Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #1 Del Skrevet 25. desember 2005 Jeg har veldig lyst til å begynne å studere juss til høsten. Jeg går nå siste året på vgs, og har rettslære som et av mine studieretningsfag. Jeg lurer på om det er noen her som studerer juss og som har hatt rettslære på vgs. I Såfall, har dere fått noe utbytte/glede av det på jusstudiet? Og kan dere forklare litt forskjellen på rettslære og jussen? Har hørt at det er to helt forskjellige ting, men får det ikke til å stemme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #2 Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg har verken hatt rettslære på vgs eller studert jus. Men du bør være klar over at det er ganske så annerledes å gå på universitet/høyskole enn på vgs. Tilnærmingen til pensum på universitet er mer vitenskapelig, og man vil ha kurs i vitenskapelig metode. I tillegg går det enormt mye raskere fram på høyskole/univ enn på vdg. En del pensum kan være på engelsk (men sannsyneligvis ikke på jusen). Man går oftere direkte til kildene framfor å lese lærebøker Selv studerer jeg økonomi uten å ha hatt noe som helst økonomi på vdg. Noen av mine medstudenter har hatt økonomi fordypning i flere år på vdg. Likevel henger jeg akkurat like bra med (om ikke bedre). Det var kun de to første ukene de hadde et fortrinn, deretter ble det like vanskelig for dem også. jeg har tidligere tatt høyere utdanning og er et normalt oppegående menenske, dette har hjulpet meg mer enn hvis jeg hadde tatt andre fordypningsfag på vdg. Jeg prøver ikke å skremme deg, men vil bare gjøre deg obs på at man jobber på en helt annen måte på universitet. det første halvåret vil du kanskje synes det er mye å lese, men det er forhåpentligvis da du lærer deg en effektiv studieteknikkk. Det jeg prøver å si er at det viktigste for å lykkes i et studium som regel er interessen man har og viljen og innsatsen man legger ned. Viktigere å se framover enn bakover på hvilke fag man eventuelt tidligere har tatt. Jeg ville ikke lent meg tilbake på jusstudiet og trodd det ville holdt med den kunnskapen man allerede har lært på vdg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 26. desember 2005 #3 Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg har hatt et grunnleggende jusskurs, og flere av de som hadde juss på vgs var blandt de med dårligst resultat i klassen... Så ikke len deg på det gamle, tenk bare på det nye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lille meg_* Skrevet 26. desember 2005 #4 Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg har hatt begge deler, og det er helt rett som det blir sagt her. To ulike tilnærmingsmåter, og mye mer fordypning på universitetet enn vgs. Dessuten er en del av pensumet på engels også i jus, f.eks i internasjonal rett/folkerett, eøs rett, eu rett (som du må kunne selv om vi ikke er medlem) og miljørett. En del gamle dokumenter er også på dans, men det er jo litt lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 7. januar 2006 #5 Del Skrevet 7. januar 2006 Selvsagt er det helt forskjellig fra vgs til universitet. Det gjelder jo alle emner i grunn. Men for å svare kort og enkelt. Jeg studerer juss og har hatt rettslære og vil vel si at rettslære er det faget jeg har hatt minst igjen for på mitt nåværende studium av alle studieretningsfagene. Dersom det er noe annet du heller vil ta som studieretningsfag, gjør så. Ingen ting å tape på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå