AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #1 Skrevet 23. februar 2023 Hei, har et barn som er født i desember 22. Far har permisjon til januar/februar 2023 men vi er da avhengige av at barnet har barnehageplass for at det skal gå rundt økonomisk. Har tenkt litt på hvordan vi skal gjøre det med å søke barnehageplass for å prøve å få barnet inn. Noen som har innspill på hvordan det er å eventuelt søke inn til august 23, og så betale for plassen frem til januar/Februar 24 uten å bruke den? Eller søke han inn i desember 23 og håpe at han får plass? Tenkte jeg skulle ringe de lokale barnehagene og høre hvordan det står til, men jeg er veldig usikker på hvordan vi skal løse dette. Hilsen ammetåka 🤓 Anonymkode: 6b050...d3e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #2 Skrevet 23. februar 2023 Sjekk med kommunen hva de tillater, i vår kommune er det ikke anledning til å holde av plass. Jeg søkte inn desembersønnen vår til vanlig opptak, da havnet han på venteliste. I oktober kontaktet jeg kommunen for å sjekke om vi hadde sjans på plass i noen av barnehagene vi hadde ønsket oss. Fikk tilbake en liste med barnehager med ledige plasser som jeg kunne kontakte direkte. Vi var og besøkte én barnehage før jeg fikk beskjed om at det muligens var muligheter i en av barnehagene vi hadde på vår ønskeliste, og vi endte opp med å få plass der. Litt flaks, men vi hadde fått plass et sted uansett. Han begynte første mulige dag over nyttår da han var ett. Om dere ikke får plass er vel ulønnet permisjon eller en eller annen form for dagmamma den muligheten dere har etter permisjon. Anonymkode: a037c...126
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #3 Skrevet 23. februar 2023 Du må sjekke med kommunen, og evt også barnehagen. I populære barnehager så vil du jo uansett komme bakerst, da du stiller bak de som er født før desember og har krav på plass. I barnehagen mine går, så må barnet ha fylt 11 mnd fra måneden de søker plass. Min kommune pleier å legge ut liste på høsten over barnehager med ledige plasser. I min kommune var det en del, så jeg gjorde research basert på listen, og kontaktet de aktuelle. Vi endte med å måtte kjøre litt, da vi valgte det vi mente var best for barnet, og ikke nærmeste. Så ekstra jobb for oss, men allikvel verdt det, barna kunne ikke fått en bedre start. Ser at i min kommune er det jevnlig ledig plass i «gode» barnehager, men de ligger gjerne litt kronglete til, så får håpe noe slikt kan være tilfelle for dere 😊 Anonymkode: 65eac...db3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #4 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sjekk med kommunen hva de tillater, i vår kommune er det ikke anledning til å holde av plass. Jeg søkte inn desembersønnen vår til vanlig opptak, da havnet han på venteliste. I oktober kontaktet jeg kommunen for å sjekke om vi hadde sjans på plass i noen av barnehagene vi hadde ønsket oss. Fikk tilbake en liste med barnehager med ledige plasser som jeg kunne kontakte direkte. Vi var og besøkte én barnehage før jeg fikk beskjed om at det muligens var muligheter i en av barnehagene vi hadde på vår ønskeliste, og vi endte opp med å få plass der. Litt flaks, men vi hadde fått plass et sted uansett. Han begynte første mulige dag over nyttår da han var ett. Om dere ikke får plass er vel ulønnet permisjon eller en eller annen form for dagmamma den muligheten dere har etter permisjon. Anonymkode: a037c...126 Aha, det visste jeg ikke, men da får jeg gjøre det! Det er mange barnehager i kommunen, og sannsynligvis er ikke de i nærheten av oss de mest ettertraktede da vi bor utenfor byområdet. Så jeg får krysse fingrene og prøve! Takk for svar 🥰 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må sjekke med kommunen, og evt også barnehagen. I populære barnehager så vil du jo uansett komme bakerst, da du stiller bak de som er født før desember og har krav på plass. I barnehagen mine går, så må barnet ha fylt 11 mnd fra måneden de søker plass. Min kommune pleier å legge ut liste på høsten over barnehager med ledige plasser. I min kommune var det en del, så jeg gjorde research basert på listen, og kontaktet de aktuelle. Vi endte med å måtte kjøre litt, da vi valgte det vi mente var best for barnet, og ikke nærmeste. Så ekstra jobb for oss, men allikvel verdt det, barna kunne ikke fått en bedre start. Ser at i min kommune er det jevnlig ledig plass i «gode» barnehager, men de ligger gjerne litt kronglete til, så får håpe noe slikt kan være tilfelle for dere 😊 Anonymkode: 65eac...db3 Skjønner. Jeg har ikke funnet noe om alderskrav eller at det ikke er lov å holde av plass foreløpig. Kjøre må vi uansett for å ha barnet i barnehage, men det er veldig forskjell på om vi må gjennom køen for å få hentet barnet eller ikke. Så jeg håper virkelig at vi kan få plass på vår side av kommunen. 😩 Har heller ikke funnet noen liste med ledige plasser i kommunen, bare en oppfordring om å ringe direkte til barnehagene ved opptak utenom hovedopptaket. Jeg tror jeg får ta en ringerunde og høre hvordan det pleier å være i området mitt. Anonymkode: 6b050...d3e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #5 Skrevet 23. februar 2023 Har fått tips om at det er enklere å få plass om man ønsker oppstart ila november som seneste, fremfor januar. Så vi tester det og krysser fingrene 😅 Anonymkode: 6362b...921
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #6 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har fått tips om at det er enklere å få plass om man ønsker oppstart ila november som seneste, fremfor januar. Så vi tester det og krysser fingrene 😅 Anonymkode: 6362b...921 Kanskje det er en mulighet. Tror du det har noe å si å velge 1 eller 30 i mnd? Man må kanskje betale fra 1 uansett 🙈 Anonymkode: 6b050...d3e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #7 Skrevet 23. februar 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje det er en mulighet. Tror du det har noe å si å velge 1 eller 30 i mnd? Man må kanskje betale fra 1 uansett 🙈 Anonymkode: 6b050...d3e Lønner seg før 15. Desember. Det er en viktig dato Anonymkode: 51a24...25d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå