tjent med å stå i det. Gå på do hvis du føler du må grine, ikke gå hjem. 

Anonymkode: aced5...e27

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare tull at du driver å går hjem når ting blir vanskelig. Å drive å dele psykiske utfordringer med alle og enhver er heller ikke noe du er tjent med. Bare holde ting for deg selv. Det siste du trenger er at folk syns synd på deg eller begynner gå på nåler rundt deg i redsel for å "trigge" deg og slutt! å fokuser på "triggere". Bevist eller underbevist bestemmer du at du kommer til å reagere i gitte situasjoner med et sånt fokus. Ikke stikk av når ting blir vanskelig. Du er best tjent med å stå i det. Gå på do hvis du føler du må grine, ikke gå hjem. 

Det kommer jo litt an på hvilke traumer hun har , og hvilke situasjoner som trigger . Foreslår  at TS begynner med psykolog å får kontroll på triggerene sine . Det er jo til syvende og sist bare seg selv man kan endre . 

• Nyttig 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (46 minutter siden):

Det kommer jo litt an på hvilke traumer hun har , og hvilke situasjoner som trigger . Foreslår  at TS begynner med psykolog å får kontroll på triggerene sine . Det er jo til syvende og sist bare seg selv man kan endre . 

Her er det ikke snakk om å endre noen, det er snakk om å tilpasse og tilrettelegge for at folk kan fungere i arbeid. Jeg har kollega som får tilrettelagt sitt arbeid pga fysiske plager, for da kan hun være i arbeid.

Men du forstår ikke det du, så hvis du er en leder så forstår jeg hvis folk er sykemeldt og holder kjeft med sine utfordringer. Hvis du kun er ansatt sykemelder du deg med en gang du får motgang fordi du gir opp og syns synd på deg selv og tenker at du ikke skal bidra i samfunnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke være på jobb når jeg ikke fungerer, når kroppen slår seg av. Det handler om å eksponere litt og litt, slik at jeg ikke blir hardt trigget.

Jeg står i mange triggere hele tiden, men man har ett toleranse nivå, og det handler da om å gå utenfor det toleransevinduet litt etter litt. Hvis jeg kommer langt utenfor toleransevinduet slår jeg meg av. Heldigvis er det sjeldent og derfor kan jeg vente litt med å ai noe, for det kan hende jeg klarer å skjule det.

men vær forsiktig hva du sier, det er helt forferdelig å ha traumer og du ikke kan styre det, at kroppen slår seg av. Hvis du noen gang opplever det i livet ditt, håper jeg du tenker tilbake på denne kommentaren din..

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

hvordan traumer er det her snakk om, du skriver som anonym så det burde gå å utdype dette litt?

Skrevet

Føler med det ts. Jeg hadde det på samme måten når jeg jobbet og jeg forsto ikke da at det handlet om triggere. Kan du snakke med lederen eller den du stoler mest på av kollegene dine? Du behøver ikke si alt..

Anonymkode: a6620...372

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med det ts. Jeg hadde det på samme måten når jeg jobbet og jeg forsto ikke da at det handlet om triggere. Kan du snakke med lederen eller den du stoler mest på av kollegene dine? Du behøver ikke si alt..

Anonymkode: a6620...372

Jeg skal fortelle til en som jeg vet er omsorgsfull og god. 

• Liker 1
Skrevet

Det er du som har alle de andre trådene, om fagprøve, sykemelding pga kollega og de to trådene om psykisk vold/terror? 

Det er veldig bra at du liker å jobbe og trives med jobben, bare vær litt obs på hvordan du oppfører deg når du jobber med små barn. 

Anonymkode: 38fc7...609

• Liker 3
Skrevet

Når du er kommet til dette punktet må du sammen med leder og fastlege vurdere to ting:

1. Kan tilrettelegging være mulig

2. Hvis nei, kan en annen jobb fungere

3. Hvis nei: kan det være du ikke har fungerende arbeidsevne akkurat nå

Du kan dessverre ikke fungere i jobb om du mer enn ganske sjeldent flykter hjem som følge av traume/angst. 

Om dette er du som jobbet i barnehage så må jo hensynet til ungene komme først. Det kan jo være du fungerer i en tilrettelagt stilling enn så lenge mens du jobber med å bli bedre. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er bokstavelig talt umulig! Jeg kan bli trigget av ting og noen ganger så sterkt at jeg må gå hjem. Det kan være en ting som tydelig at kollega kan se er grunnen. Men da tror de det er den situasjonen/tingen som jeg ikke tålte. Men det var ikke den, det var bare det som trigget det vonde i meg. Det blir for dumt å fortelle kollega at det var en bagatell som var årsaken til at jeg måtte gå hjem og ble dårlig. De må faktisk få vite at jeg har traumer. Men jeg ønsker egentlig ikke dele det med alle, men vi jobber tett mange og det er vanskelig å skjule det.

skal jeg bare la alle få vite at jeg har traumer og noenting kan være vanskelig? Skal jeg bare manne meg opp og gjøre det?

Jeg vil så gjerne jobbe og det går så bra på jobben, jobben er fristedet mitt. jeg liker å jobbe med mennesker, er glad i mennesker, jeg vil ikke at mine triggere skal isolere meg og fjerne meg fra jobben

Jeg merket det godt da temaet handlet om pedofile i Norge ved lunsjen. Jeg sa ingenting der og da, men den ene jeg har tillit til fikk vite litt måneden etter. 

Anonymkode: 0429c...6cc

Skrevet

For min egen del hadde jeg ikke behøvd å vite hvorfor en kollega måtte gå hjem. Det er ikke min sak og jeg ville heller ikke dømt noen av den grunn.

En av mine kollegaer åpnet seg for meg om hens psykiske vansker. Det er var jo greit nok det, men hva skal jeg gjøre med den informasjonen? Det var ikke nyttig for min del da det aldri har vært noen problemstilling fra min side. Da tenker jeg at det handler om at hen føler at hen må forklare seg ovenfor meg, men det stemmer ikke.

Anonymkode: fd631...01e

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for bruker som opptrer som to personer og svar til det. 

_popcorn_, adm

• Liker 1
Skrevet

Mine psykiske utfordringer ble brukt mot jeg.

Anonymkode: a00e9...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mine psykiske utfordringer ble brukt mot jeg.

Bare si det til sjefen hvis den er grei.... Eller en nær kollega du virkelig stoler på,.

Men pass på! Plutselig blir det brukt mot deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...