Gå til innhold

Skuter jeg meg selv i foten ved å ta dette til tingretten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble lurt til å hyre inn en entreprenør som ikke hadde firma oppe å gå. Etter at han startet gravearbeid hos meg har han opprettet firma. Og nå kommer fakturaene på rekke og rad. Vi har ingen skriftlig avtale og forliksrådet ønsket ikke å høre på lydopptak fordi dette ikke var sendt inn før møtet, dessverre.

greien er, jeg ønsker å ta dette til tingretten for der vil de kunne kreve underbilag av motpart samtidig høre på lydopptak.

men jeg ønsker også å engasjere en advokat fordi han har engasjert en advokat.

Jeg er hans første og eneste kunde, han krever nå 150.000 kroner av meg. I tillegg kommer advokatutgiftene hans.

men han har historikk med å slå seg konkurs. Så jeg er redd jeg gåe til tingretten og vinner, men så slår han seg konkurs og jeg sitter igjen med ingenting + advokatutgifter. Altså merkostnader.

men å betale denne kjeltringen et øre mer er heller noe jeg ikke ønsker.

Herregud for en knipe jeg er satt i.. aldri aldri adri utfør noe uten kontrakt eller avtale. Helt hinsides at jeg falt for det eldste trikset i boken.

Anonymkode: 1f6f8...685

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager mange skrivefeil, skriver på en knøttliten telefon.

Men spørsmålet mitt/poenget mitt er: må jeg betale advokatutgifter hvis jeg vinner i tingretten og han slår sitt nyoppstarta firma konkurs? Selv om tingretten hadde dømt han til å betale sakomkostninger?

han ser jo på dette som vinn-eller ikke noe. Enten så vinner han og får penger fra meg og jeg dømmes til å betale advokaten hans. Ellers taper han og slår seg konkurs, advokaten hans får ingenting og jeg må betale min egen advokat.

for hans del så er det jo bare å prøve saken sin, enten går han i pluss ellers blir det konkurs og han går ikke i minus for det er ikke noe å hente i det tulle-firmaet han startet opp på grunn av oppdrag hos meg.

Skrevet

Ser ikke hvor lovbruddet er? Han har såklart lov til å fakturere deg for utført arbeid og nedlagte timer.

At han ikke hadde registrert et firma da dere inngikk avtalen har ingenting å si. Han har nå et firma og tar betalt og betaler skatt gjennom det som han skal.

Anonymkode: 479cf...273

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvom firmaet hans hadde vært et tullefirma så har han jo utført arbeid hos deg som det er inngått avtale om at skal være lønnet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal du ikke betale for utført arbeid?

Anonymkode: 6dac6...c47

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser ikke hvor lovbruddet er? Han har såklart lov til å fakturere deg for utført arbeid og nedlagte timer.

At han ikke hadde registrert et firma da dere inngikk avtalen har ingenting å si. Han har nå et firma og tar betalt og betaler skatt gjennom det som han skal.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvom firmaet hans hadde vært et tullefirma så har han jo utført arbeid hos deg som det er inngått avtale om at skal være lønnet.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor skal du ikke betale for utført arbeid?

Anonymkode: 6dac6...c47

Jeg har selvfølgelig betalt for arbeid. Men det er fakturaer som kommer flere måneder senere vi sier oss uenig i. Arbeider er slutt, fakturaene betalt, vedkommende har nå fakturert for flere hundre tusen uten noen form for å sikre seg økonomisk.

uansett, dette er ikke poenget, jeg lurer oppriktig på om jeg nå bruker masse penger på advokat og tingretten finner det at han ikke kan fakturere uten å dokumentere det han fakturerer ytterligere for. Jeg har blant annet funnet en dobbeltfakturering.

om og hvis, han da blir dømt til betale mine omkostninger; kan han slå seg konkurs, for han har jo ingenting å tape. Men må jeg da fortsatt stå for omkostningene hvis han er dømt, men slår seg konkurs?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

uansett, dette er ikke poenget, jeg lurer oppriktig på om jeg nå bruker masse penger på advokat og tingretten finner det at han ikke kan fakturere uten å dokumentere det han fakturerer ytterligere for. Jeg har blant annet funnet en dobbeltfakturering.

om og hvis, han da blir dømt til betale mine omkostninger; kan han slå seg konkurs, for han har jo ingenting å tape. Men må jeg da fortsatt stå for omkostningene hvis han er dømt, men slår seg konkurs?

Vinner du i tingretten og han slår seg konkurs, slipper du å betale om han blir dømt til å betale saksomkostninger. 

Det er en helt annen bevisførsel i tingretten og var jeg sikker på at jeg har rett, saksøk han øyeblikkelig. 

Men du må virkelig ha alt på stell og det beste er at du løser alt FØR det blir rettsak. Han kan selvsagt ikke fakturere deg for ting du allerede har betalt. 

Det er en tung vei å gå og du skal fortsatt vinne. Har du råd til å tape? 

Anonymkode: 71212...d2d

Skrevet

Er det ikke bare skriftlig benekte kravene? Da kan han ikke sende det til inkasso, og det er hans oppgave å sannsynliggjøre at han har krav på noe som helst. Evnt la det hele gå i 3 år. Da er kravene foreldret.

Anonymkode: 4087e...085

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...