Gå til innhold

Behov for info om egen fødsel men ble dårlig mottatt - normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en så rask fødsel at jeg ikke fikk med meg hva som skjedde, følte noen voldtok underlivet mitt og at jeg skulle dø flere ganger. Prøvde å få informasjon fra sykehuset om hva som skjedde under fødsel, hvor lenge ting varte, etc - men opplevde at jordmor syns dette var veldig rart at jeg ønsket.

Hun ville vite hvorfor jeg skulle ha info, og når jeg sa jeg ser tilbake på fødselen og tenker at det var helt grusomt og jeg ikke ønsker å føde igjen noen gang svarte hun bare «det er uansett ikke noe du skal tenke på nå» - som om jeg planlegger å gå hjem å bli gravid igjen ved første anledning. 

Min samboer kom med råd om at jeg kanskje burde snakke med noen, og da svarte hun bare at «nå har du faktisk en baby som trenger deg og dette får vente» som om jeg var helt fæl for å føle noe rundt fødsel eller ønske å snakke om det. Er dette normal holdning? 

Anonymkode: f86a3...1e6

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde en så rask fødsel at jeg ikke fikk med meg hva som skjedde, følte noen voldtok underlivet mitt og at jeg skulle dø flere ganger. Prøvde å få informasjon fra sykehuset om hva som skjedde under fødsel, hvor lenge ting varte, etc - men opplevde at jordmor syns dette var veldig rart at jeg ønsket.

Hun ville vite hvorfor jeg skulle ha info, og når jeg sa jeg ser tilbake på fødselen og tenker at det var helt grusomt og jeg ikke ønsker å føde igjen noen gang svarte hun bare «det er uansett ikke noe du skal tenke på nå» - som om jeg planlegger å gå hjem å bli gravid igjen ved første anledning. 

Min samboer kom med råd om at jeg kanskje burde snakke med noen, og da svarte hun bare at «nå har du faktisk en baby som trenger deg og dette får vente» som om jeg var helt fæl for å føle noe rundt fødsel eller ønske å snakke om det. Er dette normal holdning? 

Nei, dette er ikke en normal holdning! 

Anonymkode: 78bc9...7de

• Liker 20
Skrevet

Nei det er ikke greit. Du burde faktisk klage. 

På ettersamtale med jordmor to dager etter fødsel gikk vi igjennom alle notatene hennes og snakker om alt ved fødselen. Dette var visst viktig for at jeg ikke skulle slite med tanker i ettertid. 

Og jeg hadde en flott fødsel som desverre endte i KS, men det hele gikk veldig rolig og udramatisk for seg. 

Anonymkode: 47656...05e

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ?

Det er vel normalt at man får en samtale før man reiser hjem hvor man sammen med jordmor går gjennom fødselen / fødselsforløpet?

Anonymkode: a3e7d...74c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ?

Det er vel normalt at man får en samtale før man reiser hjem hvor man sammen med jordmor går gjennom fødselen / fødselsforløpet?

Dette var en slik samtale men samtalen innebar mer ting vi lurte på, tema om amming eller tema som sting og rift o.l. Fødsel var ikke noe hun hadde tenkt å snakke om, hun måtte gå å hente papir på fødselen min når jeg spurte da hun ikke hadde info. Har hørt mye negativt om dette sykehuset og sitter ikke igjen med en veldig god opplevelse dessverre 

• Hjerte 4
Skrevet

Jeg tror at du

1. Må prøve innstille hjernen på at jeg som skjedde under fødsel var dramatisk, men at de gjorde en god jobb og du lever i dag med et levende barn. Prøv og tenk at det gikk bra☺️
2. Du skal få en epikrise fra fødsel hvor det står informasjon. Ta den med til fastlegen og gå igjennom sammen. 

Anonymkode: 18472...09d

• Liker 1
Skrevet

Man får vel med seg epikrise hjem? Det gjorde jeg. Uansett. Jeg har traumer fra fødselen jeg går i behandling for, og den første tiden ønsket de ikke å gå i dybden på fødselen :) For det kan føre til at man blir mye verre. Så det kan ha noe ved seg, at de føler du ikke er klar for å snakke om dette enda så dypt som du ønsker. 

Anonymkode: ebd11...538

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får vel med seg epikrise hjem? Det gjorde jeg. Uansett. Jeg har traumer fra fødselen jeg går i behandling for, og den første tiden ønsket de ikke å gå i dybden på fødselen :) For det kan føre til at man blir mye verre. Så det kan ha noe ved seg, at de føler du ikke er klar for å snakke om dette enda så dypt som du ønsker. 

Det kommer an på hvor traumatisert TS er! Dersom hun har påtrengende tanker om fødselen, mareritt, søvnvansker og lignende kan det være bedre å få snakket om. Hun bør kunne få dele alt hun ikke klarer å få fred fra inne i eget hode, hvis hun har det sånn. 

Noe av det TS deler her er imidlertid sånt som er ubehagelig for helsepersonell. Ikke spesielt gøy å være jordmor og få høre at TS føler seg voldtatt... men TS må som pasient få snakke om traumet! Jordmor har en interessekonflikt her. Vet ikke hvor det er mest hensiktsmessig å henvende seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette var en slik samtale men samtalen innebar mer ting vi lurte på, tema om amming eller tema som sting og rift o.l. Fødsel var ikke noe hun hadde tenkt å snakke om, hun måtte gå å hente papir på fødselen min når jeg spurte da hun ikke hadde info. Har hørt mye negativt om dette sykehuset og sitter ikke igjen med en veldig god opplevelse dessverre 

Så trist med en så dårlig opplevelse. 😢

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hvor traumatisert TS er! Dersom hun har påtrengende tanker om fødselen, mareritt, søvnvansker og lignende kan det være bedre å få snakket om. Hun bør kunne få dele alt hun ikke klarer å få fred fra inne i eget hode, hvis hun har det sånn. 

Noe av det TS deler her er imidlertid sånt som er ubehagelig for helsepersonell. Ikke spesielt gøy å være jordmor og få høre at TS føler seg voldtatt... men TS må som pasient få snakke om traumet! Jordmor har en interessekonflikt her. Vet ikke hvor det er mest hensiktsmessig å henvende seg. 

Jeg har selvfølgelig ikke lagt det frem slik til jordmor, eller brukt ordet voldtatt 

Skrevet

Du har rett på innsyn i egen journal. Det meste ligger digitalt på helsenorge men ikke alt. Av en eller annen grunn mangler min fødejournal, jeg vet ikke hvorfor. Er gravid igjen og nevnte det for kommunal jordmor, hun sendte inn et skjema for meg så jeg skal få en kopi før fødsel. Min fødsel gikk fint men pga div helseting (fysisk) hos meg er det greit å ha kontroll selv før neste fødsel syns jeg. Kanskje fastlegen kan hjelpe deg? Evt bare fyll ut skjema selv, det skal mye til for at de kan nekte deg innsyn. Tror skjema ligger på helsenorge.

Anonymkode: aa3ba...0ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har selvfølgelig ikke lagt det frem slik til jordmor, eller brukt ordet voldtatt 

Tror du må det :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er av den typen du beskriver. Og verre. Men de ville ikke grave i noe uansett. Jeg fikk hjelp fra psykisk hjelpeteam veldig raskt, men det var kun jeg som snakket i det tilfellet de første gangene. Ville anbefale ts å være ærlig og ikke pakke det inn, da det står hun ikke har faktisk fortalt åssen det er. Man forstår ikke behov om man pakker det inn. 

Skrevet

Trodde det var helt vanlig å spør om å gå igjennom fødselen? Nekter å tro at jordmor ikke har vært igjennom det mange ganger før.

Anonymkode: 50098...c05

Skrevet

Du har rett til å få epikrisen din! Da jeg ba om min var det ingen spørsmål rundt dette (as it should). Dama du snakket med var skikkelug uprofesjonell, om du har energi til det ville jeg tatt det opp med ledelsen. Hun var rett og slett en bitch ;) 

Hjalp meg masse å lese epikrisen etter fødselen. Snakket også mye med jordmor i etterkant, så hjalp det veldig å få fødselen på avstand. Håper du kommer deg fort over traumen ❤️ 

Anonymkode: a3038...00b

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt har du innsynsrett i egen journal, for en merkelig holdning fra jordmor! 
Stå på ditt TS, og i tillegg når du har fått papirene kan du be om å få snakke med en annen jordmor ❤️ 

Skrevet

Må bare understreke at du ikke har en epikrise fra en normal fødsel, siden alle sier du skal be om en epikrise. En epikrise er oversikt over utredning, diagnose og behandling ved sykdom.

Hilsen klok av skade etter å ha bedt om epikrise fra fødsel hos St. Olavs hvor de "ikke skjønte" hva jeg spurte om og det tok godt over 2 mnd å få tilsendt min egen journal fordi de sendte meg alt mulig annet i stedet med informasjon om at det ikke eksisterer epikrise når jeg har hatt normale fødselsforløp 🙃 

Anonymkode: b1e0c...46a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må bare understreke at du ikke har en epikrise fra en normal fødsel, siden alle sier du skal be om en epikrise. En epikrise er oversikt over utredning, diagnose og behandling ved sykdom.

Hilsen klok av skade etter å ha bedt om epikrise fra fødsel hos St. Olavs hvor de "ikke skjønte" hva jeg spurte om og det tok godt over 2 mnd å få tilsendt min egen journal fordi de sendte meg alt mulig annet i stedet med informasjon om at det ikke eksisterer epikrise når jeg har hatt normale fødselsforløp 🙃 

Anonymkode: b1e0c...46a

Hmm. Hva skal man be om da, journal? Og hvor mye skal til før det blir utover normalt forløp?

Skrevet

Vet av de som har fått bli med tilbake på avdelingen for å se hvor de fødte, hvem som var med, hva som skjedde og som synes det var veldig nyttig og viktig. Det er en måte å bearbeide opplevelsene på. Jeg ville henvendt meg til avdeling for å høre om det er noen mulighet for å eventuelt få snakke med noen andre som var med på fødselen.

Anonymkode: 6d96f...9cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm. Hva skal man be om da, journal? Og hvor mye skal til før det blir utover normalt forløp?

Det rette ordet er journalnotat vil jeg tro. Epikrise er som noen skrev over her, et sammendrag av hva som har skjedd i et behandlingsforløp. Flere journalnotat, utskrivningsnotat osv.

Anonymkode: 314ab...55e

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...