Gå til innhold

Gi meg oppskriftet på dine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja rett og slett.. Noen av dere som har litt mer i enn fløte i??? Trenger gode tips for dette skal bli verdens beste fløtegratinerte poteter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker poteter i skiver, løk, hvitløk og noen ganger purre også. Har alt i en kjele sammen med kremfløte (ikke matfløte, og i hvertfall ikke melk), salt/pepper og litt revet muskat. Koker opp og lar koke 10 minutter. Alt helles over i en ildfast form. Drysser over revet ost og gratinerer i ovnen. Kjempegodt!

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Bytt ut en tredjedel av potetene med kålrot.

Skrevet
Jeg bruker poteter i skiver, løk, hvitløk og noen ganger purre også. Har alt i en kjele sammen med kremfløte (ikke matfløte, og i hvertfall ikke melk), salt/pepper og litt revet muskat. Koker opp og lar koke 10 minutter. Alt helles over i en ildfast form. Drysser over revet ost og gratinerer i ovnen. Kjempegodt!

Dette skal jeg prøve!! Takk! Noen poteter som er bedre å bruke enn andre?

Skrevet

Jeg har fått masse skryt for mine og de er veldig enkle:

Smør en ildfast form, ha i et lag med skivede poteter, så salt masse hvitløk og litt smør, så et nytt lag med poteter, salt, hvitløk smør osv til formen er full. Hell på matfløte til det nesten dekker potetene. Ha på ost på toppen, sett inn i ovenen på ca 200 grader i 45-50 min (stikk i potetene og sjekk når de er møre)

Smaken avhenger av hvor mye hvitløk, smør og salt du bruker. Det går også ann å bytte ut en del av fløten med melk. Pass på at det ikke dekker potetene helt, da blir det for mye væske.

Skrevet

arkana: hva er årsaken til at du bruker kremfløte i steden for matfløte?

er bare så vant til at man bruker den matfløte til mat og kremfløte til krem og kaker..

..så da ble jeg litt nyssjerrig bare

Skrevet

Jeg synes matfløten gir en rundere smak iallefall. Den er tykkere enn matfløten også...

Skrevet

Jeg lager arkana sine nå... Men hadde ikke kremflføte så da ble det matfløte tilsatte litt smør... Det blir spennende. Jeg har aldri vært noe fornøyd med mine som jeg har skåret potetene i skiver og hatt på matfløte.. Men så ut til at sausen ble bedre når jeg kokte litt først så da får jeg se, skal servere på nyttårsaften og da vil jeg jo få de så perfekte som mulig. Jeg skal ha en som er kokk på besøk og da ffår jeg litt ekstra prestasjonsangst... He he, neida det skal nok gå bra!

Skrevet

Fortell hvordan det gikk da :)

Ellers så pleier jeg å ha både løk og hvitløk oppi ;)

Skrevet

Jeg koker skivede poteter - legges lagvis med masse hvitløkspulver mellom lagene - og skivet løk i matfløte (har på fløte så det såvidt dekker potetene) - og lar det koke til alt er gjennomkokt - rører litt innimellom.

Tar det deretter over i ildfast form - legger ost på toppen - og gratinerer.

(og ingen har så gode fløtegratinerte poteter som meg :ler:)

Jeg synes matfløte blir for tungt og fett - det blir faktisk bedre med matfløte.

Skrevet

Når jeg bruker matfløte opplever jeg at den skiller seg.... aner ikke hvorfor. Derfor bruker jeg nå kremfløte.

Skrevet

Det høres forresten godt ut med kålrabi i potetene, skal prøve det neste gang.

Skrevet

Jeg skal prøve Arkana sine i dag og har kjøpt kremfløte. Bruker å lage den ferdig-pakka, så det er litt morro å lage helt selv.

Skrevet

Jeg bruker kremfløte av flere grunner: den skiller seg ikke, den er fyldigere både på smak og konsistens og den tykner bedre. Håper du liker dem. :)

Skrevet

Takk Arkana, nå er det slutt på å lage den fra pakke, det er helt sikkert! De ble kjempegode og det var da ikke vanskelig i det hele tatt :) .

Skrevet

De ble veldig gode!!! Men jeg skal bruke kremfløte da jeg ser flere bruker det og jeg stoler på dere :) Samboer ble veldig fornøyd også så da blir det bra! Jeg brukte løk og hvitløkskrydder da jeg ikke hadde hvitløk, men det skal kjøpes inn til jeg skal lage de igjen.

Tusen takk!

Skrevet

Passer dette til kalkunfilet? og holderdet med den sausen som blir sammen med potetetnen eller må man lage en ekstra? Har litt lyst til å bruke kraften av fileeten til noe...

Skrevet
Passer dette til kalkunfilet? og holderdet med den sausen som blir sammen med potetetnen eller må man lage en ekstra? Har litt lyst til å bruke kraften av fileeten til noe...

Åja fløtegratinerte poteter passer til all slags kjøtt synes jeg!! Jeg ville nok laget skikkelig fløtessaus i tillegg for det blir ikke mye saus av slike poteter. Ingenting er så godt som en hjemmelaget fløtesaus laget på kraft fra kjøttet!!

:sikle:

I slike sauser kan man helle oppi fløte, creme freche, krydder, osv osv... det er skikkelig nam! (jeg har forresten oppi en liten dæsj med brunost som skaper en deilig smak!)

Skrevet

Jeg hakker en løk i småterninger, samt presser noen hvitløksbåter og skjærer poteter i skiver.. Dette koker jeg i en gryte med matfløte.. Så tar jeg to terninger med hønsebuljong og rører ut i litt varmt vann og har oppi potetene.. Etter de har kokt ferdig smaker jeg til med salt og pepper, dem i form og gratinerer..

Og jeg får alltid høre at det er de beste potetene dem noen gang har smakt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...